Motor

Toyota C-HR med facelift og 184 hestekræfter

C-HR med velfortjent dynamisk motor

Toyota C-HR med facelift og 184 hestekræfter
Mikkel M. Vermeulen
Af Mikkel M. Vermeulen 24. november 2019
Galleri billede
Galleri billede
Galleri billede
Galleri billede
Galleri billede Galleri billede Galleri billede Galleri billede

Toyota er tilbage med en let revideret udgave, af bilen der sparkede gang i deres nye, friske design-linje: C-HR. 

Den kompakte SUV har lige siden første lancering i 2017, været bannerfører for et friskere billede hos Toyota, der skulle være med til at ryste trafik-tavle puderne ned af hattehylderne, og støve imaget for det i øvrigt pålidelige japanske bilmærke. Og den har gjort et fint arbejde – C-HR har fået folk til at løfte blikket og sige "Hov, var det en Toyota?!" (Det var det), et vellykket designløft, der til dels kan tilskrives til den danske bildesigner Stephan Rasmussen, der har været en stor faktor i formgivningen af denne vogn. 

3190808

Med det nye facelift gør Toyota bilen endnu mere attraktiv, det er ikke kæmpe ændringer der er foretaget. Fokus har især været på formgivningen og placering af lygter. Forlygterne der er formgivet efter hvad LED-teknologien tillader har ny fået integreret blinklysene, mens tågelygterne har skiftet placering – to ændringer der giver bilen et bredere og mere muskuløst udtryk fra fronten. 

3190809 scaled

Det er lidt den samme manøvre der er sket ved bagenden, hvor en let sort spoiler skaber en mere dynamisk samling mellem de to baglygter – og så har man i øvrigt givet bilen en mere pænere og mere sportslig diffusor. 

3190812 scaled

Kabinen har også fået et lille løft, der især kommer til udtryk i materiale-valget – Man har her valgt at fjerne alt der minder om hård og kedelig plast på berøringsoverflader, med materialer der giver et flottere og mere eksklusivt indtryk.

Desuden er bilens infotainmentsystem nu blevet udstyret med Apple Car Play og Android Auto-integration som standard-udstyr – en fin lille quality-of-life opgradering. 

3190814 scaled

Den største og mest opmærksomhedspåkrævende nyhed, der er at finde i det nye C-HR lineup, er tilføjelsen af en ny 2.0 liters hybridmotor. 

Hidtil har den kraftigste C-HR model været en 1.8 hybrid med 122 hestekræfter – den bliver i programmet, men opmærksomheden må nødvendigvis gå til den nye variant. 

2.0-motoren der med 184 hestekræfter giver det flotte C-HR design et ekstra skud sjov, er mere end plot en anden motor i samme bil. 

Hvis ikke du kender alverden til Toyotas hybridmotorer, så lad mig kort bringe dig med i kampen: Toyota har i de seneste år udviklet og forfinet deres hybrid-program, til en række energieffektive motorer der med e-CVT gear og en kombination af benzin-motor og battericeller. Det startede for alvor med Toyota Prius tilbage i slutningen af forrige årtusinde, og siden da har Toyota vedholdende videreudviklet og forbedret teknologien. 

I dag er en Toyota Hybrid-model stadig et snusfornuftigt valg, men takket være den intelligente og dynamiske e-CVT gearkasse, er der altså også blevet noget køreglæde at hente. Og det er helt sikkert en gældende faktor i den nye 2.0-liters C-HR. 

3190815 scaled

2.0 Hybriden får nemlig følgeskab af et opdateret affjedringsystem, der gør bilen mere dynamisk at køre, og samtidig reducerer både støj og vibrationer betragteligt. Bilen har også et lavere tyngdepunkt, da der benyttes en nye kombination af battericeller, der placeres "bedre" end i de tidligere modeller. 

Toyota har faktisk gjort ret meget for at støjdæmpe C-HR, og det har en kæmpe betydning for køreoplevelsen. Jeg husker en af mine første ture i en tidligere Toyota Hybrid med e-CVR gearkasse, som var lidt af et kulturchok. Gearkassen er praktisk talt trinløst, og når man tramper til speederen, kan man godt få samme fornemmelse, som med en scooter: For at få bilen i fart, slynges der mange omdrejninger i sving, og på et tidspunkt sad jeg med følelsen af, at en kraftanstrengelse for den ældre model, afgav så meget støj, at det næsten tog morskaben ud af sammenhængen. 

Jeg forstår godt, at man nok primært vælger en hybrid for effektivitetens skyld, og min gamle morfar ville nok sige at jeg skulle slappe lidt af med den gaspedal – men for pokker: Det hele behøver ikke at være fornuftigt. 

Glædelig nyhed: Toyota C-HR 2.0 Hybrid kan let give et smil på læben, og ikke blot fordi man kan kan trække den op nær 20 kilometer på en liter brændstof. Motoren kan også godt arbejde. 

3190819

Pris og tilgængelighed

Inden vi lige snakker priser: Med Toyota C-HR 2.0 Hybrid kan du få en bil med 184 hestekræfter, som du blot skal slippe 540 kroner for i halvårlig grøn afgift. Hvabehager! 

Den faceliftede Toyota C-HR rammer det danske marked i slutningen af januar 2020. Indgangsmodellen er ikke-hybriden med 1.2T benzinmotor, der kommer til at koste 261.990 kroner. Toyota er ikke helt på plads med den endelige pris for 2.0 Hybrid. 

Men hvis vi sammenligner med 2017, hvor 1.2T modellen kostede 289.280 kroner, og 1.8 Hybrid startede i 321.280 kroner, kan vi se at startpriserne er blevet trukket et godt stykke i den rigtige retning – og et forsigtigt gæt på C-HR 2.0 Hybrid kunne være et sted mellem 330-350.000 kroner, alt efter udstyrspakke. 

Genfødt fransk elbil får et minus i sikkerhedstest: Renault 5 lander på ikke 5 NCAP-stjerner

Læs også: Genfødt fransk elbil får et minus i sikkerhedstest: Renault 5 lander på ikke 5 NCAP-stjerner

Forskere har designet en bil, der kører på invasiv tang

Læs også: Forskere har designet en bil, der kører på invasiv tang