Streaming

Warner Bros. Discovery scorer 11-årig aftale for NBA-rettigheder: Hvad betyder det for Danmark og Norden?

MAX får mere livesport

Warner Bros. Discovery scorer 11-årig aftale for NBA-rettigheder: Hvad betyder det for Danmark og Norden?
MAX x NBA

Warner Bros. Discovery har netop sikret sig en 11-årig aftale om rettighederne til den ikoniske amerikanske basketball-liga, NBA, der starter fra sæsonen 2025/2026. Aftalen omfatter hele Norden, inklusive Danmark, og vil give basketballfans adgang til alt fra grundspillets intense kampe til playoff-drama og de uforglemmelige NBA Finals – direkte på streamingplatformen Max.

Hvad indebærer aftalen?

Aftalen inkluderer over 100 kampe per sæson, inklusive hele slutspillet, og en væsentlig nyhed for danske seere er, at kampene vil blive kommenteret på lokalsprog. Denne tilgang kan ikke kun tiltrække kernepublikummet, men også åbne dørene for nye seere, der endnu ikke har fået øjnene op for sporten.

Sportssatsningen fra Warner Bros. Discovery, der allerede omfatter rettigheder til Tour de France, Grand Slam-tennis og PGA Tour, understreger en strategi, hvor storslåede sportsrettigheder bliver et flagskib i deres underholdningsportefølje.

Hvorfor er det vigtigt?

NBA har længe været synonym med verdensklasseunderholdning, og med superstjerner som LeBron James og Nikola Jokic fortsætter ligaen med at fascinere et globalt publikum. For Danmark kan dette være starten på en større basketballkultur, der får inspiration fra ligaens dynamik og stjernestatus.

Sportsdirektør Søren Klæstrup har fremhævet, hvordan NBA supplerer Warner Bros. Discovery’s fokus på at levere underholdning i verdensklasse. Samtidig vil partnerskabet give NBA nye muligheder for at engagere marketingpartnere og nå ud til de nordiske basketballfans på et hidtil uset niveau.

Potentialet i Norden

Sammenlignet med andre europæiske lande har NBA haft en relativt lille, men loyal fanbase i Danmark. Men med rettigheder på en stor platform som Max, kombineret med lokal kommentering og målrettede kampagner, kunne NBA’s tilstedeværelse nå helt nye højder. Dette åbner også muligheden for mere merchandise, større fokus på lokale basketballstjerner og måske endda NBA-relaterede events i Danmark.

Warner Bros. Discovery’s engagement på både det nordiske og amerikanske marked kan også skabe synergi gennem programmer som “Inside the NBA,” der i forvejen har en kultstatus blandt fans.

NBA og streamingkrigens intensivering

Med Max som omdrejningspunkt for visningen af kampene bliver streamingplatformens rolle afgørende. Warner Bros. Discovery træder dermed ind på banen som en af de største spillere i den globale kamp om sportsrettigheder, hvor eksklusivitet og brugeroplevelse er nøgleord.

Så, hvad betyder det? Kort sagt: For de danske basketballfans er der en drømmeæra på vej. For Warner Bros. Discovery markerer det en strategisk milepæl, hvor sporten endnu engang bliver en vigtig brik i streamingkrigen.