Connery

Testkørt: Polestar 2 Performance er ambitiøs og egenrådig

"Volvos elbil" er på vej til Danmark med masser af selvtillid i bagagerummet

Hvis man skal forklare Polestar i en hurtig vending, falder snakken hurtigt på Volvo - “Polestar er Volvos elektriske mærke."

Det er heller ikke helt forkert. Polestar har gennem deres opstart sørget for at trække en del veksler på Volvo-brandet: Polestar er en udbryder fra Volvo - Men det er også et selvstændigt mærke - og det er tydeligt at Polestar ser sig selv som et slags startup bilmærke, der har den luksus at kunne trække på erfaringen fra storebror Volvo.

ANNONCE
Testkørt: Polestar 2 Performance er ambitiøs og egenrådig

Polestar 2 er den første rendyrkede elbil fra Polestar - bilen er allerede lanceret i Sverige og andre lande - og står nu også klar til at indtage Danmark, med første leveringer i efteråret 2021. 

Elbilen fra Polestar smækker ind på det danske marked til en pris på 449.000 kroner for en potent variant med to elmotorer, 78 kWh på batteriet, en kombineret rækkevidde på 470 km (WLTP), firehjulstræk, 408 hestekræfter og et moment på 660 Nm - og sadler op til at blive en direkte konkurrent til Tesla Model 3.

Polestar selv beskriver bilen som en driver's car - og efter min prøvetur er jeg tilbøjelig til, at nikke ja til det udsagn.

ANNONCE
Testkørt: Polestar 2 Performance er ambitiøs og egenrådig

Efter at have været til et pressemøde med tilhørende testkørsel på egen hånd i seks timer, har jeg dannet mig et godt begyndende indtryk af bilen - dog uden at kunne afsige en reel dom over, hvor meget eller hvor lidt bilen holder sine løfter om rækkevidde og ladetider. 

Til gengæld har det været rig mulighed for at kigge nærmere på andre ting - og kørselsoplevelsen, den er i vinkel. 

Polestar 2 er leveringsdygtig i den rendyrkede elbilsfornemmelse: Accelerationen er vanvittig - hvis man vil - og man når tophastigheden på motorvejen allerede tidligt på tilkørselsrampen. Men der er også en væsentlig velkommen komfort i spil. Affjedringen er hentet i svenske Öhlins manuelt justerbare støddæmpere - den kan stilles, men er fra fabrikkens side vældigt godt justeret - i en kombination der virker tilpas stram, uden at ødelægge kørekomforten. 

ANNONCE
Testkørt: Polestar 2 Performance er ambitiøs og egenrådig

Polestar 2 er den første elbil der benytter Android som styresystem til bilen - ikke Android Auto, men det nyudviklede Android Automotive OS, der selvfølgelig kan tilkobles både Android smartphones og iPhones. 

Android Automotive er en fed løsning til en elbil - i stedet for at bygge et eget softwaresystem (oftest mangelfuldt eller med manglende support i bilens snere levetid), bygger man simpelthen på Googles enorme erfaring - hvilket selvfølgelig betyder integration med Google Assistant stemmeassistenten - der både kan klare navigation via Google Maps, men også styre funktioner i bilen - som klima, lyd og opkald fra det integrerede datakort i bilen. 

Mens Google kun talte engelsk i testbilerne - lanceres det med dansk Google Assistant, når bilerne lanceres herhjemme. Det bedste: Android Automotive gør selvfølgelig lettere for Polestar løbende at pushe nye funktionalitetsopdateringer over nettet. Og mens man hos Polestar ikke ville bekende sig til indholdet af konkrete fremtidige opdateringer - lyder det til, at der er masser af spændende funktionaliteter på vej. 

ANNONCE
Testkørt: Polestar 2 Performance er ambitiøs og egenrådig

Polestar 2 har et markant design, der minder om en slags muskuløs sedan - der dog har et overraskende stort bagagerum - formfaktoren taget i betragtning. Bilen er faktisk ekstremt flot fra alle vinkler, det gælder både udvendigt - men så sandeligt også indvendigt, hvor det er tydeligt at Polestar har samme sans for detaljen som Volvo. Kabinen er rummelig og luksuriøs - og uanset hvor man kigger hen, er der en gennemgående kvalitetsfornemmelse fra valget af materiale - der spænder over FSC-certificeret træ på instrumentbordet, en kabine af veganske materialer med dykkerdragtlignende tekstil til sæderne - eller en økologisk sourcet læderkabine, hvis man er mere til den slags. 

ANNONCE
Testkørt: Polestar 2 Performance er ambitiøs og egenrådig

Bæredygtighed og sustainability er termer der vejer tungt hos Polestar - Brandet har et erklæret mål, om at skabe en total klimaneutral bil i år 2030. Et ambitiøst mål, der kræver store ændringer på tværs af alle produktionsapparater og ændringer ikke blot fra Polestar og Volvo - men også et væld af underleverandører. Det erklærede mål er nok ambitiøst - og muligvis også uopnåeligt. Men det er en af mærkets ledestjerner - og det skaber en gennemgående tråd i både produkt, men så sandelig også i markedsføringsmateriale: Going green er trendy - og Polestar er med. 

ANNONCE
Et såkaldt Polestar Place i San Jose - Testkørt: Polestar 2 Performance er ambitiøs og egenrådig Et såkaldt Polestar Place i San Jose

Business - but not as usual

Polestar er først og fremmest en forretning - og beslutningerne om bæredygtighed er med garanti lige så kalkulerede, som mærkets opgør med den traditionelle måde at lave bilforretning. Man omgår de traditionelle bilsælgere, og kører i stedet med ren online salg - med faste udstyrstilvalg, og ingen prutten om priserne - det betyder dog ikke at Polestar ikke får en fysisk tilstedeværelse, men her går man showroomvejen. Polestar etablerer en række Polestar Places - nogle med fast placering, mens andre vil fungere som pop-up loaktioner, hvor personalet ikke er sælgere* - men i stedet er uddannet til at rådgive og fremvise den fysiske Polestar på lokationen - og eventuelt guide en ikke så tech-savvy kunde gennem deres online shop. 

På mange punkter ligner Polestar mere en topmoderne teknologi-virksomhed, frem for en bilfabrikant, mens produktet stadig er vigtigt, er tilgangen - hvis vi bliver i svenske analogier - mere Spotify og mindre Volvo.

ANNONCE
Polestar kører den ind med casual coolness - Testkørt: Polestar 2 Performance er ambitiøs og egenrådig Polestar kører den ind med casual coolness

Polestar-personalet lever selv den knapt så konservative fremtoning. Hvor Volvo-personalet formentlig var troppet op i jakkesæt og blæsere, var Polestar mødt frem i en mere casual dresscode med hoodies og sneakers. Det betyder måske ikke alverden for alle, men det er med til at understrege Polestar som den unge spiller i klassen. 

Personligt er jeg all-in på Polestars fremgangsmåde, sprog og design - og selvom man kan drage mange paralleller til den elektriske konkurrent Tesla, står Polestar 2, med sin skarpe linjer og nordiske udtryk, som en bil der får Teslas designsprog til at ligne noget fra det forrige årti… Men er det ikke også sådan det forholder sig?

Polestar 2 i Danmark

Polestar forventer at kunne levere de første Polestar 2 til Danmark i efteråret 2021. Den vejledende salgspris for 78 kWh-modellen bliver 449.000 kroner. 

Man forventer at åbne for prøvekørsler i løbet af juni måned - og planlægger også et pop-up event i Skanderborg. Polestar 2 vil blive udstillet fem steder i Danmark: Vejle, Aarhus, Aalborg og to lokationer i København. 

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce