The Amazing Spider-Man 2 [Anmeldelse]

Spider-Man må sande, at selvom man er superhelt, er der stadig konsekvenser ved ens handlinger.

United International Pictures - The Amazing Spider-Man 2 [Anmeldelse] United International Pictures
Lille Peter edderkop
Edderkoppe-manden aka Spider-Man er tilbage, og denne gang må han kæmpe mod hele 3 skurke, foruden at takle sit forliste kærlighedsforhold til kæresten Gwen Stacy (Emma Stone) samt forsøge at forstå, hvorfor hans forældre forlod ham, da han var ganske ung. Det er derfor nok at tage fat på for den unge Peter Parker (Andrew Garfield), der ellers er ved at vende sig rigtig godt og grundigt til rollen som superhelt. I åbningsscenen møder vi således Spider-Man i fuld action, mod en bindegal Russisk gangster ved navn Aleksei Sytsevich (Paul Giamatti). Han har stjålet plutonium fra Oscorp industries og Spidey må endnu engang redde New Yorks hårdt prøvede beboere. Det lykkes selvfølgelig, men snart lurer nye og endnu større farer.
En superskurk kommer sjældent alene
For i kælderen på Oscorp industries arbejder den nørdede, introverte elektriker Matt Dillon (Jamie Foxx). Ved et uheld falder Matt ned i en tank med genetisk muterede elektriske ål, der omdanner ham til en slags menneskelig elektromagnet. Endelig kan Matt, som nu kalder sig Electro, komme af med alt sin opbyggede vrede gennem årene og Spider-Man, som ellers var hans idol, er nu hans største fjende.
Die grünes
Samtidig er Norman Oscorp døende og efterlader Oscorp Industries til den unge Harry (Dane DeHaan), inden da når Norman at fortælle Harry, at han lider af den samme arvelige hudsygdom, som er ved at tage livet af sin far. Der er dog et håb, hvis Harry kan få noget af Spider-Mans blod, kan det måske redde sit liv. Harry beder derfor Peter om hjælp, men Peter er ikke meget for at dele ud af sit særprægede edderkoppeblod og Harry må derfor tage sagen i egen hånd og dermed er The Green Goblin født.
Stadig ikke Amazing
The Amazing Spider-Man 2 er nogenlunde på højde med den første film fra 2012. Universet er stadig ikke lige så charmerende og vellykket som i Sam Raimi/Tobey McGuire trilogien. Peter Parker er fortsat alt for kæk og cool og historien er ej heller lige så velfortalt som i de "gamle" film. Der mangler noget humør og så mangler Peter noget af den kejtethed, der netop gør karakteren så sympatisk og relaterbar.
For lang
Filmens største problem er at den vil for meget og føles meget lang og med sine 142 min, er den da også den længste Spider-Man film til dato. Balancen mellem de tre skurke fungerer imidlertid ganske godt, mest af alt fordi The Green Goblin og Rhino blot bliver præsenteret , så de er klar til fremtidige Spider-film. Man kan så bare håbe at filmskaberne finder den rette opskrift på en god Spider-Man film i næste kapitel af den utrolige edderkoppemands historie.
Drengerøvsfaktor: 90%

Original titel: The Amazing Spider-Man 2
USA 2014