Navnet Azeroth betyder meget for mange gamere. Der er millionvis af Warcraft fans verden over, og for mange af dem, er det lig med World of Warcraft – og måske en følelse af et virtuelt ekstra hjem.
World of Warcraft er godt i gang med sit 16. år, og selvom det går op og nød, kører MMORPG'et videre, nu med 8. expansion lige på trapperne.
Onsdag den 8. juli 2020 gik Blizzard Entertainment live med en længe ventet opdatering på udviklingen af næste installation til spillet. Her kunne man bekræfte, at World of Warcraft: Shadowlands, planmæssigt – og Corona-pandemi til trods, lanceres i efteråret 2020.
WoW: Shadowlands bygger videre på den længeløbende historie om World of Warcraft, og den nye udvidelse tager gamerne til nye lande, der aldrig har været betrådt før.
Shadowlands introducerer både nye lokationer men også en række nye features og systemer, som Warcraft-holdet forventer en del af. Samtidig har man arbejdet på at gøre spillet mere tilgængeligt for nye spillere – og for første gang siden spillet blev udgivet i sin rene version i 2004, bliver spillernes level skubbet tilbage til et maksimum på 60, mens der også er blevet konstrueret en hel ny introsekvens til nye spillere, der ikke har været omkring spillet før: "World of Warcraft hasn't been this accessible since 2004", lyder det fra Blizzard.
Efter præsentationen, fik jeg mulighed for at tale med Ion Hazzikostas, der i dag er Game Director på World of Warcraft – den efterhånden garvede herre, der før tiden hos Blizzard arbejdede som advokat i Washington, har været i selskabet siden 2008.
Corona-virussen har selvfølgelig haft en stor påvirkning på hele verden, og det gælder også for en af verdens største spilvirksomheder:
"Vi begyndte at arbejde hjemmefra i midten af marts. Det var uden tvivl en meget hurtig tilpasningsproces, at få maskiner sendt til hjemmene, og få alle op og køre med VPN-forbindelser til arbejdet. Vi har genlært måden hvorpå vi arbejder kreativt. Fra at have vores fysiske brainstorming-møder og gode idéer fra tilfældige snakke på gangene, og til at flytte det hele til et virtuelt scenarie… Det har været en udfordring. Men vi er utroligt taknemmelige, for at kunne lave det vi gør, fra vores hjem" fortæller Ion Hazzikostas.
"Vi har genopfundet en 'new normal' i at arbejde hjemmefra, og vi er fast besluttede på, højst sandsynligt, at skulle lancere spillet fra vores hjemmekontorer. Men vi glæder os til at vise hvad vi har arbejdet på."
WoW har flere expansions i ærmet
World of Warcraft er efterhånden gammel i gårde, og det er ikke underligt, at sætte spørgsmål til, hvor længe man kan fortsætte med at udgive nye udvidelser til et 16 år gammelt spil. Hos Blizzard er svaret dog helt naturligt, og når man spørger Ian Hazzikostas, hvor mange expansions spillet har tilbage, lyder det: "Quite a few!".
Warcrafts store univers har en rig historie, og der er mange veje man kan gå. Hazzikostas fortsætter:
"Vi oplever stor begejstring omkring World of Warcraft for tiden. Og vi er allerede begyndt at arbejde på udvidelsen, der kommer efter Shadowlands. De her spil er massivt store, og tager flere år at udvikle.
Vi forsøger altid at planlægge mindst to expansions længere frem. Vi har masser af nye historier vi vil fortælle og nye steder at besøge, og vi er heldige, at kunne dele vores worldbuilding og eventyr med et fantastisk fællesskab."
"We need to be sure that the quality of the game is great, it's the most important thing here"
Blizzard har lige siden annonceringen af Shadowlands, holdt fast i en udgivelse i løbet af 2020. Med den seneste udmelding, er det nu et faktum, at det skal udgives i løbet af efteråret, men man er endnu ikke klar til at sætte en konkret dato på udgivelsen.
Shadowlands går nu ind i sin Beta-fase, og det betyder at mange flere gamere får mulighed for at teste det uudgivede materiale af, og give feedback til udviklerne. Den feedback er vigtig for Blizzard, der ikke ønsker at melde en dato ud, før de er overbeviste om, at spillet bliver en velpoleret oplevelse.
"Vi har selvfølgelig et internt mål for udgivelsen, som vi siger efter. Men vi har brug for Beta-oplevelsen. Vi skal have spillet derud (til testerne), have feedback fra fællesskabet – bruge det til at polere videre. Vi er nødt til at være sikre på at spillet er fantastisk, før vi fastlægger en udgivelsesdato." lyder det afslutningsvist fra Ion Hazzikostas, Game Director og specialøls-entisuiast – som i øvrigt ærgrer sig over, at han ikke kunne deltage i den først planlagte Mikkeller Beer Celebration i København, på grund af COVID19-restriktioner.
There must always be a Lich King
WoW's 2. expansion The Wrath of The Lich King, står for mange som en af de bedste perioder i spillet. Det var ved udgangen af Wrath of the Lich King, at WoW opnåede sit højst offentliggjorte antal aktive spillere nogensinde – det peakede ved 12 millioner i 2010.
Wrath of the Lich King udkom i 2008, og trak en af hovedkaraktererne fra det ultrapopulære Warcraft 3 helt frem i sædet som omdrejningspunkt for udvidelsen: Den faldne prins, Arthas Menethil, der i sin søgen efter magt, blev korrumperet af onde kræfter – og blev til The Lich King.
Den nye udvidelse Shadowlands, udspringer af begivenheder omkring The Lich King, og inden udgivelsen af den nye expansion, bliver der bygget bro til det nye indhold med et in-game event, der i høj grad er et callback til WoW's elskede Lich King-expansion.
"Vi kommer til at have et in-game event, der kører i ugerne op til den officielle start af Shadowlands. Den er en opfølgning til Scourge-invasionen, som satte gang i Wrath of the Lich King.
Følgere af Warcraft lore, ved at vi engang har fået fortalt at "Der skal altid være en Lich King". Hvis der ikke er en til at styre de udøde (undead) kræfter, vil de gå grassat på hele verden. Og nu, hvor hjelmen som the Lich King styres fra, er blevet rykket fra hinanden, hvad kommer det så til at betyde?
Det kommer til at betyde, at heltene i Azeroth (gamerne) får travlt med at bekæmpe skarer af hærgende undeads, mens de forsøger at forstå, hvad der sker med deres verden. VI har set den indledende cinematic, og ved hvad der skete/sker på toppen af Ice Crown Citadel, men borgerne i Stormwind og Orgrimmar, er pludselig vågnet op til at himlen er gået i stykker og en verden der er forandret. Som spillere kommer man til at forfølge de tråde, mens den virtuelle verden forbereder sig på et angreb mod Ice Crown – og det er den fokuserede energi fra disse begivenheder, der skyder Shadowlands i gang." lyder det entusiastisk fra Hazzikostas.
(Læs det engelske interview her)
WoW Shadowlands – Cinematic