Motor
Volvo C40 Recharge: Første køretur
Volvos første dedikerede elbil er lækker
Som bilmærke har Volvo altid været fortaler for både sikkerhed og fremgang – i begyndelsen af 2020 meldte man ud, at alle Volvoer fra 2030 vil være af den elektriske slags, og en ting ved vi med sikkerhed: De bæredygtige ambitioner er tårnhøje.
Volvo har allerede været med på elvognen i nogen tid, men den første model der alene kommer som elbil blev lanceret i slutningen af 2021 – Volvo C40 Recharge.
Volvo C40 er langt hen af vejen baseret på den populære Volvo XC40 Recharge, men i C40 har man taget en mere urban tilgang. Taglinjen er blevet skåret til, så C40 fremstår som en coupélignende crossover, med en profil der rammer direkte i hjertet af det, der er en af de allermest populære bil-silhouetter for tiden.
Det er da også en flot elbil, og den gennemgående vibe er moderne Volvo fra det ydre til det indre – og når man sætter sig ind er man ikke i tvivl: Her har vi den sirlige sans for detaljer og kvalitet, der gør at Volvo ofte føles lige en tand lækre, end så meget andet på markedet.
Videreførelsen af XC40-platformen betyder at C40 Recharge er en crossover, der er tættere på reelle SUV-fornemmelser end mange andre i klassen, og vognen har en god frihøjde, og er også pæn og rummelig, selvom taglinjen tager en smule af bagagepladsen og udsynet fra bakspejlet.
Kommer med to drivlinjer
Volvo C40 Recharge kommer med to forskellige motor-specifikationer. Standard-specifikationen er med en enkelt elmotor, der yder 170 kW (231 hk) og har en WLTP rækkevidde på 431 kilometer. Her nøjes man med forhjulstræk, og en 0-100 km/t sprint på 7.4 sekunder, men får en pæn rækkevidde med i pakken.
Den mere potente drivline er twin-motor specifikationen, hvor man får en motorydelse på op til 300 kW (408 hk) og en 0-100 km/t sprint på 4.7 sekunder. Her er altså væsentlig mere go i bilen. Den markant forøgede effekt giver dog stadig en rækkevidde på 438 kilometer på opladningen, altså 7 kilometer længere end den mindre (og billigere) single-motor
I forbindelse med den danske lancering af C40 Recharge, var jeg ude og prøve kræfter med Twin Motor modellen, og selvom det blot bunder i få timers kørsel, kan jeg konkludere at den store motorvariant er en ekstrem fornøjelig og velkørende oplevelse.
Komfort i højsædet
Volvo C40 Recharge er på mange måder essensen af hvor Volvo gerne vil bevæge sig hen. Elbilen er pakket med sikkerhedsudstyr og kørekomforten er i højsædet.
Her får man en smooth køreoplevelse, med virkelig minimal vindstøj og selvom bilen er forholdsvis tung (2,2 ton) virker den overraskende manøvredygtig – og ikke tung i røven på nogen måder.
Volvo C40 Twin Motor må trække op til 1800 kilo på krogen, og så udnyttes firehjulstrækket også med mulighed for at smække bilen i off-road indstilling.
Hvordan Volvo C40 Recharge opfører sig i forhold til rækkevidde og opladning, har jeg ikke tid nok bag rettet, til at kloge mig på.
Pris og tilgængelighed
- Volvo C40 Recharge Core Single Motor fås fra 383.080 kroner
- Volvo C40 Recharge Plus Twin Motor fås fra 460.080 kroner