Assassin's Creed [Anmeldelse]

Assassin’s Creed filmen er The Da Vinci Code for spilnørder.

Twentieth Century Fox - Assassin's Creed [Anmeldelse] Twentieth Century Fox

Æblet falder sjældent langt fra stammen

Callum Lynch (Michael Fassbender) sidder på dødsgangen, dømt for mordet på en alfons, men henrettelsen afbrydes da forskeren Sofia (Marion Cotillard) og hendes far (Jeremy Irons) har en særlig interesse i Callums fortid og særligt hans gener. Han er nemlig i slægt med Aguilar, der var medlem af det mystiske Snigmordernes broderskab aka The Assassin’s Brotherhood. Mod sin vilje kobles Cal op til en maskine ved navn Animus, der kan afkode hans hukommelse og tage ham og forskerne tilbage til 1400-tallets Spanien, hvor Snigmorderens broderskab kæmper en drabelig kamp mod Tempelridderne om at finde Paradisets æble, der gemmer på en magtfuld hemmelighed.

Tro mod spillet

Jeg er ikke den store gamer og har ikke selv prøvet at spille Assassin's Creed. Jeg har dog i min tid på Troldspejlet stiftet bekendtskab med spillets univers og visuelle stil. Det er tydeligt at instruktøren Justin Kurzel (Macbeth, Snowtown) har gjort sig umage for at ramme spillets stil så meget som muligt og det er der kommet et flot film ud af.

Hård kritik

Desværre har denne spillefilmsudgave af Assassin's Creed fået meget hård medfart i USA, hvor nærmest samtlige kritikere har givet filmen dårlige anmeldelser. Jeg deler ikke helt deres mening. Historien er ganske vidst lidt tynd, men den er langt hen ad vejen medrivende, velfortalt og velspillet og selvom det ikke siger så meget er den blandt de bedste spil-film til dato.

Better luck next time

Dette er ikke mindst takket være Michael Fassbender, hvis karisma og intense skuespil bærer filmen. Fassbender, der ikke kendte til spillet før han blevet kontaktet af Ubisoft om at spille hovedrollen, har da også været dybt involveret i hele processen fra manuskript-fasen, frem til klippe-fasen, hvilket er atypisk for denne type film, men det beviser blot Fassbenders engagement i projektet. På hans vegne kunne man så bare godt have ønsket en lidt bedre film. Måske næste gang…?

Original titel: Assassin's Creed

Land: UK/Frankrig/Hong Kong/USA, 2016

Instruktør: Justin Kurzel