Connery

XPENG P7 opdateret med hurtigere ladehastighed og en væsentligt lavere pris end først anslået

Den kinesiske Model S konkurrent er endelig klar til Danmark

Xpeng har længe barslet med deres indtog i Danmark - Det kinesiske elbilsmærke slog dørene op til deres første showroom i Danmark tilbage i april 2022 - først med planer om at lancere deres femdørs-sedan Xpeng P5. 

Det har dog hele tiden været den mere luksuriøse XPENG P7, en stor sportscoupé, der var det mere appelerende bud - og efter nogle udfordringer med leveringer og produktionskæde, blev det besluttet at P7 skulle være mærkets første bil i Danmark. Dengang til en anslået pris på omkring 500.000 - Ikke en ublu pris, for en elbil, der på mange punkter ligner og forsøger, at gå direkte i clinch med Teslas Models S, der aktuelt står dobbelt så højt i anskaffelsespris. 

Men vi ventede på, at Xpeng fik en opdateret version på plads, var vi ude og testkøre en Xpeng P7 'pre-production' model, og det vender jeg lige tilbage til. Det særligt spændende ved Xpeng P7 i 2023-versionen blev annonceret den 3. februar 2023, hvor Xpeng også annoncerede deres nye elektriske long range SUV, Xpeng G9

ANNONCE
Xpeng P7 - XPENG P7 opdateret med hurtigere ladehastighed og en væsentligt lavere pris end først anslået Xpeng P7

Hvad er nyt ved Xpeng P7?

P7 var i forvejen en pæn bil, med en god batteristørrelse på godt 86 KW, og nye opdateringer tilpasset det europæiske marked - har med et snuptag gjort bilen ret interessant. 

Først og fremmest er ladekapaciteten blevet løftet betydeligt - så det nu skulle være muligt at trække op til 175 kW fra de kraftigere ladestationer - det nedbringer ladetiden betragteligt - og tillader, ifølge Xpeng, en ladetid fra 10% til 80% på kun 29 minutter. På hjemmeopladningen tillader den 11 kW med trefaset jævnstrøm, der trækker hverdagsopladningen i spændet fra 30-80% på godt 5 timer. 

Med en forbedret WLTP-rækkevidde på op til 576 kilometer (long range), og en fornuftig hurtig opladningshastighed ved hurtigladere, er det en god ny opdatering. 

Xpeng P7 havde tidligere en manuel bagklap - noget der måske ikke harmonerede ret godt med konkurrenterne i markedet - og forventningerne til en moderne hi-tech elbil. Det er blevet fikset, og Xpeng P7 kommer altså fremover med elektrisk bagklap - og også soft close-døre, varmepumpe, opvarmet rat - mens kvaliteten af interiøret har fået et løft, for at imødekomme forventningerne på det europæiske marked. 

Det lyder altså til, at der er kommet nogle flotte opdateringer til Xpeng, der nu også har fastlagt danske priser - som lander på den positive side, af den i efteråret anslåede pris på 500.000 kroner. 

ANNONCE
Xpeng P7 - XPENG P7 opdateret med hurtigere ladehastighed og en væsentligt lavere pris end først anslået Xpeng P7

Her er de danske priser på Xpeng P7

Xpeng P7 får nemlig en startpris på 399.900 kroner - dette er prisen for den baghjulstrukne Long Range model, der kommer med en rækkevidde på op til 576 WLTP kilometer - med et 86 kW batteri og en effekt svarende til 276 hestekræfter. Det giver en 0-100 km/t accelerationstid på 6.7 sekunder - og altså den hurtigere ladetid på 175 kW. 

Xpeng P7 Performance er den firehjulstrukne dual-motor version, der er opgraderet med sportsundervogn - denne model kommer med 473 hestekræfter og et drejningsmoment på 757 Nm - her lyder 0-100 km/t sprinten på 4.1 sekunder, mens rækkevidden går op til 505 kilometer. Her lyder prisen på 479.900 danske kroner.

Den sidste model er lidt af en joker, som vi formentlig ikke kommer til at se mange af herhjemme. Xpeng P7 Wing Edition er en ret unik variant af performance-modellen, som er udstyret med "mågevinger" og en unik grøn lakering - denne model vil blive solgt for 599.900 danske kroner. 

Det er i øvrigt værd at nævne, at alle varianter af P7 kommer med veldimensionerede Brembo bremser.

Xpeng tager imod forudbestillinger på Xpeng P7 allerede nu - og levering til danske kunder starter fra juni måned 2023. 

ANNONCE
Xpeng P7 - XPENG P7 opdateret med hurtigere ladehastighed og en væsentligt lavere pris end først anslået Xpeng P7

Lang garanti

Som et nyetableret mærke i Danmark, har man udbudt et omfangsrigt garantiprogram, for at give potentielle kunder ro i maven. Xpeng udbyder 7 års garanti på alle biler som købes i 2023 - samtidig tilbyder de 5 års vejhjælp, 8 års garanti på batteri, motor og BMS-enhed, 3 års lakgaranti og 12 års rustgaranti. Den 7-årige fabriksgaranti er særlig for 2023, da Xpeng har oplyst at man fra 2024 og fremefter vil falde tilbage på en 5-års garanti, der tyder på at være mærkets standard-tilbud. 

ANNONCE
Xpeng P7 - XPENG P7 opdateret med hurtigere ladehastighed og en væsentligt lavere pris end først anslået Xpeng P7

Vores indtryk af Xpeng P7 

Som sagt har vi allerede ude og testkøre en tidligere model af Xpeng P7, der dog ikke var af den nye model med de omtalte opgraderinger og opdateringer. 

Her var den overliggende opfattelse af bilen en positiv oplevelse. Når det kommer til kørekomforten og køreegenskaberne er P7 et rigtigt godt bekendtskab - med en reaktiv undervogn, der ikke er for blød og blød hat agtig, som nogle elbiler uden adaptiv undervogn kan opleves. 

Kvaliteten af både interiør og eksteriør var på daværende tidspunkt en pæn omgang, som med et ekstra løft, kan gå hen og blive prima

ANNONCE
Xpeng P7 - XPENG P7 opdateret med hurtigere ladehastighed og en væsentligt lavere pris end først anslået Xpeng P7

Pre-production udgaven af P7 fremkaldte også et par irritationsmomenter, der dog ser ud til at være adresseret i den nye version - blandt andet var opladningshastigheden ikke imponerende, med en ladekurve der toppede ved 65 kW føltes det praktisk talt langsommeligt - det retter en ny 175 kW topeffekt formentligt bod på. 

Et par af de helt positive indtryk stammer fra bilend infotainment-system, der er via den store centerkonsol-skærm og dashboardet er hurtig og responsiv på den pæne side, af hvad vi til dato har oplevet i forskellige elbiler. De fleste funktioner er til at komme i nærheden af, indenfor få klik på skærmen - og så er det muligt at programmere egne funktioner ind på en af rattets kontrolknapper. 

Hvis man er glad for stemmeassistenter, er Xpengs 'Hey Xpeng'-kommando faktisk ganske habil, og den retningsbestemte mikrofon er god til at samle op om kommandoer kommer fra føreren eller passagerer. 

Fordi det var en testbil, var der selvfølgelig også blevet plads til ekstraudstyr - som rent faktisk er værd at nævne. Det store Dynaudio-lydsystem understøtter Dolby Atmos - og byder på god balance i bas og mellemtoner, og knivskarpe diskanter, der er motoriserede og kører op fra inddækningen af instrumentbrættet ved A-stoplerne, når anlægget skal i brug. 

Dynaudio-anlægget er ekstraudstyr, som en del af Premium komfort-pakken, der foruden anlægget også består af sæder i Nappalæder med ventilering. Den omgang står i 39.990 kroner oven i prisen - men hvis man nyder god kvalitet, er det værd at tjekke ud ved egne ører. 

Xpeng P7 er en ganske interessant bil, og vi satser på at kunne dække den endelige danske produktionsmodel, med et samlet indtryk, når den til marts endelig står på dansk afalt. 

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce