Motor
Toyota sætter skub på elektrificeringen ny C-HR+: Den kraftigste Toyota til dato
Den nye kompakt-SUV kommer med op til 343 hk og 600 km rækkevidde
Toyota er klar med deres tredje dedikerede elbil, C-HR+, som kombinerer kraftfuld ydeevne, luksuriøst interiør og avanceret teknologi – kommer til Danmark sidst på året.
Toyota har netop løftet sløret for den helt nye Toyota C-HR+ – en fuldt elektrisk, mellemstor SUV, der lander i Danmark i slutningen af 2025. C-HR+ bliver Toyotas tredje dedikerede elbil, og med op til 343 hk og en forventet rækkevidde på op til 600 km ser det ud til, at Toyota for alvor begynder at bide fra sig i elbilsegmentet.
Den nye C-HR+ bygger videre på succesopskriften fra hybridmodellen C-HR, men er udviklet helt fra bunden som elbil på Toyotas e-TNGA-platform. Resultatet er en bil, der ikke bare kommer med imponerende præstationer – men også høj komfort, avanceret teknologi og et skarpt design.
Toyota C-HR+ – Foto: Toyota
Design og størrelse – sporty og rummelig
Toyota C-HR+ er designet med et skarpt og futuristisk udtryk, der trækker tydelige tråde til Toyotas nye designsprog. Bilen er 4,52 meter lang og har en akselafstand på 2,75 meter – hele 11 cm længere end hybridmodellen Corolla Cross – hvilket giver mere benplads og en rummeligere kabine.
Bagagerummet tilbyder 416 liter plads, og interiøret er præget af bløde kvalitetsmaterialer og høj finish. Toyota har tydeligvis tænkt på komforten med detaljer som:
- To trådløse mobilopladere
- USB-porte til bagsædepassagererne
- Separat klimastyring til bagsæderne
- Mulighed for panoramaglastag
Kvaliteten i kabinen og bilens indretning peger direkte mod premium-segmentet, og Toyota ser ud til at have hævet barren i forhold til konkurrenterne.
Toyota C-HR+ – Foto: Toyota
Læs også:
To batteristørrelser – op til 600 km rækkevidde
Toyota C-HR+ bliver tilgængelig med to batteristørrelser:
- 57,7 kWh – giver op til 167 hk (123 kW) og forhjulstræk
- 77 kWh – giver op til 224 hk (165 kW) med forhjulstræk eller op til 343 hk (252 kW) med firehjulstræk
Den kraftigste version med firehjulstræk accelererer fra 0 til 100 km/t på 5,2 sekunder – det gør C-HR+ til den mest kraftfulde Toyota-model nogensinde (hvis man ser bort fra Gazoo Racing-bilerne).
Toyota forventer en officiel WLTP-rækkevidde på op til 600 km for den største batteripakke – en imponerende rækkevidde, der placerer C-HR+ i topklassen blandt elektriske SUV’er.
Lynopladning og effektiv varmepumpe
C-HR+ understøtter DC-lynopladning med op til 150 kW, hvilket betyder, at batteriet kan lades fra 10 % til 80 % på omkring 30 minutter. Derudover er bilen udstyret med en energieffektiv varmepumpe, der sikrer optimal rækkevidde, selv under kolde forhold.
Toyota tilbyder desuden en 11 kW onboard-lader som standard – og mulighed for at opgradere til en 22 kW-lader for hurtigere opladning ved hjemmeladning.
Køreegenskaber og sikkerhed
Toyota har fokuseret på køredynamik og præcision i udviklingen af C-HR+. Den dedikerede elbilplatform giver et lavt tyngdepunkt og øget stivhed, hvilket resulterer i mere præcise køreegenskaber.
Den nye model er udstyret med Toyotas nyeste sikkerhedspakke, Toyota Safety Sense, som blandt andet inkluderer:
- Blindvinkelassistent
- Automatisk nødbremse ved parkering
- Automatisk fjernlys
- Avanceret parkeringsassistent med 360-graders kameravisning
Derudover kommer C-HR+ med et nyt infotainmentsystem med en 14-tommer touchskærm og integreret navigation, der automatisk planlægger ruter og foreslår opladningsmuligheder baseret på bilens rækkevidde.
Toyota C-HR+ – Foto: Toyota
Toyota C-HR+ – Foto: Toyota
Tryghed med 10 års batterigaranti
Toyota tilbyder op til 10 års batterigaranti eller 1 million kilometer – så længe bilen serviceres efter Toyotas forskrifter. Det er en garanti, der tydeligt signalerer, at Toyota har stor tillid til deres batteriteknologi.
Dansk lancering sidst på året
Toyota C-HR+ forventes at lande hos de danske forhandlere sidst på året. Priserne er endnu ikke offentliggjort, men Toyota forventes at placere C-HR+ i et konkurrencedygtigt leje i forhold til andre elektriske SUV’er som Tesla Model Y og Hyundai Ioniq 5.
Med stærke præstationer, moderne teknologi og lang rækkevidde ligner Toyota C-HR+ en værdig udfordrer i elbilsegmentet. Hvis Toyota rammer plet med prisen, kan den meget vel gå hen og blive en ny favorit blandt danske elbilkøbere.
Læs også: