Herretøj og mode
UNIQLO og Mikkeller går all-in på kreativt samarbejde i Storbritannien og Sverige
Øl-magi på nye græsmarker.
Efter en vellykket første omgang i Danmark, har UNIQLO og Mikkeller besluttet at skrue op for blusset og kaste deres fælles projekt ud på nye markeder. Fra den 13. juni 2025 får både britiske og svenske UNIQLO-fans mulighed for at dykke ned i det legende, visuelt sprudlende univers, som mikrobryggeriet og den japanske tøjgigant sammen har skabt. Og der er både nyt på hylderne – og mulighed for at sætte sit helt eget præg på designet.
Når japansk minimalisme møder ølentusiastisk vildskab
Det er ikke hver dag, man ser et mikrobryggeri og en global tøjkæde gå sammen om mode. Men Mikkeller og UNIQLO har fundet fælles fodslag i kærligheden til håndværk, kultur og kvalitet. Den nye kollektion fortsætter stilen fra første samarbejde, hvor Mikkellers karakteristiske univers – med de ikoniske figurer Sally og Henry – møder japansk æstetik. Denne gang spiller koi-fisken en særlig rolle i motiverne. I japansk kultur står den for mod, styrke og velstand – og det matcher meget godt med både Mikkellers rebelskhed og UNIQLOs skarpe linjer.
T-shirts og tote bags fylder det meste i kollektionen, men det er langt fra en kedelig omgang. De visuelle detaljer er nøje udvalgte og sprudler af farve og finurlighed, præcis som man kender det fra Mikkellers øletiketter og barer.
UTme! og RE.UNIQLO STUDIO: Customisation der kan mærkes
Et af de helt særlige træk ved den nye udvidelse er mulighederne for at skræddersy sit eget look. Gennem UNIQLOs UTme!-platform kan kunder vælge mellem en række eksklusive Mikkeller-designs og få dem trykt på deres t-shirts eller tote bags. Det giver en ny slags frihed og gør samarbejdet endnu mere personligt.
Men det stopper ikke der. I RE.UNIQLO STUDIO – som blandt andet findes på Fisketorvet i København – kan man nu også få broderet specialdesigns direkte på sit UNIQLO-gear. Her finder man alt fra gamle Mikkeller-motiver til logoet for den verdenskendte Mikkeller Running Club. Det er ikke bare et partnerskab, det er en æstetisk legeplads med fri adgang.
Fra København til kontinentet: Historien bag samarbejdet
Samarbejdet startede i november 2024 i forbindelse med åbningen af UNIQLOs første danske butik i København. Her fik man hurtigt øjnene op for, hvor godt Mikkellers kreative udtryk og UNIQLOs kvalitetsbevidste stil spiller sammen. Den positive modtagelse gjorde det nærmest uundgåeligt at tænke større – og derfor rykker duoen nu videre til Sverige og Storbritannien.
Der er ingen tvivl om, at udvidelsen er mere end blot en tøjkollektion. Det er et kulturelt samarbejde med dybe rødder og et nik til fællesskabet, både lokalt og globalt. Som Mikkellers grundlægger Mikkel Bjergsø selv siger det: “Det er fantastisk at se vores univers blive bragt til live på en så tilgængelig og varig måde.”
Pris og tilgængelighed
UNIQLO x Mikkeller t-shirts og tote bags vil kunne fås i butikkerne fra 13. juni – til en pris på 199 DKK. Vil du have et broderi med på vejen, starter priserne ved 99 DKK. Kollektionen bliver tilgængelig i Sverige og Danmark, samt i udvalgte butikker i Storbritannien.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: