Et mørkt kapitel i amerikansk historie var tæt på at blive spillets næste store kulisse – indtil projektet blev stoppet i 2024.
Ifølge flere kilder var Ubisoft i gang med at udvikle et Assassin’s Creed-spil, der skulle foregå i 1860’ernes USA – midt under genopbygningsperioden efter Den Amerikanske Borgerkrig. Spillet blev dog aflyst, før det for alvor nåede længere end de tidlige udviklingsfaser.
Flere tidligere og nuværende medarbejdere fortæller til Game File-journalisten Stephen Totilo, at beslutningen primært blev truffet på grund af det politiske klima i USA. En af udviklerne udtalte anonymt, at spillet blev anset som “for politisk i et land, der i forvejen er for ustabilt.”
En fortælling om frihed, hævn og uretfærdighed
Det aflyste spil skulle have fulgt en tidligere slave, der flygter mod vest for at starte et nyt liv – men som bliver rekrutteret af The Brotherhood of Assassins. Herfra begynder en rejse tilbage mod Syden, hvor han kæmper mod uretfærdighed, racisme og fremkomsten af Ku Klux Klan.
Kilder beskriver historien som en af de mest modige idéer, Ubisoft nogensinde har arbejdet på. Spillet var tænkt som et råt, karakterdrevet drama med stærke temaer om identitet, hævn og kamp for retfærdighed – alt sammen sat i den kaotiske tid efter borgerkrigen.
Interne spændinger og politisk frygt
Projektet fik oprindeligt grønt lys fra Ubisofts ledelse, men blev droppet i juli 2024. Flere peger på, at beslutningen kom i kølvandet på den delte modtagelse af Assassin’s Creed Shadows, hvor en del af spillerbasen kritiserede valget af den sorte samurai Yasuke som hovedperson.
Ifølge interne kilder frygtede Ubisoft, at et spil centreret om en sort hovedperson i den amerikanske rekonstruktionsperiode ville skabe “unødvendig politisk storm.”
Ubisoft har ikke selv kommenteret på sagen.
Selvom projektet aldrig blev færdiggjort, har rygterne om det skrottede Assassin’s Creed-spil fået fans til at spekulere i, hvor tæt serien var på at tage et mere modigt skridt – et skridt væk fra de klassiske historiske eventyr og hen mod et mere realistisk og ubehageligt kapitel i historien.
Assassin’s Creed-serien har tidligere taget spillere med til alt fra det antikke Grækenland og vikingetiden til kolonitidens Amerika. Men denne gang – hvis man skal tro kilderne – var planen langt mere ambitiøs.
Et spil om magt, sår, frihed og hævn i et land, der stadig kæmpede for sin sjæl.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: