The Heat [Anmeldelse]

Sandra Bullock og Melissa McCarthy kører en noget rutinepræget Good Cop-Bad Cop rutine.

Twentieth Century Fox - The Heat [Anmeldelse] Twentieth Century Fox
Den perfektionistiske og ganske uudholdelige FBI Agent, Sarah Ashburn (Sandra Bullock), og den hårdkogte og psykisk ustabile gadebetjent, Shannon Mullins (Melissa McCarthy) udgøre til sammen det umage makkerpar, der bliver sat til at løse sagen om en berygtede narkobaron, der befinder sig i hjertet af Boston.

De to politifolk har vidt forskellige arbejdsmetoder, hvilket resulterer i at de undervejs i efterforskningen, flere gange støder hovederne sammen og kommer op at skændes og de to kvinder må derfor lære at forene deres talenter, så de sammen kan løse sagen. Og efterhånden som de kommer ind på livet af hinanden, finder de to da også ud af at de måske slet ikke er så forskellige endda.
Man skulle måske ikke tro det ved første øjekast, men The Heat er faktisk en vaskeægte tøsefilm. Der bliver ind imellem ”action sekvenserne”, uddelt skønheds tips, snakket om fyre, cracked et par platte penis jokes og tudet lidt på kryds og tværs. Så hvis du bare brænder for at se filmen, er det nok en god idé at tage kæresten eller en veninde under armen, så hun hurtigt kan forklare dig alle referencerne og pigehumoren.
Måske finder kvinder nemlig filmen en del sjovere end mænd, for den fangede mig virkelig ikke. Jeg sad bare og tænkte; Hvor mange gange har vi ikke snart set Melissa McCarthy som en mere eller mindre psykisk ustabil kvinde på den ene eller den anden side af loven og hvor mange gange har vi ikke set Sandra Bullock som emsig, perfektionistisk, små-irriterende mokke? Det er uopfindsom typecasting af værste skuffe, rutineprægede præstationer og ganske enkelt trættende efterhånden.
Derfor forlader jeg også biografen en smule skuffet for, hvad der kunne have været en sjov hyldest til 80’ernes Buddy-Cop film, så som Beverly Hills Cop, Running Scared og Lethal Weapon ender mere eller mindre blot som en halvdårlig parodi på disse i stedet for. Humoren når sjældent over bæltestedet og generelt virker instruktøren Paul Feig, der også stod bad Bridesmaids, desperat for at få sit publikum til at grine, hvilket nærmest virker lidt krampagtigt i visse scener.
Drengerøvs faktor: 25%

Original titel: The Heat
Instruktør: Paul Feig