Connery

Vi tager Jan: Kom med bag kulissen for Estaldos optræden i Løvens Hule

Et eksklusivt kig bag facaden på Danmarks digitale ejendomsmægler

Jeg kommer slentrende ind på kontoret lidt over 9 en torsdag formiddag, det er der ikke noget unormalt i, men da jeg tager gangen gennem underetagen i vores kontorfællesskab for at sige godmorgen til vores nabovirksomhed er der helt tomt. 

Jeg hører klappen fra overetagen, hvor vi har kantinefaciliteter, og begiver mig op af trappen: Her sidder hele teamet fra Estaldo og ser noget på tv - de flankeres af to fotografer og en videomand, og midt i det uvante scenarie toner min gode ven og partner Jakob frem på TV’et: Nå ja, det er i dag der er premiere på deres optræden i DR-programmet Løvens Hule!

ANNONCE
Team Estaldo ser deres medvirken i Løvens Hule for første gang - i baggrunden zoomer de fremmødte journalister ind på Jakobs reaktion - Vi tager Jan: Kom med bag kulissen for Estaldos optræden i Løvens Hule Team Estaldo ser deres medvirken i Løvens Hule for første gang - i baggrunden zoomer de fremmødte journalister ind på Jakobs reaktion

Det viser sig, at jeg over de seneste måneder, rent tilfældigt, har været fluen på væggen i en start-up virksomheds forberedelser til Løvens Hule, der er et af de mest sete programmer på nationalt tv. Altså en oplagt mulighed, for at gå lidt mere ned i stoffet, i forhold til hvordan en ung virksomhed forbereder sig på at skulle stå til skue for godt og vel 1.2 millioner seere. Så det bliver historien jeg løber med i dag. 

Estaldo blev søsat i starten af 2020, det skete i ydmyge rammer på vores gamle fælles kontor i Nørresundby. Teamet omkring opstarten af en digital ejendomsmægler, med mod til at disrupte en støvet ejendomsmægler-branche, er den erfarne ejendomsmægler Ann, de ninja-agtige udviklere Roland og Tibold og sidst Jakob Neua, iværksætter helt ind til benet.

ANNONCE

Jeg har kendt Jakob Neua gennem de sidste 10 år, han har drevet Connery.dk siden starten af årtusindet, gav mig min første chance som frivillig spilskribent på, og er sidenhen blevet en god ven og også forretningspartner (Og er stadig medejer af Connery.dk den dag i dag), derfor bliver det uundgåeligt en subjektiv fortælling.  

Lad mig hurtigt opsummere, historien op til Løvens Hule. Før Estaldo kom til, har Jakob været omkring en masse andre projekter. Connery.dk, det første passionsprojekt kørte sideløbende med et digitalt bureau hvor Jakob og min anden partner Anders producerede hjemmesider og digitale løsninger, det var en meget kreativ periode, hvor der blev brygget mange iværksætteridéer - nogle blev kastet mod væggen, en idé blev hængende; Et koncept hvor man kan benytte digitale id’er til at underskrive dokumenter digitalt, DuckCloud hed det først. DuckCloud blev hurtigt til Penneo - og Penneo begyndte stille og roligt at vokse sig til et stort bæst - det bæst, som Jesper Buch i aftenenes program så fornemt kalder en milliardvirksomhed. 

Da vi nåede til 2017 slap Jakob tøjlerne på Penneo (til resten af det store hold virksomheden var vokset til), og tog et mere regulært lønmodtagerjob, mens han akklimatiserede. Det mere regulære job gav fritid og overskud til at tænke nye koncepter og hvad der for Jakob synes vigtigt: Idéer der kan gøre det lettere at være forbrugere, idéer som kan tage teknologi, og bruge det til at forsimple og forenkle store opgaver som ofte tager meget energi fra folk: Her begyndte Estaldo at tage form. I 2019 sprang Jakob ud som iværksætter på ny, og flyttede ind i vores kontor sammen med Roland og Tibold og Ann Rosenskjold og hendes ejendomsmæglervirksomhed. 

ANNONCE
Estaldo anno 2022 - Vi tager Jan: Kom med bag kulissen for Estaldos optræden i Løvens Hule Estaldo anno 2022

Estaldo er et koncept der er let at forstå: Hvis du har lyst til at sælge din bolig gennem en digital platform, og selv stå for at fremvise boligen for interesserede købere, så vil de hjælpe dig med markedsføring, salg, rådgivning og papirarbejde - alle opgaverne som en normal ejendomsmægler varetager - men minus fremvisningen, for 12.500 kroner.

Det gode tilbud er let at få øje på, og Estaldo voksede lynhurtigt - også så hurtigt, at de i starten af 2021 - midt under coronakrisen, var nødt til at finde nye lokaler. Connery flyttede med - og derfor sidder vi stadig i kontorfællesskab sammen. 

Løvens Hule er et enormt populært program, men det er ikke et live program. Løvernes investeringer og iværksætternes pitches er optaget på forhånd, men netop på grund af programmets format, er der en del hemmelighed omkring løvernes investeringer og i hvert fald hvad der sker i selve programmet, frem til lanceringen. Så selvom Estaldos optræden i Løvens hule i skrivende stund allerede kan ses online på DR.dk, møder jeg en udfordring i min historie, da jeg går til Jakob for at få kommentarer til min artikel. 
Det viser sig nemlig, at de medvirkende ikke må udtale sig om programmet, før efter TV-premieren klokken 20 i aften. Det giver god mening for DR - og nødvendigvis må min artikel så udkomme, når jeg kan få spurgt lidt dybere ind til programmet.

Optakten til Løvens Hule har været en interessant dans at observere. Som “fluen på væggen”, begyndte jeg ret tidligt i processen, at stykke sammen hvad der var sket. Jeg har måske nok kendt til, at vores naboer havde været en tur i København for at optage til et DR program.

Tiøren faldt for alvor en dag for måned tilbage; Jan Lehrmann slentrede ind på mit kontor sammen med Jakob, hilste venligt på - og tog et kig på vores “bibliotek” af M!-blade, et magasin som iværksætteren kender særdeles godt fra sin tid hos Benjamin Media og et brand som vi overtog tilbage i 2017. Den rolige og afslappede attitude som Jan kanaliserer i Løvens Hule holder umådeligt godt stik i virkeligheden. “De fik sgu investeringen”, tænkte jeg da. Og det gjorde de. 

ANNONCE
Jan Lehrmann investerer 2.75 millioner kroner i Estaldo - Foto: Estaldo - Vi tager Jan: Kom med bag kulissen for Estaldos optræden i Løvens Hule Jan Lehrmann investerer 2.75 millioner kroner i Estaldo - Foto: Estaldo

"Vi tager dig. Vi tager Jan. 10 procent for 2.75 millioner."

Aftenens afsnit af Løvens Hule medførte Løvernes 2. Største investering i programmets historie, af samme løve, Lehrmann, der i forrige afsnit købte sig ind i virksomheden Vuffeli for 3 millioner kroner. 

"Vi meldte os egentlig til Løvens Hule, fordi vi kunne se, at der sad nogle investorer med kompetencer indenfor at skalere platforme, hver især af dem har noget at byde ind med," lyder det fra Jakob, da han langt om længe endelig må tale højt om sin medvirken:

"Vi har øvet og øvet og øvet, lidt som skuespillere til et teaterstykke. Men det gik også op for os, at vi i bedste fald ville kunne tage styring på første akt."

Estaldo kunne øve nok så grundigt, men ikke forudse hele scenariet, Jakob fortsætter skuespilanalogien: "Det slår én, når man går ned af trapperne i studiet, at det her er så meget mere end et teaterstykke. Det kan godt være man kan få held til at styre den første del af det, men resten er ren impro, hvor der kommer alle de spørgsmål man ikke havde regnet med.

Jeg tror Jesper Buch fremsatte samme spørgsmål tre gange på forskellige måder i løbet af de tre timer, og hvis man ikke svarer det samme på det, så ryger man på glatis.

Derfra ville det være umuligt at forberede sig på alle de opfølgende spørgsmål, så det var vigtigt at have helt styr på alle virksomhedens tal. Selve optagelsen tog tre lange timer, men jeg følte at de gik lige så hurtigt, som man nu kan opleve i det færdige program. Vi fik så mange spørgsmål, at tiden aldrig stod stille."

ANNONCE
Spørgsmål fra den opmærksomme Løvens Hule seer:

Jakob, hvad var det egentlig du havde skrevet i din håndflade?
Jeg havde noteret alle vores valuations - altså priserne som vi kunne gå med til fra Løverne, fra 1 % og opefter… Jeg svedte så meget, at de øverste linjer var blevet tværet ud og svære at læse. 

ANNONCE
Ann og Jakob drøfter løvernes bud i 4. afsnit af Løvens Hule 2022 - Foto: Per Arnesen / DR - Vi tager Jan: Kom med bag kulissen for Estaldos optræden i Løvens Hule Ann og Jakob drøfter løvernes bud i 4. afsnit af Løvens Hule 2022 - Foto: Per Arnesen / DR

Velkommen til Løvens Hule

De seneste uger har været et helt specielt cirkus at være vidne til.

Hos Estaldo har det summet i alle krogene og fra sidelinjen har det været let at se, at noget specielt har været i gærde. Med en medvirken i så populært et program, er der mange ting der skal forberedes.

Observationer fra tidligere sæsoner af Løvens Hule, har vist at virksomheder der ikke er klar til den massive eksponering, kan få væltet hjemmesider og servere, af interessen der opstår i det umiddelbare kølvand efter programmet. 

Det har været tydeligt, at mine naboer ikke har villet stå i den situation. Hele teamet har arbejdet hårdt på at “blive klar”, og det er ikke fordi der har manglet udfordringer på vejen hertil. 

"Det var først en uge inden selve udsendelsen, at vi fik bekræftet vi var med. Men vi havde en idé om at vi ville dukke op, fordi investeringen var så stor, som den var. Vi planlagde efter at skulle være klar i starten af januar - men det blev vi ikke," lyder det fra Jakob med et nervøst grin.

Han fortsætter: "Jeg tror vi satte os ned og sagde: Nu skal vi lave en gameplan: Det kan være der kommer rigtig mange mennesker igennem. Det kan også være det bliver antiklimaks, og at der slet ikke sker noget. Så vi forsøgte at identificere, hvor systemet ville knække, hvis der kom ekstra mange besøgende på vores hjemmeside, og så har vi forstærket fra mindste flaskehals og ud."

Coronakrisen har også (selvfølgelig) haft en indvirkning, og efter Omikron dukkede op med fornyet energi, var det ikke en belejlig timing, da hele teamet lige var vendt tilbage til kontoret, efter den foregående bølge. Her måtte tages en resolut beslutning, hvilket betød at jeg de seneste uger er mødt op til et tomt kontor, fordi Estaldo ikke ville risikere at sikre sig en coronasmitte på kontoret op til den store lancering.

Coronasmitten udeblev, og premieren har både bragt fejring, spænding og nervøsitet. Det er tydeligt for mig, at Jakob og hele resten af teamet har en lang dag, og det bringer mig til dagens afsluttende spørgsmål - og egentlig mest et venskabeligt et af slagsen: Hvordan har du det?

ANNONCE
Jakob Neua - Fotograf Jonathan Søe - Vi tager Jan: Kom med bag kulissen for Estaldos optræden i Løvens Hule Jakob Neua - Fotograf Jonathan Søe

"Jeg har det egentlig okay. Jeg er lidt træt af, at vi kom til at tale om Penneo i pitchet. Men det kunne jeg ikke komme udenom, for løverne spurgte jo ind til det. Hvorfor jeg er træt af det? Fordi jeg er bange for, at der kommer et label på mig: "Han har også sygt mange penge." 
En journalist jeg talte med tidligere, synes jeg skulle flashe meget mere, hvor godt det er gået tidligere - så jeg kunne blive sådan en medieperson. Det har jeg overhovedet ikke lyst til. Jeg vil bare gerne være mig.”

Hvorfor har du ikke lyst til at være kendt medieperson?
"Jeg tror ikke der er lykke i at være kendt. Altså, jeg tror ikke det gør noget at få nogle små bump, hvor man bliver anerkendt i medier. Men jeg tror ikke, der er noget lykke i det at være et kendt ansigt. 

Desværre er det blevet sådan, at det er lettere at få en person i medierne, end det er at få en virksomhed i; nok fordi der er noget mere historie i det og fordi iværksættere er hotte. Men jeg ville meget hellere udtale mig til en journalist, der havde kigget på hvordan ejendomsmarkedet udvikler sig, og derfra havde fundet frem til os, for at høre hvad der sker. 
Jeg synes det vi har skabt er det interessante - ikke mig." 
lyder det afslutningsvist fra Jakob, inden han skynder sig at tage endnu et indkommende opkald i dagens marathon. 

Det har været ekstremt spændende at følge processen på så nært hold, og jeg ved ikke med dig, men jeg er overordentlig nysgerrig på hvad der sker for den disruptive digitale ejendomsmægler-forretning efter Løvens Hule. 

Jeg kender til to ting, der skal ske næst: 
I øjeblikket mens jeg skriver, trykker Estaldos udviklere på en vigtig knap: 
Det er knappen til en ny feature, der netop er rullet ud: Estaldo Sneak Peek

ANNONCE
Øjeblikke før Roland og Tibold trykker GO på Sneak Peek. - Vi tager Jan: Kom med bag kulissen for Estaldos optræden i Løvens Hule Øjeblikke før Roland og Tibold trykker GO på Sneak Peek.

Sneak Peek er en helt ny tilføjelse til rækken af tilbud fra Estaldo, og det lyder super sneaky: Som jeg har forstået det, er det en digitalisering af gamle tiders skuffesalg: Et “hemmeligt” lag i Estaldos platform, hvor boligejere gratis kan teste markedet for interesse i deres bolig - og hvor potentielle boligkøbere har mulighed for at komme først i køen til boliger, der endnu ikke har været annonceret og markedsført bredt på de store boligportaler. 

Jeg ved ikke om det er revolutionerende, men det er en fed feature, som gør det endnu mere spændende at browse boliger på Estaldo.com

Den anden ting der skal ske, er helt selvfølgelig: 
Når jeg har fået mine afsluttende kommentarer fra Estaldo-holdet, og trykket udgiv på denne artikel… 
Når min makker Jakob, der helt sikkert er færdig i hovedet efter de mange besøg og opkald fra journalister, dykture i kundeservice...

Når dagen nærmer sig noget, der bare minder om en klassisk fyraften....
Så tænker jeg vi skal have et lille glas, og tale om alt, alt andet end pitches og løver. 
Skål.  

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce