Winter's Tale [Anmeldelse]

Colin Farrell har hovedrollen i moderne fortolkning af et klassisk eventyr om engel, dæmoner og en flyvende hest. Filmen selv er dog ikke særlig fortryllende.

SF Film - Winter's Tale [Anmeldelse] SF Film
Miraklernes tid er ikke forbi
Året er 1916. Tyveknægten Peter Lake (Colin Farrell) bryder ind i en herskabslejlighed ved Central Park, mens ejerne er rejst - tror han. For her møder han til sin forbavselse den unge, smukke Beverly Penn (Jessica Brown Findlay), der er alene hjemme. Hun lider nemlig af tuberkulose og har derfor kun få måneder tilbage af sit unge liv. Men for Beverly er døden ikke noget hun frygter, til gengæld gør sygdommen, at hun ser de smukkeste lysbrydninger i den frostklare luft og hver dag som et lille mirakel. Det er kærlighed ved første blik for Peter, der fortrylles af den smukke pige, med det røde hår. Men lykken bliver kort for de to, Peters gamle mentor, den onde gangsterboss og dæmon Pearly Soames (Russell Crowe) er nemlig lige i hælene på Peter og ønsker ham død. Beverly og Peter må derfor flygte ud til hendes forældres sommervilla, udenfor byen, hvor dæmoner ifølge reglerne, ikke må følge med.
I skæbnens vold
I sikkerhed fra Pearly får Beverly og Peters kærlighed endeligt lov at udfolde sig, men Pearly er ikke sådan at ryste af sig og snart har han en ny djævelsk plan, der for alvor sætter en stopper for de to ulyksalige forelskedes kærlighed. Der er derfor brug for et mirakel, hvis de gode skal sejre og heldigvis er miraklernes tid ikke forbi endnu, men skæbnen har uransagelige veje, der fører Peters liv i en uventet retning.
En ufilmelig historie
Winter’s Tale er baseret på en roman af Mark Helprin fra 1983. Historien har før været forsøgt filmatiseret, bl.a. af Martin Scorsese, der dog droppede projektet igen, da han mente af bogen var umulig at omdanne til film. Det kan gode gamle Marty måske have ret i, for filmen er bestemt ikke nogen uforbeholden vellykket fortolkning af Mark Helprins roman. Historien er noget klodset fortalt og lidt for banal i sin skildring af de gode og de onde, for et moderne publikum.
Har guldanden lagt et råddent æg?
Manuskriptforfatteren Akiva Goldsman debuterer her som instruktør. Han har tidligere stået bag et hav af Hollywood produktioner så som; The Client, A Time to Kill, Batman & Robin, Lost in Space, Cinderella Man, The Da Vinci Code, I, Robot, I Am Legend, Angels & Demons og A Beautiful Mind, som han vandt en Oscar for. Men Winter’s Tale er det altså ikke lykkedes ham at knække ”Da Vinci” koden på og kærlighedshistorien forekommer desværre ret følelsesmæssigt uvedkommende, hvilket i sidste ende gør, at filmen ganske enkelt ikke fungerer.

Original titel: Winter’s Tale
USA, 2014
Instruktør: Akiva Goldsman