The Secret Life of Walter Mitty [Anmeldelse]

Walter Mitty er en livsbekræftende historie, der har meget mere potentiale end filmen desværre indfrier.

Twentieth Century Fox - The Secret Life of Walter Mitty [Anmeldelse] Twentieth Century Fox
New Yorkeren Walter Mitty (Ben Stiller) dagdrømmer ofte om glorværdige heltescenarier, mens han i virkeligheden er en ganske anonym lille mand, der arbejder i fotoafdelingen på LIFE Magazine. Han er forelsket i sin nye kollega Cheryl Melhoff (Kristen Wiig), men ved ikke hvordan han skal få hendes opmærksomhed og invitere hende ud. En dag får han tilsendt nogle helt særlige negativer af fotojournalisten Sean O'Connell (Sean Penn), der selv mener, at han har taget sit bedste foto til dato; Et billede af selve livets essens. Der er bare ét problem, fotoet er der ikke. For at gøre det hele værre, er magasinet blevet opkøbt og går nu over til at være et 100 % digitalt magasin(red. uhh). Seans billede vil altså blive det sidste coverbillede i magasinets historie og står dermed til at få ikonisk status. Nu er gode råd dyre for Walter, der må finde Sean og forhåbentligt også billedet, for at undgå at miste sit job.

Dette sender Walter ud på en eventyrlig rejse, der fører ham til Grønland og Island, hvor han blandet andet må slås med hajer, springe ud fra helikopter og flygte fra en vulkan i udbrud. Alt sammen situationer der tvinger Walter til at træde i karakter og finde hidtil ukendte kræfter frem i sig selv. Men spørgsmålet er om alle disse strabadser har gjort Walter modig nok til at invitere Cheryl ud?

Historien om Walter Mitty er tidligere blevet filmatiseret, tilbage i 1947. Dengang som en farce med Danny Kaye i hovedrollen, som den eventyrlystne dagdrømmer. Siden da er historien forsøgt filmatiseret utallige gange, uden held. Men nu har Ben Stiller altså kastet sig over historien og det er der kommet en lidt blandet fornøjelse ud af. For The Secret Life of Walter Mitty har da bestemt en vis charme over sig, men historien virker forhastet fortalt og mangler noget hjerteblod.

Især karaktererne bliver groft forsømt og man sidder virkelig og ønsker at de lige havde brugt 15-20 min ekstra på at udforske Walters indre univers og give karakteren lidt mere dybde. En bedre instruktør a la Steven Spielberg, Robert Zemeckis eller Ron Howard kunne uden tvivl have fået meget mere ud af den livsbekræftende historie og sikkert gjort den til en moderne klassiker, for grundstoffet er der til det.

Drengerøvsfaktor: 50%

Original titel: The Secret Life of Walter Mitty
USA, 2013