Dette indlæg er sponsoreret af den hjemmeside, der linkes til.
Det er fascinerende at følge virksomheder, der begynder som små iværksætterdrømme og på kort tid ekspanderer og oplever stor vækst. Sådan en virksomhed er webshoppen Den Sidste Flaske, som Tobias Hinchely Pedersen er indehaver af. Som følge af coronakrisen steg det unge firmas salg eksplosivt på få måneder. Den Sidste Flaske havde ellers gang i et solidt salg i forvejen. Få hele Tobias’ iværksætterhistorie fra begyndelsen i kiosken til det nuværende onlinevinsalg.
Første virksomhed som ung og med blod på tanden
Tobias’ iværksættertalent kommer ikke fra fremmede. Han kommer nemlig fra en iværksætterfamilie. Hans far var blandt andet med til at starte grænsehandlen Fleggaard. Som 14-15-årig arbejdede han i en kiosk og fik smag for forretninger, virksomheder og iværksætteri. Han fik et job som blæksprutte i et firma, som opkøbte unge virksomheder og optimerede dem. Der begyndte hans interesse for iværksætteri at spire.
Tobias og en kammerat startede som 18-19-årige deres allerførste virksomhed. Her ville de hjælpe andre virksomheder med at blive bedre. Dog gjorde deres unge alder og erfaring, at det var vanskeligt at få kunder. Derfor gik der ikke lang tid, før virksomheden måtte lukke.
Erfaring i Singapore og derefter København
Tobias flyttede til København for at studere innovation og europæiske studier på Copenhagen Business School og fortsatte med at arbejde som blæksprutte ved siden af. En dag blev Tobias tilbudt at rejse til Singapore og arbejde i et teleselskab. Det var hans fritidsarbejde, der gav ham den unikke mulighed. Tobias drog mod Asien for at lære en masse og få mere erfaring.
Arbejdet i Singapore gik ud på at levere billige opkald. Hurtigt voksende virksomheden til ti ansatte og havde over 300 kunder. Under sit arbejde i Singapore lærte Tobias at arbejde hårdt og havde mange arbejdstimer.
Efter nogle år i Singapore flyttede Tobias hjem til Danmark igen. Han var begyndt at interessere sig for antik. Derfor gik han jævnligt på indkøb og solgte fundene videre på Den Blå Avis. Han fik hurtigt succes med det og stiftede en interiørvirksomhed, han kaldte Hinchely.
En vinkarriere er begyndt
Interessen kom for vin, da Tobias’ far købte et konkursbo med et kæmpe lager af vinflasker. Derfor solgte Tobias de mange flasker gennem sin interiørvirksomhed. I mellemtiden mødte Tobias en mand fra Sønderborg, som havde nogle lokaler i København, Tobias var interesseret i. De besluttede sammen at åbne en vinbar, som også skulle sælge forskelligt interiør.
Efter to år valgte Tobias at sælge vinbaren, da han havde tanker om at sælge vin online. Han startede Bacchus Box, som sælger vin på abonnement. Allerede efter seks måneder havde Bacchus Box 600-700 kunder. Dog var virksomheden dyr, og Tobias blev nødt til at have en anden indkomst for at få det hele til at løbe rundt.
Denne dyre forretning blev starten på Den Sidste Flaske. Under en familieferie i Thailand fik Tobias’ og hans far en idé om at sælge kvalitetsvin til gode priser. I februar 2019 blev drømmen til virkelighed, og Den Sidste Flaske gik online. I dag driver Tobias desuden stadig Bacchus Box, da Den Sidste Flaske giver en god indkomst.