The Grudge (Anmeldelse)

Forbandelsen er tilbage.

The Grudge - Trailer
Sony Pictures - The Grudge (Anmeldelse) Sony Pictures

The Night she came home

Kriminal-kommissær Muldoon (Andrea Riseborough) får sin sag for sig, da hun modtager et opkald om husspektakel. For hvad der her møder hende, er et gyseligt syn og en Pandoras æske af en sag, der fører hende helt tilbage til 2004. Dengang vendte Fiona Landers (Tara Westwood) nemlig hjem fra et ophold i Japan, med mere end blot gaver og souvenirs i bagagen. Fiona havde uheldigvis fået en forbandelse på sig og den tog hun altså med sig hjem til USA, sin familie og ikke mindst til huset.

Death becomes her

Gennem sagsakterne fortæller Muldroon en grusom historie om mystiske mordgåder, som vi ser i fragmenterede brudstykker gennem filmen, i takt med at hun udforsker sagen. Kun alt for sent opdager kommissæren, at der hviler en grusom forbandelse over alle, der sætter deres fødder i huset, inklusiv hende selv.

It’s a rebootmake!

The Grudge (2019) er intet mindre end et reboot af et remake. Oprindeligt stammer The Grudge (2019) fra Japan, hvor filmen hed Ju-on (2002) og blev skrevet og instrueret af Takashi Shimizu. To år efter lavede han så et vellykket amerikansk remake med Sarah Michelle Gellar i hovedrollen. Den fik to mindre heldige efterfølgere i 2006 og 2009 og siden da har det været meget stille omkring The Grudge franchisen. Dette nye reboot/remake skulle oprindeligt være kommet i 2013, men blev af samme grund udsat flere gange og er altså først nu blevet til en film, som er instrueret af den 29-årige Nicolas Pesce (The Eyes of My Mother, Piercing).

The Grudge that keeps on giving

The Grudge (2019) er en middelmådig gyser. Historien bringer ganske vidst ikke noget nyt med sig, men Nicolas Pesce tager tydeligvis genren seriøst og formår da også at skabe en god creepy stemning, så man er godt underholdt i de 93 min. filmen varer.

The Grudge (2019) største problem er faktisk ikke engang den selv, men de utallige spoofs, der gennem årene er lavet på The Ring og The Grudge. Det er svært at finde genfærdet (en lille japanske pige i hvid kjole, med langt sort hår og sorte render under øjnene) særlig uhyggelig, når man har set det/hende portrætteret i komedier så som Scary Movie filmene. Man kan næsten fristes til at sige at filmseriens succes, er blevet dens egen forbandelse og på den måde er ringen fuldendt. Get it…?

Drengerøvsfaktor: 40%

Original titel: The Grudge

Land: Canada/USA, 2019