The Wolverine (Anmeldelse)

Hugh Jackman er tilbage som The Wolverine, der denne gang tager til Japan for at slås med samuraier og fortiden.

Twentieth Century Fox - The Wolverine (Anmeldelse) Twentieth Century Fox
Under Anden Verdenskrig bliver soldaten Logan aka Wolverine (Hugh Jackman) holdt som krigsfange i Hiroshima. Da amerikanerne så smider en atombombe lykkes det Logan at redde Yashida (Hal Yamanouchi/Ken Yamamura), en japansk soldats liv, der som tak tilbyder Logan sit samurai sværd, men Logan afslår tilbuddet og siger at Yashida skal passe på det for ham, indtil de en dag ses igen. Ca. 70 år senere sender Yashida så bud efter Logan, da han ligger for døden og gerne vil sige farvel. Logan rejser derfor noget modvilligt til Japan, men han er knap nok ankommet og har sagt farvel til sin ven, før end han til begravelsen befinder sig midt i en kidnapning af Yashida’s barnebarn Mariko (Tao Okamoto) Og så må mutanten endnu en gang finde kløerne frem og uddele nogle tørre tæsk.
Men noget er galt. Logan kan ikke længere hele sig selv, når han er f.eks. er blevet skudt. Det viser sig nemlig at en anden mutant ved navn Viper (Svetlana Khodchenkova), har placeret en lille robot snylter på Logans hjerte, der gør ham sårbar. Logan må derfor få hjælp af Mariko’s seje søster Yukio (Rila Fukushima), der selvom hun er lille, godt kan forsvare sig selv og hjælpe Logan med at komme på benene igen.
The Wolverine er jærvens anden solo film og filmskaberne har været ekstra opmærksomme denne gang på at tilfredsstille fansene, alt hvad de kunne. Den første Wolverine film fra 2009 blev nemlig ikke særlig godt modtaget af, hverken fans eller kritikere, så Jackman havde lovet at den nye film nok skulle op til forventningerne. Filmskaberne har derfor valgt at dykke ned i den populære japanske historie linje og følger næsten udelukkende kun Wolverine fra X-Men holdet.
Resultatet er blevet en ganske underholdende actionfilm, der dog ikke byder på noget nyt, hverken inden for genren eller omkring Wolverine karakteren. Filmens styrker ligger klart idéen om antihelten, der befinder sig i en fremmet kultur og især det faktum at han i en lang periode af historien er sårbar. En superhelt er altid mest interessant, hvis han ikke er uovervindelig. De sidste 20 min er dog ikke rigtig tilfredsstillende og derfor ender filmen med blot at være middelmådig.
Drengerøvs faktor: 100%

Original titel: The Wolverine (3D)
USA, 2013