Motor
Volkswagen og Tesla dominerer elbilmarkedet i Norden, men Volvo fører stadig massivt i Sverige
Elbilen er nu blevet danskernes førstevalg
Elbilsalget i Norden har taget fart i februar 2025, og Danmark er ved at hale ind på Norge, når det gælder overgangen til elektrisk kørsel. Men mens Tesla og Volkswagen dominerer i Danmark og Norge, holder svenskerne stædigt fast i deres kærlighed til Volvo – og Toyota styrer fortsat slagets gang i Finland.
Danmark haler ind på Norge, men er stadig bagud på point
Ifølge de nyeste tal fra bilstatistik.dk blev der i februar måned solgt 11.617 nye biler i Danmark – en stigning på 3,6 % i forhold til sidste år. Elbiler stod for hele 66,5 % af de solgte biler – en stigning på 22,2 procentpoint i forhold til februar sidste år.
Men selvom Danmark er godt med, er Norge stadig i en klasse for sig selv. Her udgjorde elbiler imponerende 94,7 % af de nyregistrerede biler i februar. Topscoreren i Norge var Nissan Ariya med 627 solgte enheder, tæt fulgt af Tesla Model Y med 604 enheder.
I Danmark er det Volkswagen, der sidder tungt på tronen med ID.4 som den mest solgte bil (747 enheder), efterfulgt af ID.3 og Skoda Enyaq iV. Tesla Model Y er nede på en femteplads – måske et tegn på, at danskerne er begyndt at kigge mere på pris og praktisk anvendelighed frem for ren hype.
Volvo styrer Sverige og det bliver ikke ændret lige foreløbig
Mens Danmark og Norge kæmper om elbilføringen, er svenskerne ikke i tvivl: De vil have Volvo. Volvo XC60 var den mest solgte bil i Sverige i februar med imponerende 1.391 solgte biler – mere end dobbelt så meget som de bedst sælgende modeller i Norge og Danmark.
Volvo sidder tungt på det svenske marked med fire modeller i top 10, XC60, EX40, V60 og XC40, mens Tesla og Volkswagen må tage til takke med placeringer længere nede på listen.
Toyota styrer Finland
I Finland er udviklingen lidt langsommere. Her faldt det samlede bilsalg faktisk med 10,8 % i februar sammenlignet med sidste år. Toyota Yaris Cross og Toyota Yaris tog de to øverste pladser, og elbilerne udgjorde kun 32,7 % af det samlede salg – langt fra Danmarks og Norges niveau.
Så mens Danmark og Norge skruer op for strømmen, holder Finland fast i hybrid – i hvert fald for nu.