Toyota har netop offentliggjort sine globale salgstal for 2024 og kan for femte år i træk kalde sig verdens største mobilitetskoncern. Med 10,8 millioner solgte biler på verdensplan holder den japanske gigant sin førerposition, selvom det er et mindre fald i forhold til rekordåret 2023, hvor koncernen solgte 11,2 millioner køretøjer.
Læs også: Neon sikrer sig Dave Franco og Alison Bries body horror-film ‘Together’
Til gengæld sætter Toyota ny rekord for elektrificerede biler med 4,5 millioner solgte hybridbiler, plug-in hybridbiler, elbiler og brintbiler – en stigning på 23 procent i forhold til året før.
Globalt salg: Nedgang i Asien, vækst i Europa og Amerika
Toyotas samlede salg inkluderer biler fra Toyota, Lexus, Daihatsu og Hino, og de regionale salgstal viser både frem- og tilbagegang:
- Asien (ekskl. Japan): 3,2 millioner biler solgt – hvoraf 1,8 millioner i Kina.
- Japan: 1,4 millioner solgte biler – et fald i forhold til tidligere år.
- USA: Toyota forbliver størst her med 2,3 millioner solgte biler.
- Europa: Ny salgsrekord med 1,2 millioner solgte biler, en vækst på 4 procent.
Nedgangen i Asien – især på det japanske marked – har ikke kunnet opvejes af væksten i Nordamerika, Sydamerika og Europa.
Læs også:
Toyota når milepæl med 30 millioner solgte hybrid- og elbiler
Toyota fortsætter sin strategi med at satse på flere drivlinjer for at reducere CO₂-udledningen. Den tilgang har givet resultater, og i slutningen af 2024 kunne koncernen fejre en milepæl med 30 millioner solgte hybrid- og elbiler.
Salget af elbiler alene steg 34 procent i 2024, hvor Toyota solgte 140.000 elbiler på verdensplan. I Danmark blev Toyotas elbilsalg næsten fordoblet sidste år, og forventningen er, at 2025 bliver endnu bedre.
Toyota markedsfører i dag 79 hybrid- og elmodeller globalt og planlægger at lancere seks nye elbiler i Europa inden udgangen af 2025. En af de kommende modeller er den kompakte SUV Urban Cruiser, som allerede nu kan reserveres.
Trods et samlet fald i det globale salg har Toyota vist, at mærkets elektrificeringsstrategi vinder frem, og at det stadig er verdens førende bilkoncern.
Læs også: