Renault Scenic har længe været synonym med praktisk familiebil, men med den nye Scenic E-Tech Electric har den gamle MPV fået en elbil-genfødsel, der tilføjer en ny dimension af komfort, teknologi og bæredygtighed.
Ærligt, så har jeg aldrig rigtigt skænket Scenic en større tanke, modellen har været en svinepraktisk og rummelig MPV, der har hjulpet familier med at komme fra A til B uden at gå på kompromis med komfort og funktionalitet.
Men med den komplette elektriske overhaling, er jeg nu begyndt at tænke en helt del på Scenic – varianten der er en virkelig fed og praktisk kompakt-SUV.
Jeg har testet den nye Renault Scenic E-Tech Electric Iconic for at finde ud af, om den lever op til de høje forventninger som vi har til pris og funktionalitet i et øjebliksbillede der hele tiden ændres i EV-kategorien.
Design og komfort: Fra MPV til moderne SUV
Det er klart, at Renault har været ambitiøse med det designmæssige skift fra en klassisk MPV til en moderne elektrisk SUV. Scenic E-Tech er langt fra den boxede, praktiske bil, som vi kender fra tidligere generationer. Den har fået en markant opdatering med bløde linjer, en højere stævn og mere moderne proportioner. For dem, der har været vant til den mere klassiske og lidt firkantede Scenic, kan dette skifte virke lidt radikalt, men det virker.
Første indtryk er klart positivt. Scenic E-Tech Electric skiller sig ud fra sin forgænger ved et moderne, strømlinet design, som i høj grad signalerer, at Renault har set sig selv i spejlet og forstået, hvad der virker i dag. Med en ny designfilosofi der bringer den til live med skarpe linjer, et aggressivt forparti og de velkendte LED-lys, står den som et klart statement i elbilsegmentet.
Renault Scenic E-Tech Electric
Men det er på indersiden, at Scenic virkelig vinder sympati. Den nye model er langt mere rummelig end sin forgænger. Der er blevet taget højde for både benplads og komfort, især for dem, der ofte sidder på bagsædet. Den 87 kWh-version, som Renault særligt satser på i Danmark, tilbyder hele 545 liters bagagerum, der kan udvides op til 1670 liter, når bagsæderne er lagt ned
Kabinen giver masser af muluighed for ekstra opbevaringsplads, USB-porte og smartphone-holdere, som gør det lettere at holde styr på elektronikken i bilen.
Renault Scenic E-Tech Electric
Renault Scenic E-Tech Electric
Renault Scenic E-Tech Electric
Den digitale cockpit med to 12-tommers skærme giver en virkelig lækker brugeroplevelse. En af de vigtigste ting her er infotainmentsystemet, hvor Renault igen vælger at bygge på Googles Android Automotive, et valg der gør systemet både hurtigt, intuitivt og kompatibelt med både Apple CarPlay og Android Auto – og praktisk til en af bilens helt store forcer på brugerfladen!
Køreegenskaber: Elektrisk drivkraft til familiens behov
Når det kommer til køreegenskaber, har Renault fundet en fornuftig balance mellem komfort og praktisk funktionalitet. Scenic E-Tech ikke hvad man vil kalde en sportslig elbil. Det er en bil for dem, der ønsker en stabil, nem og komfortabel kørsel, uden at skulle tænke på at presse bilen til det yderste på snoede landeveje.
Den elektriske Scenic er nem at køre og har en utrolig glidende affjedring, som gør den perfekt til bykørsel og lange ture på motorvejen. Det er dog ikke en bil, der giver den samme dynamik og “fængende” køreoplevelse, som mange af dens mere performance-orienterede konkurrenter.
Motoren på 217 hk i den større 87 kWh version giver et solidt skub ved acceleration, og bilen føles lynhurtig, når du træder på speederen. 0-100 km/t klares på 7,9 sekunder – en tid, der er langt hurtigere, end hvad du normalt ville forvente fra en praktisk familiebil. Og langsommere end de hurtigste elbiler på markedet.
Det er ikke bare acceleration, der gør Scenic E-Tech til en god familiebil, det er også dens stabilitet. Styringen er let og præcis. På motorvejen er bilen også støjsvag og stabi – også mere støjsvag en lillesøsteren Renault Megane E-Tech.
Med en rækkevidde på op til 625 WLTP-kilometer på en fuld opladning, er Scenic E-Tech Electric i den øverste ende af skalaen, hvad angår rækkevidde for elbiler i komapkt-SUV klassen.
Det betyder, at den er godt egnet til både daglig pendling og længere ture uden at du vil skulle bekymre sig om at finde ladestationer hele tiden – der er dog et lille men:
Opladningshastigheden er ikke blandt de allerhurtigste i segmentet. Scenic E-Tech Electric understøtter en opladningskapacitet på 150 kW, men den praktiske opladningshastighed er selvfølgelig en omskiftelig størrelse.
Teknologi og funktioner: Et digitalt styrende hjerte
Foruden det fede Google Automative styresystem, har vi også en lang række af fede assistentsystemer og hjælpefunktioner.
Udstyret tæller adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, og et sikkerhedstræningsprogram, der hjælper dig med at forbedre dine køreevner. Et af de mere interessante funktioner er den digitale bakspejl, som giver et bedre syn bagud, selv under dårlige lysforhold eller når bagagerummet er fyldt til randen.
Der er plads til en Odder North barnevogn med langt liggemål i bagagerummet på den elektriske Scenic – med hjulene afmonteret.
Praktik og opbevaring: En bil til familien
Scenic E-Tech er stadig en bil, der er lavet med familien i tankerne. Den store kabine gør det muligt at have flere passagerer og stadig være i stand til at medbringe det nødvendige bagage. Der er masser af opbevaringsrum, hvilket er ideelt til småting, der ofte hober sig op i biler.
Renault Scenic E-Tech Electric
Renault Scenic E-Tech Electric
Selvom Scenic er en størrelsesklasse mindre end eksempelvis den populære skoda Enyaq, er der stadig masser af plads til både barnevogn, kufferter eller sportsudstyr.
Renault Scenic E-Tech Electric
Endnu en elektrisk Renault til samtiden med potentiale for fremtiden
Den elektriske omstilling i bilindustrien er i fuld gang, og Renault Scenic E-Tech Electric er endnu et solidt bevis på at Renault har virkelig godt styr på elektrificeringen af deres populære modelprogrammer.
Renault Scenic E-Tech Electric er i skrivende stund ret godt prissat i forhold til sine konkurrenter, ikke mindst på grund af aktuelle kampagner. Med 87 kWh batteri starter den omkring 314.990 kroner, mens den mindre 60 kWh batteripakke kan anskaffes med Evolution-udstyr helt ned til 269.900 kroner.
Alt i alt har Renault leveret en bil, der kombinerer stil, teknologi og praktisk brug, og for dem, der ønsker en elektrisk bil til hverdagen, er Scenic E-Tech Electric et af de bedste valg på markedet i dag, i hvert fald i min optik – men med hastigheden vi ser nye biler og tilbud på, er det om at have øjnene med sig.