Motor

Thunder Cat: Ford Puma Gen-E – Elektrisk SUV med 234 kilometers rækkevidde

Lovende rækkevidde!

Thunder Cat: Ford Puma Gen-E – Elektrisk SUV med 234 kilometers rækkevidde
Foto: Ford
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen 6. december 2024

Ford har kastet endnu en brik på sit elektrificeringsbræt med lanceringen af Puma Gen-E, en fuldt elektrisk version af den populære SUV. Med et kompakt batteri, kvik acceleration og masser af praktiske løsninger sigter Ford mod byens gader og en ny generation af elbilentusiaster.

Helt ny, men alligevel velkendt

I modsætning til Fords nylige elektriske modeller som Capri EV og Explorer, der begge benytter Volkswagens MEB-platform, er Puma Gen-E bygget på den opdaterede platform fra benzinmodellen. Det betyder, at Puma stadig bibeholder sin karakteristiske køredynamik – et område, hvor Ford traditionelt har haft styr på sagerne.

Motoren er en 165 hk stærk el-motor, der driver forhjulene og kan skyde bilen fra 0–100 km/t på blot 8 sekunder. Det gør den næsten lige så hurtig som den benzin-drevne Puma ST, og rygter svirrer allerede om, at en elektrisk ST-version kan være på vej.

Tesla-whistleblower kalder Elon Musk for “ren ondskab”: Vil trække ham i retten

Læs også: Tesla-whistleblower kalder Elon Musk for “ren ondskab”: Vil trække ham i retten

Batteri og rækkevidde: Lige til bylivet

Det mest bemærkelsesværdige ved Puma Gen-E er dens relativt lille batteri. Ford har monteret en 43 kWh batteripakke under bagsæderne i stedet for under gulvet, som man normalt ser i elbiler. Dette valg sikrer en rækkevidde på op til 234 kilometer, hvilket Ford mener er tilstrækkeligt for en bil designet til bykørsel.

Den lille batteripakke har også sine fordele:

  • Hurtig opladning: Med en 100 kW hurtiglader kan batteriet oplades fra 10–80 % på blot 23 minutter.
  • Lettere vægt: Puma EV vejer kun 1563 kg – kun 247 kg mere end benzinversionen.

Design: Fra benzin til el uden at miste personligheden

Visuelt er Puma Gen-E opdateret med en lukket frontgrill for at forbedre aerodynamikken, men Ford har sørget for, at bilen stadig ser skarp ud. Lead designer Murat Güler indrømmer, at de eksperimenterede med minimalistiske designs, men tilføjede grafiske elementer for at undgå, at bilen blev for anonym.

Indvendigt er der også forbedringer. Den flade bund, som den elektriske drivlinje muliggør, giver bagsædepassagererne mere plads til fødderne, mens bagagerummet nu er udvidet til 574 liter – næsten på niveau med en Skoda Octavia.

Hvem er Puma Gen-E til?

Med dens praktiske størrelse, hurtige opladning og brugervenlige rækkevidde er Ford Puma Gen-E tydeligt rettet mod den urbane livsstil. Den kombinerer kompakt SUV-design med en rummelig kabine og nok power til at gøre hverdagen sjov.

Selvom den mangler rækkevidden til lange ture uden stop, er Puma Gen-E et spændende bud på, hvordan mindre elbiler kan passe ind i både bybilledet og fremtidens elektriske univers.

Forsikringsselskab advarer motorcyklister: Denne ting er skyld i flest ulykker

Læs også: Forsikringsselskab advarer motorcyklister: Denne ting er skyld i flest ulykker

Kina forbyder udtryk som “intelligent kørsel” og “autonom kørsel” i bilreklamer

Læs også: Kina forbyder udtryk som “intelligent kørsel” og “autonom kørsel” i bilreklamer