Connery

Tommy Hilfiger interview: Om fem år vil ikke-bæredygtige brands være out-of-business

"It has to be sustainable. 
It has to be sustainable. 
Five years from now, a brand that's not sustainable, will not be in business." 

Thomas J. Hilfigers medarbejder skærer sig ind. Alright, that’s it. 3 minutter og 24 sekunder fik jeg kørt ind på min diktafon. Det var et kort interview - i hvert fald kortere end jeg oprindeligt havde forestillet mig, da jeg fik tilbudt at interviewe mode-legenden Tommy Hilfiger. 

ANNONCE
Tate Modern. Rammerne for TOMMYNOW Spring 20 - Tommy Hilfiger interview: Om fem år vil ikke-bæredygtige brands være out-of-business Tate Modern. Rammerne for TOMMYNOW Spring 20

I mere end 35 år har Tommy Hilfiger stået bag det stadigt mere populære brand og er i dag et af de mest kendte ansigter i modebranchen. 

Tommy Hilfiger the Man, lyder det over radioen, når Tommy Hilfiger er på vej ind. For ikke at skabe forvirring får jeg fortalt.

Jeg befinder mig i backstageområdet på på kunstmuseet Tate Modern i London. Om to timer skydes TOMMYNOW Spring 2020 i gang.

Det er en videreudvikling af det klassiske modeshow, gearet mod see-now-buy-now konceptet - et show, der indeholder den velkendte catwalk, men er gearet mod de titusindvis af seere, der følger med online, som præsenteres for de nyeste stile, der er direkte tilgængelige på tøjmærkets site.

Tiderne, hvor forbrugeren skal vente på moderedaktørernes udlægning af moden, er ved at være forbi.

ANNONCE
Der arbejdes på højtryk backstage - Tommy Hilfiger interview: Om fem år vil ikke-bæredygtige brands være out-of-business Der arbejdes på højtryk backstage

Det er en kæmpe produktion. På den ene side af mig er omkring 100 make-up artister, frisører og stylister i gang med at gøre modellerne klar. På den anden side er interview-setuppet, hvor jeg og en række andre journalister står og venter på at fange en historie ud af modeskaberens sind.

Det er en livlig situation, og imellem det hele løber en håndfuld Tommy Hilfiger-uniformklædte medarbejdere, der balancerer de mange bolde, de unægteligt har i luften. 

ANNONCE
Lewis Hamilton og Tommy Hilfiger. Foto: Presse - Tommy Hilfiger interview: Om fem år vil ikke-bæredygtige brands være out-of-business Lewis Hamilton og Tommy Hilfiger. Foto: Presse

I dag skal Tommy Hilfiger dele rampelyset med flere stjerner - det helt store navn er Formel 1-champ Lewis Hamilton, der over de seneste år har haft sin egen kollektion i Hilfiger-regi, TommyXLewis - og nu står præsentationen af forårskollektionen for døren. 

Tommy mødte Hamilton til MET Gala i New York for år tilbage, og de to fik en øjeblikkelig connection. Og der er allerede sket en hel del. I den nye kollektion, der er bygget op omkring konceptet ‘Loyalty’, har Hamilton inviteret den amerikanske sangerinde H.E.R. med ind i universet, der resulterer i en række co-brandede items under navnet TommyXLewisXH.E.R

ANNONCE
TommyXLewis SP20 - kampagnefoto - Tommy Hilfiger interview: Om fem år vil ikke-bæredygtige brands være out-of-business TommyXLewis SP20 - kampagnefoto

Kollektionen er umiskendeligt herretøj med et jordnært streetwear-udtryk, der her præsenteres som en unisex-kollektion.

Bæredygtighed fylder meget i billedet. Det er en klokkeklar tendens, at man i modeindustrien, der bærer en del klimaskyld på grund af uhensigtsmæssige produktionsmetoder, er nødt til at gøre noget ved det. 

Hos Hilfiger oplyser man, at den nye kollektionen er skabt med et bæredygtigt udsyn med 75% sustainable elements. Selve showets 1.600 tons CO2-afsæt opvejes med donationer til organisationen South Pole, der blandt andet benytter midlerne til at sende keramiske vandrensere til udsatte i Cambodja. 

ANNONCE

PVH, virksomheden bag Tommy Hilfiger og Calvin Klein er en kæmpe spiller i modebranchen. i 2018 omsatte de for 67 milliarder kroner, og med mere end 38.000 ansatte verden over er der et markant aftryk at arbejde med. Virksomheden har selvfølgelig en gennemarbejdet CSR-strategi, der har meget udtalte ambitioner om at gribe deres rolle og skabe en forskel, når det kommer til klimakrisen. 

PVH er den første amerikansk-baserede virksomhed til at tilslutte sig den internationale G7 Fashion Pact, der har til formål at reducere det miljømæssige aftryk af modeindustrien ved fokus på især klima, biodiversitet og verdenshavene. 

Men det er en mission, der ikke lige gennemføres fra dag til dag, og derfor mente jeg, at det var nærliggende at spørge ind til netop bæredygtighed fra Tommy Hilfigers - the man - egen optik. 

ANNONCE

Tilbage til interviewet

Efter at have ventet ved siden af interview-opstillingen i godt ti minutter, bliver jeg kaldt frem til instruktørstolen, hvor Tommy Hilfiger sidder og er klar til at lire svar af til pressen. Go-time. 

Jeg har i forvejen bestemt mig for at starte blødt ud med at spørge ind til designerens forhold til London - det er nærliggende, for det er her, vi er. 

"I came to London for the first time in my twenties - I think I was 21, and I fell in love with London. I love the art scene, I love the fashion, I love the music. I love the entertainment-scene. It's like the old world meets modern day." siger Tommy.


Okay, kunst.. Jeg følger op: "This TommyNow show is held at the Tate Modern. Is it because of your love of art? Other reasons for it?"

"Well I love art, and we thought this would be a perfect place. But, we needed some large venue, because we're putting on a fairly large show. It seems more than ideal for that." - svarene kommer lynhurtigt. Han har fået spørgsmålene før, og der er ikke de store anekdoter at samle op. PR-beredskabet sidder i skabet, og erfaringen har forudset de gængse spørgsmål. 

ANNONCE
Undertegnede scanner notesbogen for bedste sidste spørgsmål - Tommy Hilfiger interview: Om fem år vil ikke-bæredygtige brands være out-of-business Undertegnede scanner notesbogen for bedste sidste spørgsmål

Der er pres på situationen, da der står flere journalister og venter på deres tur, og jeg fornemmer, at jeg er nødt til at springe over de blødere spørgsmål for at fange en udtalelse, der kan bruges til mere, end jeg ville kunne læse mig til fra alle de regulære modemagasiner efterfølgende. Here we go:

Mit afsluttende spørgsmål: "Before getting here, I asked my readers, if there's anything they are burning to know about you. And it seems, that they are really interested in the following: What are your personal opinions on sustainability in fashion?"


“I mean, it's important that every brand becomes sustainable in the future. We've been working toward it. We're not one hundred percent there yet, but we're on our one. As a whole company, it is a very high level focus.” lyder det fra Tommy, 

Det er godt, her er lidt mere at trække frem, tænker jeg: "I understand. I imagine it's a huge transition for a company of this size?"

Tommy trækker endnu et hurtigt svar: “It is a big transition, but something we all have to do. To be true to ourselves in our world.”

"Last question," lyder det fra manden ved siden af os.  

Okay..: "What do you think sustainability will mean for fashion, say 10 years from now?"

"It has to be sustainable.
It has to be sustainable.
Five years from now, a brand that's not sustainable, will not be in business."
slutter Mr. Hilfiger.

Showtime.

Naomi Campbell... Jeg hører navnet på supermodellen, et af mine mange teen-crushes, blive hvisket rundt omkring backstage.. Mon hun er her? Se showet herunder, hvis du er lige så nysgerrig, som jeg var. 

ANNONCE
TOMMYNOW SS20

Disclaimer: Tommy Hilfiger fløj mig til TOMMYNOW SS20 i London.  

Del

Seneste nyt