Uniqlo UT vil bringe budskab om fred til alle
En global kampagne med prominente designere skal sende penge til Red Barnet, Børnefonden og UNHCR
Spøjse beklædningsgenstande og catwalks til siden, hvis du vil signalere en helt specifik ting med din beklædning, er den grafiske t-shirt et universalt sprog, der fungerer verden over.
Det ved Uniqlo, der gennem mange år har solgt folk ind i diverse designere og popkulturelle fænomener med deres UT t-shirt kollektioner.
Nu vil de også bringe fred til verden.
Den ambitiøse udmelding kommer fra Uniqlo selv, der 17. juni 2022 annoncerede deres 'Peace for all'-indsats, der ikke er en enkelt tøjkollektion, men en længerevarende indsats.
Helt lavpraktisk kommer det til at fungere ved, at Uniqlo samarbejder med en række internationalt anerkendte navne indenfor kunst, design, litteratur, videnskab og sport, om at designe Uniqlo UT-t-shirt med varianter af budskabet 'Peace for All'.
20% af omsætningen (ikke overskuddet) fra salget af disse t-shirt fordeles ligeligt mellem de internationale NGO'er: Red Barnet, PlanBørnefonden og UNHCR (FN's Flygtningeorganisation).
Indsatsen er bundet op på flere af samfundets strømninger, og Uniqlo fremhæver UNHCR's meddelelse fra maj måned 2022, om at antallet af mennesker på flugt, nu tæller over 100 millioner mennesker på verdensplan.
"For disse mennesker er tøj, vand, medicin og et sikkert sted at sove altafgørende. Gennem årene har vi, takket være vores kunders støtte, kunne engagere os i initiativer for at hjælpe de tvangsfordrevne," fortæller Tadahi Yanai, Fast Retailing (Uniqlo) Chairman, President & CEO
Peace For All T-shirts er tilgængelig i Uniqlo butikker - og Uniqlo online verden over i størrelserne XS-4XL - til salgspriser på 149 kroner.