Connery

Undersøgelse viser at nogle danske elbilister har meget langt mellem ladestandere

Der er stor forskel på om du bor i Brøndby eller Billund

"Vi kan konstatere, at mange kommuner har snorksovet, når det gælder etablering af ladestandere i det offentlige rum." fotræller Mads Rørvig, der er direktør for De Danske Bilimportører. 

Brancheorganisationen for de bilfabrikkernes repræsentanter i Danmark, har netop offentliggjort en undersøgelse af tilgængeligheden af offentligt tilgængelige ladestandere i de danske kommuner, og påpeger en udfordring, som de fleste med bare lidt indsigt i elbilisme i Danmark, vil kunne nikke genkendende til: Vi har en udfordring med ladeinfrastrukturen i Danmark - særligt set i lyset af, at man ønsker en omstilling til en grønnere bilpark. 

Undersøgelsen, som er foretaget med udgangspunkt i Danmarks Statistik, Uppladning.nu og Bilstatistik.dk fremviser præcist hvor skævt adgangen til offentligt tilgængelige ladestandere er - og det er især en udfordring for familier, som bor i lejlighed, forklarer De Danske Bilimportører: "En velfungerende infrastruktur for opladning af biler er en forudsætning for grøn omstilling af privatbilismen. Det skal være let for alle at tage det grønne valg, når man køber ny bil, også hvis man ikke har en indkørsel til sin bolig med mulighed for etablering af en ladeboks", fortæller Mads Rørvig.

Folk der bor i lejlighed og overvejer anskaffelse af elbil, bør på nuværende tidspunkt tjekke godt efter, inden anskaffelse af en ny elbil. I kommunerne Allerød, Læsø, Solrød og Vallensbæk er der 0 (nul!) offentligt tilgængelige ladestandere ifølge undersøgelsen, mens især de danske ø-kommuner Æro, Samsø og Bornholm fører sig bedre frem i feltet, med en væsentligt højere tilgængelighed.

Løsningen? Bedre ladestruktur. 

"Vi opfordrer alle kommuner til at se kritisk på den offentlige ladeinfrastruktur nær etagebyggeri, og lave en plan for, hvordan man gør det nemt for alle borgere at køre grønt" siger Mads Rørvig.

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce