Motor
Toyota GR Supra A90 Final Edition: Den ultimative Supra siger farvel med stil
Den ultimative Supra A90?
Toyota er klar med en endelig fanfare for den femte generation Supra: GR Supra A90 Final Edition.
Som et ikonisk punktum for femte generation af sportsvognen, der genopstod i 2019 efter 20 års pause, skal GR-versionen af modellen nok kunne imponere selv de mest hærdede bilentusiaster. Men hvad gør den unik?
Drømmebilen, der kun findes i 300 eksemplarer
Med kun 300 eksemplarer på verdensplan er A90 Final Edition en samlergenstand. Under motorhjelmen gemmer sig en opgraderet version af den legendariske 3.0-liters rækkesekser med turbo. Med 435 hestekræfter og et drejningsmoment på 570 Nm er der fokus på rendyrket køreglæde.
Motorsport på landevejen
Toyota Gazoo Racing, Toyotas motorsportsafdeling, har hentet inspiration fra konkurrence-drifting, NASCAR og GT4-serien. Den nye model har fået en justerbar KW-undervogn, der kan tilpasses perfekt til ethvert vejgreb. Kombineret med bredere dæk og letvægtsfælge skriger bilen efter sving og højfartsstrækninger. Og med nye Brembo-bremser kan den store kraft også tæmmes med elegance, og det er altid vigtigt.
Den ser fed ud
Designet er ikke til at overse. De matsorte kulfiberfrontspoilere og de røde Recaro-sæder i kabinen gør udstrålingen A90 Final Edition til ren motorsportsenergi. Selv motorlyden er tunet med en Akrapovič-udstødning i titanium.
Køremaskine til de hurtige
Salget begynder i januar 2025, og Danmark er heldigvis på listen over lande, der får lov til at sælge denne perle. Men med den eksklusive produktion skal du være hurtig – en bil som denne får sjældent tid til at samle støv i et showroom.
Toyota GR Supra A90 Final Edition er ikke bare en bil – det er en afslutning, der hylder en epoke, mens den peger fremad mod nye horisonter.
Toyota GR Supra A90 Final Edition: Specifikationer
- Motor: 3.0-liters rækkesekser med turbo
- Ydelse: 435 hk / 570 Nm
- Tophastighed: 270 km/t
- Acceleration (0-100 km/t): 3,9 sekunder
- Gearkasse: 6-trins manuel
- Undervogn: KW justerbar dæmpning (16 rebound- og 12 kompressionstrin)
- Bremser: 19″ Brembo med højfriktionsklodser og rustfri bremseslanger
- Dæk: 10 mm bredere med letvægtsfælge (19″ foran, 20″ bagpå)
- Aerodynamik: Kulfiber frontspoiler, hækspoiler og skærme
- Interiør: Røde Recaro CF-sæder, Alcantara-detaljer, røde seler
- Produktion: 300 eksemplarer på verdensplan