Zero Dark Thirty (Anmeldelse)

Instruktøren bag The Hurt Locker er tilbage med historien kvinden der fandt Osama Bin Ladens gemmested.

United International Pictures - Zero Dark Thirty (Anmeldelse) United International Pictures
"Zero Dark Thirty" i militær henseende betyder kl. 00:30. ”Zero Dark” er midnat og ”thirty” er antallet af minutter der er gået siden midnat, men det kunne ligeså godt også være beskrivelsen af mit entusiasme for filmen. Da rulleteksten ramte lærredet, var min eneste reaktion nemlig et skulder træk og en lidt stiv nakke oven op den 2 ½ time lange og usandsynligt kedelige historie om en kvindes næsten 10 år lange mission efter af finde Osama Bin Laden.

Jeg havde ellers glædet mig til at se filmen, da instruktøren Kathryn Bigelow normalt ellers er en sikker garanti for fede actionsekvenser og interessante karakterer. Desværre indeholder hendes seneste film; Zero Dark Thirty ikke rigtigt nogen af delene. Ikke desto mindre har filmen dog skabt en del kontrovers fordi den indeholder nogle brutale tortur scener, scener som Amerikas militær ganske enkelt kalder for usande.
Den nyudklækkede CIA-agent Maya (Jessica Chastain) sendes til den Amerikanske ambassade i Pakistan, hvor hun skal ledsage kollegaen Dan (Jason Clarke) i efterforskningen mod al-Qaeda og terrorangrebet på USA, den 11. September 2001. Til at starte med er Maya tydeligvis påvirket af torturen, der udøves på de tilfangetaget terrorister, men med tiden bliver hun vant til det og går fra at være menneskelig, til at blive fuldkommen følelsesmæssigt afstumpet. Hun har nemlig kun ét mål: Find og dræb Osama Bin Laden.
Efter 6 års intens søgen får Maya endeligt et tip om, hvor Osama muligvis opholder sig. Maya selv er ikke i tvivl, men der må handles med uhyre forsigtighed, for at Osama og hans bodyguards ikke finder ud af at CIA er på sporet af ham. Derfor går der næsten 2 år yderligere, før operation ”Zero Dark Thirty” bliver iværksat og jagten på verdens mest eftersøgte mand er overstået.
Fordi man som publikum fra starten af ved, hvad der kommer til at ske, virker historien ganske uinteressant. Dette skyldes langt hen ad vejen at man ikke rigtig kommer ind på livet af nogen af karaktererne. Maya forekommer som en ganske endimensionel karakter, uden egentlig drivkraft bag sin mission, derfor investerer vi som publikum heller ikke rigtigt nogen følelser i hende, da hun ikke lader til at have noget personligt at miste, hvis missionen slår fejl og hun ikke finder Bin Laden.
Filmens styrke ligger helt klart i det tekniske. Den virker yderst autentisk, især når det kommer til militæraktionen på Bin Ladens gemmested. Her vælger Bigelow frækt nok at lade den 30 min lange sekvens køre utroligt underspillet, uden musik og i lange perioder helt i en grønlig night vision stil, hvilket gør, at selvom man ved, hvad der kommer til at ske, alligevel tager sig selv i at holde vejret af bare spænding. Hvis bare resten af filmen havde været lige så fængende og 30 min kortere, kunne den havde været fremragende, i stedet ender den desværre blot som et ligegyldigt krigsdrama, uden sjæl og forbavsende uvedkommende.
Drengerøvsfaktor: 40 %

Original titel: Zero Dark Thirty
Spanien, 2012