The Great Gatsby - 3D (Anmeldelse)

Leonardo DiCaprio og mesterinstruktøren Baz Luhrmann er tilbage med stil.

SF Film - The Great Gatsby - 3D (Anmeldelse) SF Film
The Great Gatsby blev skrevet af F. Scott Fitzgerald i starten af 20’erne og er på listen over de mest betydningsfulde amerikanske romaner. Historien er blevet filmatiseret hele fem gange. Den mest berømte udgave er fra 1974 og har Robert Redford og Mia Farrow i hovedrollerne. Men nu har Baz Luhrmann, der tidligere har stået bag bl.a. Moulin Rouge og Romeo og Julie, kastet sig over det ambitiøse projekt at omforme, hvad mange mener er en ufilmelig roman, til det store lærred. Resultatet er en klassisk Luhrmann film, fyldt til bristepunktet med sanseberusende visuelle indtryk og en lydside der springer ens trommehinder, men den kære Baz er muligvis gået for langt denne gang, for de mange tekniske virkemidler distraherer mere end de gavner og tyder mest af alt på en instruktør, der ikke tror på sin historie, selvom denne altså er en af litteraturens allerstørste klassikere.
Historien er ellers simple nok: Vi befinder os i de økonomisk boomene 1920’ere. Den unge børsmægler og forfatterspirer Nick Carraway (Tobey Maguire) har lejet en lille sommer hytte, i Long Islands rigmands kvarter. Hans nabo er den mystiske millionær Jay Gatsby, der ynder at holde vilde fester, hvor hele Manhattans borgerskab kommer for at drikke sig sanseløst berusede i champagne og danse Charleston’en til tonerne af de nyeste jazz toner, indtil de segner.
Værten selv, Mr. Gatsby, er det dog de færreste der har mødt. Der går vilde rygter om, hvem han er og om han overhovedet eksisterer. En dag modtager Nick højst usædvanligt en personlig invitation til Gatsbys næste fest og her venter en verden, han kun har drømt om. Mødet med Gatsby ændrer Nicks liv, for aldrig har han mødt en mand med så megen idealisme og passion.
Gatsby har dog en helt særlig agenda med mødet. Nick er nemlig fætter til Daisy Buchanan (Carey Mulligan), som Gatsby havde en romance med, før han drog i krig, 5 år tidligere. Gatsby beder derfor Nick om en tjeneste, der kan få skæbnesvangere konsekvenser. Han skal invitere Daisy til thé hos sig selv og så vil Gatsby ”tilfældigt” komme forbi, så de to turtelduer kan genforenes.
Men Daisy er gift og har et barn med rigmanden Tom Buchanan (Joel Edgerton), der selv har noget kørende på sidelinjen med Myrtle Wilson (Isla Fisher), hvis mand ejer en garage i kulminen, der ligger mellem Long Island og New York. En romance som den store Gatsby ønsker, er bestemt ikke ufarlig for en kvinde i Daisys position, i 20’ernes USA og hun må derfor træffe et valg. Enten vælger hun kærligheden og Gatsby eller også vælger hun at blive hos sin mand og dermed indfinder hun sig med sin rolle og det finere borgerskabs regler. Nick drages først som tilskuer og sidenhen tilbageholdende deltager, ind i de velhavendes verden af bedrag, illusioner og tragedie, men samtidigt vokser hans betagelse også for manden de kalder; Den store Gatsby.
Baz Luhrmann er filmverdenens svar på LSD. Han er kendt for en dynamisk billedside med hurtig klipning og ekstravagante kostumer og kulisser, tilsat et iørefaldende lydtæppe af populær musik. Denne gang er der tilmed tilføjet en omgang 3D, men resultatet er desværre en rodet og overfladisk film, der grænser til det hysteriske. Musikken har rapperen Jay Z stået for, han er ligeledes executive producer på filmen og det er her at filmen for alvor knækker.
Der er nemlig intet elegant eller smagfuldt over brugen af musikken i filmen. Rap, Jazz og Dub Step blandes i en stor pærevælling uden sans for sammenhæng, hverken i forhold til hinanden rent musikalsk eller til historiens tone som helhed. Det gør det bestemt ikke bedre at Luhrmann har valgt at klippe filmen, som havde han Parkinsons syge. Der er ikke ro på i to sekunder og dermed kommer vi aldrig ind under huden på karaktererne og forstår historiens budskab.
Med risiko for at lyde som en gammel mand, så var styrken ved 1974 udgaven netop, at den var så simpelt udført, hvilket gjorde den elegant. Francis Ford Coppola stod for manuskriptet den gang og det er tydeligt at han har troet mere på Fitzgeralds historie end Luhrmann og Pierce, for her er der ikke gjort unødigt brug af tekniske virkemidler eller tilføjet meningsløs karakter udvikling, der grænser til det amatøragtige.
Jeg er om nogen fan af Baz Luhrmanns film og endnu større DiCaprio fan (han gør det for øvrigt fantastisk og bærer virkelig filmen, med sit nuancerede portræt af den komplekse Jay Gatsby), så jeg har tænkt mig at give filmen en chance til, denne gang i 2D, for at se om det evt. bare er mig, der har haft for store forventninger. Hvis dette er tilfældet, så skriver jeg en ny anmeldelse. Indtil da står jeg ved mine ord. Det er ikke nogen ubetinget dårlig Gatsby adaption, det er bare ikke nogen great Gatsby.
Drengerøvs faktor: 20%

Original titel: The Great Gatsby
Dansk titel: Den store Gatsby