World War Z [Anmeldelse]

United International Pictures - World War Z [Anmeldelse] United International Pictures
Da en uforklarlig epidemi, som forvandler mennesker til zombier, pludseligt breder sig med lynets hast verden over, bliver den tidligere højt respekterede FN medarbejder Gerry Lane (Brad Pitt) tilkaldt for at redde verden. Gerry er dog familiefar med stort F, så det er meget modvilligt at han går med til missionen, kun for at hans kone og to døtre kan forblive i sikkerhed på flådens hangarskib. Gerry flyver til Korea, hvor epidemien menes at være startet, men ankommer for sent. Her har militæret allerede dræbt og brændt zombierne. Han får dog at vide at Israel er det eneste sted i verden, hvor det er lykkes at holde zombierne ude, ved hjælp af de enorme vægge, der omslutter byen. Gerry flyver derfor til Israel, hvor han møder en tidligere CIA-agent (David Morse), der evt. har svaret på, hvad der startede epidemien og måske kan give en løsning på problemet.
World War Z er en underlig størrelse. På den ene side er filmen ganske underholdene med al sin action, bulder og brag, men på den anden side virker den også rungende tom og forudsigelig. Som publikum føler vi os aldrig ”i farer” på noget tidspunkt. Man kan nærmest kalde den en zombie film, for hele familien, for rigtig uhyggelig bliver den aldrig. Filmen vinder dog hen ad mod slutningen, hvor den trods alt formår at opbygge en vis suspence.
Brad Pitt er bestemt filmens lyspunkt. Han bringer menneskelighed til rollen som Gerry og løfter filmens niveau gevaldigt. Han og instruktøren Marc Forster blev eftersigende voldsomt uenige under optagelserne, så de måtte kommunikerer via sedler, der blev afleveret af en mellemmand. I det hele taget var det ikke en nem produktion. Manuskriptet blev skrevet om flere gange. Bl.a. blev hele slutningen ændret og skudt om, da filmselskabet ikke kunne lige filmens tone.
World War Z er ikke nogen dårlig film, den har bare så meget mere potentiale i sig, at man bliver lidt skuffet over det endelige resultat. Det virker lidt som et klassisk ”for mange kokke” eksempel, så budskabet i Max Brooks bog, desværre er gået tabt i oversættelsen. Filmen kunne sagtens have været en episk dommedags film, i stil med War of The Worlds, The Day the World stood still og Invasion of the Body Snatchers, men i stedet er den ganske sikkert allerede glemt om et år.
Drengerøvs faktor: 95%

Original titel: World War Z (3D)
USA/Malta, 2013