Vi har testkørt Teslas autopilot
Look mom, no hands!
I slutningen af Oktober kunne Tesla-ejere stå op til en bil der var opdateret til Version 7.0. Med den opdatering havde deres Model S pludselig fået en funktion der hedder Autopilot.
Da der efterfølgende dukkede en invitation til prøvekørsel op, valgte jeg pænt at takke ja. Også fordi den der nye Ludicrous-mode lød som noget der bare skal prøves.
Selvfølgelig ville vejrguderne, at prøveturen lagde dagen efter årets hidtil eneste snevejr.
Tesla og den danske registreringsafgift
Da jeg ankom til min prøvekørsel, fik jeg mulighed for at tale lidt med Teslas kommunikationschef; Esben Pedersen. En oplagt mulighed for at høre lidt nærmere om Teslas situtation i forhold til den danske registreringsafgift.
Selv om vi netop har fået en generel nedsættelse af registreringsafgiften fra 180% til 150%, er det nemlig en helt anden historie for luksus-elbilerne (Tesla). Elbiler har indtil nu været fritaget for den afsindige afgift, vi ser på biler med forbrændingsmotor, men fra januar 2016, er det altså en helt anden historie. Der bliver el- og brintbiler nemlig også offer for selvsamme registreringsafgift - og det sker altså så hurtigt, og uden overgang, at aftalen har mødt ekstrem kritik fra mange sider.
Jeg spurgte Esben hvad det kommer til at betyde for tilstedeværelsen i Danmark, og svaret faldt prompte: "Vi kommer ikke til at sælge nye biler i 2016."
Det betyder dog ikke at Tesla forsvinder fra danmarkskortet, men som tingene ser ud nu, vil Tesla altså fremover være en servicevirksomhed for de eksisterende kunder, og de vil selvfølgelig fortsætte med at udbygge og vedligeholde netværket af ladestationer, da både trafikken fra Norge og Tyskland er afhængige af danske mellemstationer.
Autopilot
Teslas Autopilot er et skridt i retningen mod selvkørende biler. Model S har fra fødslen af været udstyret med hardware, der har gjort opdateringen mulig. Det betyder at en online software-opdatering har været alt, de eksisterende ejere skulle bruge, for at få funktionen.
Autopilot gør brug af en fremadrettet radar, et frontkamera og 12 ultrasoniske sensorer der afdækker forhindringer i fem meters radius rundt om bilen, ved alle hastigheder. Og et digitalt styret elektrisk bremse-assisteringssystem. Alle disse systemer har hver deres funktion ved normal kørsel, men i samspil udgør de altså muligheden for den nye software.
Men hvad er det Autopilot kan? Det er ikke en robotbil, der kan køre dig fra start til slut, når du har indtastet en rute på navigationssystemet. Det er et værktøj der især taler til pendlere.
En klassisk fartpilot er konstant. En adaptiv fartpilot, er et system der holder en relativ fart og distance, som tager højde for forankørende bilister. Autopilot er alt det, spicet op med robotstyring af styrtøjet, der tager højde for bilister i alle retninger, vejstriber, trafikskilte og mulighed for vognbaneskift.
Alene adaptiv fartpilot kan være en anelse anti-intuitivt, fordi bilen overtager styringen med speederen, men autopilot føles helt crazy. I hvert fald til at begynde med. I øjeblikket når man slår autopilot til, overtager bilen styringen af speeder, bremse og rat. Når man så kører på motorvejen med 130 kilometer i timen, og ser forankørende lastbil nærme sig med hastige mil, sidder alt i kroppen bare og skriger på at overtage bremsen, men holder man is i maven, ser man hvordan vognen går ind og overtager reguleringen af farten. Går det for langsomt, skal der ikke andet end et tryk på blink-armen, for at bilen rykker ud i overhalingsbanen, og endnu en gang sætter farten op mod hastighedsgrænsen.
Efter en tilvænningsperiode, hvor man sidder yderst årvågen og klar til at rykke på bremsen, begynder kropppen dog at slappe mere af: Teslaen kører af sig selv, og den gør det faktisk godt.
Jeg kan sagtens se at autopilot-funktionen en yderst magelig løsning for Tesla pendleren. Det frigiver en masse energi og fokus til føreren, der kan meditere endnu hårdere på dagens gøremål, for enden af ruten.
Fjollet hurtig: Ludicrous Mode
Testbilen: Tesla Model S P90DL. Det er den højest ydende Tesla i nuværende program, og derfor valgte jeg også at slå autopiloten fra, nogle kilometer inde i køreturen. I husker sikkert at vi tidligere har kigget på videoklip af Model S i Insane-mode? P90D har fået et lille L koblet på, og Insane-mode er blevet udbyttet med Ludicrous mode. Altså lige niveauet over INSANE. Og den holder løftet.
Insane-mode var opgivet til at kunne klare 0-100 km/t på 3.1 sekunder med rullende start. Ludicrous mode tager bilen under 3 sekunder, og ned på 2.85 sekunder. Hemmeligheden i forbedringen ligger i opgraderingen af batteripakken. Hvor P85 nåede en grænse for insane-accelerationen tidligere, er P90 opgraderingen altså mere kraftfuld, og giver mulighed for at holde den vildere acceleration gennem længere tid, uden at brænde alle komponenter i bilen af.
Ludicrous-mode er det vildeste jeg har prøvet i en bil, nogensinde. I det første splitsekund er balancenerven lige ved at stå af, indtil man er trykket helt tilbage i førersædet. Det er lidt svært at beskrive, for trækket er der med det samme og holder jævnt til, modsat forbrændingsmotorer. Det er så tilfredsstillende at jeg gik rundt med et fjollet smil resten af dagen, af den slags der sagtens kan sammenlignes med et godt knald. Men muligvis bedre.
Tesla Model S P90D
Model S
To elektriske motorer: Front 255 hk, bag 496 hk.
AWD, Gearkasse: Den kan både køre frem og tilbage.
Vægt: 2200 (!) kg. Batteriet vejer alene knapt 800 kg.
Rækkevidde: Godt over 400 kilometer på en opladning.
Mere læsning: Tesla.dk