Motor

Volkswagen ID. EVERY1: Den elektriske folkevogn til folket?

Prisvenlig elbil klar til 2027

Volkswagen ID. EVERY1: Den elektriske folkevogn til folket?
VW ID.1 - Foto: Volkswagen AG

Volkswagen har netop præsenteret deres mindste og billigste elbil til dato, ID. EVERY1, som bliver en prisvenlig gateway til elektrisk mobilitet. Med en forventet startpris på 20.000 euro (ca. 150.000 kr.), bliver ID. EVERY1 et af markedets mest tilgængelige elbil-alternativer. Bilen er en del af Volkswagens Electric Urban Car Family og skal bygge videre på succesen fra Volkswagen up!, der i sin tid blev Danmarks mest solgte bil i 29 måneder i træk.

Med en rækkevidde på mindst 250 km, 95 hk og revolutionerende pladsudnyttelse, placerer Volkswagen sig solidt i kampen om de billige elbiler – et segment, som for alvor begynder at tage fart i Europa.

ID. EVERY1 – elbilen, der bringer elektrisk mobilitet ned i pris

Volkswagen har en lang tradition for at gøre biler tilgængelige for folket, og ID. EVERY1 er næste skridt på vejen mod økonomisk overkommelig elektrisk mobilitet. CEO for Volkswagen, Thomas Schäfer, ser bilen som den sidste brik i puslespillet mod et komplet modelprogram i volumensegmentet:

“Vi vil tilbyde biler med den mest optimale drivlinjeløsning til hver kunde – inklusive en økonomisk overkommelig elbil i den mindste bilklasse. Vores mål er at være verdens førende volumenmærke teknologisk inden 2030.”

Produktionsversionen af ID. EVERY1 lanceres i 2027, men allerede i 2026 vil Volkswagen introducere ID.2, en større elbil i 25.000-euro-klassen.

Tesla-whistleblower kalder Elon Musk for “ren ondskab”: Vil trække ham i retten

Læs også: Tesla-whistleblower kalder Elon Musk for “ren ondskab”: Vil trække ham i retten

Elektrisk, kompakt og smart design

ID. EVERY1 er baseret på Volkswagens nye MEB-platform med forhjulstræk, hvilket sikrer en effektiv pladsudnyttelse og en mere rummelig kabine end traditionelle minibiler.

Bilen får en topfart på 130 km/t, hvilket gør den oplagt som en by- og pendlerbil. Sammenlignet med tidligere Volkswagen-modeller placerer den sig størrelsesmæssigt mellem den tidligere up! og Polo:

  • ID. EVERY1: 3.880 mm
  • Volkswagen up!: 3.600 mm
  • Volkswagen Polo: 4.074 mm

Indvendigt er der plads til fire personer og et bagagerum på 305 liter, hvilket gør den praktisk trods sin kompakte størrelse.

Chefdesigner hos Volkswagen, Andreas Mindt, har lagt vægt på at give ID. EVERY1 et stærkt designmæssigt udtryk, der balancerer charme og selvsikkerhed:
“Vores ambition var at skabe noget modigt, men samtidig tilgængeligt. ID. EVERY1 har et selvsikkert udtryk, men bevarer sin charme – takket være detaljer som de dynamiske forlygter og det ‘smilende’ bagparti.”

Teknologi, der udvikler sig med dig

ID. EVERY1 bliver den første Volkswagen-model, der får en fundamentalt ny softwarearkitektur, hvilket betyder, at bilen kan opdateres og opgraderes løbende gennem hele sin levetid.

Selv hvis du køber en brugt ID. EVERY1 nogle år efter lanceringen, vil du kunne tilføje nye funktioner og tilpasse bilen til dine behov – en tilgang, der ligner, hvad vi kender fra smartphones og computere.

ID. EVERY1 – en værdig arvtager til up!

Volkswagen up! var en enorm succes i Danmark med over 68.000 eksemplarer på vejene. ID. EVERY1 har potentialet til at overtage rollen som folkets elbil og gøre elektrisk transport tilgængelig for en endnu bredere målgruppe.

Volkswagen planlægger ni nye modeller inden 2027, hvor ID. EVERY1 bliver den mindste og billigste i rækken.

Forsikringsselskab advarer motorcyklister: Denne ting er skyld i flest ulykker

Læs også: Forsikringsselskab advarer motorcyklister: Denne ting er skyld i flest ulykker

Kina forbyder udtryk som “intelligent kørsel” og “autonom kørsel” i bilreklamer

Læs også: Kina forbyder udtryk som “intelligent kørsel” og “autonom kørsel” i bilreklamer