The Way, Way Back [Anmeldelse]

Skøn sommerkomedie med bl.a. Steve Carell, Toni Collette og Sam Rockwell på rollelisten.

Scanbox - The Way, Way Back [Anmeldelse] Scanbox
14-årige Duncan (Liam James) skal på sommerferie med sin mor Pam (Toni Collette) og hendes lidt for smarte kæreste, Trent (Steve Carell). Duncan er en stille dreng, der ikke rigtigt er blomstret som teenager endnu og hans modbydelige stedfar, Trent, driller ham med, at han ikke har noget kvindetække. En dag hvor Duncan cykler rundt i byen, møder han den hurtigtsnakkende Owen (Sam Rockwell). Det viser sig at Owen ejer det lokale vandland og tilbyder Duncan et sommerjob, hvilket kommer til at ændre Duncans liv. Som sommeren skrider frem, bliver han nemlig mere og mere selvstændig og selvsikker og får endda en lille sommerflirt kørende med naboens kønne datter, Susanna (AnnaSophia Robb). Det tegner til at blive en mindeværdig sommer for den unge Duncan, men spørgsmålet er: Hvad gør han, når sommerferien slutter?
The Way, Way Back er helt klart min favoritfilm her til sommer. Jeg er vild med dens skæve og charmerende form for humor, som man ikke finder i nogen traditionel Hollywood-produktion. Den emmer ganske enkelt af independent film og jeg elsker det. Sam Rockwell stjæler showet med hans rapkæftede og über coole attitude og den unge Liam James bringer skrøbelighed og menneskelighed til sin karakter, hvilket gør ham sympatisk og interessant.
Filmen gav mig personligt et sentimentalt rush tilbage til min egen barndom, til den gang jeg selv forelskede mig ulykkeligt i en ung, blond pige, og jeg tror at der er mange, der vil kunne nikke genkendende til Duncans situation i filmen på den ene eller den anden måde. Den føles lidt som om, at man er på sommerferie med familien og man kan nærmest mærke solens varme og det forfriskende klorvand.
Hvis du kan lide finurlige film såsom Little Miss Sunshine, Safety Not Guaranteed og The Descendants, så er The Way, Way Back også lige en film for dig. Den er feel-good fra start til slut, men alligevel med en bittersød undertone, hvis det altså giver mening. Den er lidt ligesom livet selv, nuanceret. Samtidig er den også en uimodståelig isvaffel, som man nyder hver eneste mundfuld af. Kort sagt så er The Way, Way Back det sommerminde, du ville ønske, du selv havde haft.
Drengerøvs faktor: 40%

Original titel: The Way, Way Back
Instruktør: Nat Faxon, Jim Rash