Connery

Testkørt: MG4 Electric

Dedikeret EV-platform gør MG til en billig udfordrer blandt elbiler i mellemklassen

Det gamle engelske bilmærke MG har nu været til stede i Danmark i sin moderne form i snart 3 år. Mærket, der under kinesiske SAIC, blev relanceret herhjemme i 2020, har haft travlt med at lancere først hybrid-biler og nu elbiler, med fine udstyrsniveauer og konkurrencedygtige priser. På de blot tre år, har mærket udviklet sig betydeligt - og med lanceringen af den første elbil på en dedikeret elbilsplatform, er MG klar til at byde mere ligeværdigt ind i konkurrencen med de mange nye biler, der konkurrerer om at byde ind på fremtidens elektrificerede bilpark. 

MG4 Electric både ligner og opfører sig som en helt anden bil, end dens forgængere - og med en rendyrket elbil i golf-størrelsesklassen til en af de laveste prissætninger i segmentet, er det let at forstå, hvorfor en del bilkøbere fæstner deres øje på den kinesiske elbil? Kan den noget, den lille nye MG? 

ANNONCE
Testbilen: MG4 Electric Luxury

MG4 Electric, 150 kW (204 HK), 65kW batteri - Frapris 284.999

Rækkevidde: op til 435 km (WLTP)

Ladekapacitet: 11 kW AC, op til 135 kW DC.

Ydelse: 150 kW/204hk, 0-100 km/t på 8 sekunder, tophastighed 160 km/t

Luxury-variant: LED-lygter for og bag, Adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse, automatisk langtlys, lanekeeping assistent, 360-grader kamera, 7" kontrolpanelskærm + 10,25" iSmart infotainment med Apple Carplay/Android Auto, trådløs mobiloplader, nøglefri, stemmestyring og meget mere.

Luxury-varianten af MG4 Electric starter i 284.999 kroner - mens en MG4 Electric Nordic edition starter ved 249.999 kroner

ANNONCE
MG4 Electric - Testkørt: MG4 Electric MG4 Electric

MG4 viser anderledes takter end MG's tidligere ret konservative design-linjer og fra visse vinkler ser bilen endda ret sportsvogns-agtig ud. Særligt fronten af bilen fremstår aggressiv - godt hjulpet på vej af den skrig-orange kampagne-model, fra bagenden er LED-lygterne blevet indrammet af en kombineret hækspoiler, der lidt minder om en afsætningshylde - og set i helhed er det i hvert fald en ret unik bil. MG har tydeligvis forsøgt at designe noget dynamik ind i looket - smag er forskellig, men personligt synes jeg ikke den sidder helt i vinkel - sammenhængen mellem front og bagende virker lidt svær at få øje på - og plastikindækningerne langs siden, som formentlig skal få bilen til at se lettere ud, virker ikke helt sådan på mig. 

Størrelsesmæssigt har den dog en fin stand - med en lavere totalhøjde en ex VW ID.3, er det en ret kompakt elbil. 

ANNONCE
MG4 Electric - Testkørt: MG4 Electric MG4 Electric

Når man sætter sig ind i kabinen, er der dog en smule mere sammenhæng - og man glemmer hurtigt, hvordan bilen egentlig tager sig ud udefra. Materialevalgene i kabinen giver mening - og set i lyset af den relativt lave pris, er de mange plastikelementer stadig pænere end man kunne frygte - faktisk er det en ret fin, anonym kabine. Der er fin plads på førersæderne - det hjælper MG's elbilplatform til, for batteriet holder sig en højde på blot 11 cm - hvilket betyder, at man slipper for at få en SUV-lignende indstigningshøjde. 

Både skærme og instrumentering har ganske fine placeringer - og mens ikke alle bilens funktioner har fået fysiske knapper, er der ekstra programmerbare knapper på rattet, som kan tilpasses til dine foretrukne funktioner. 

ANNONCE
MG4 Electric - Testkørt: MG4 Electric MG4 Electric

Den 204 hestekræfter stærke motor er ikke hentet ind fra en racerbil - mens MG4 Electric stadig er en forholdvis kvik lille bil til bykørsel og en søndagstriller, mærker man hurtigt, at den ikke helt har samme pondus på motorvejen - hvor batteriet samtidig er mere effektivt til at bruge løs af kapaciteten - som mange andre elbiler. 

MG har ofte vist sig fra en ret blød side, når det kommer til køreegenskaber, men MG4 Electric er rent faktisk meget velkørende, og faktisk fin og fornøjelig, når man tager den ud på en bøjet landevej. Bagenden er ret frisk i bevægelserne, og derfor kan man ligefrem have sig en sjov lille tur, når man turnerer rundt på landevejenes sving. I hvert fald når man er placeret i fronten af bilen.

Passagerer på bagsædet kan til gengæld forvente en lidt mere gummiagtig køreoplevelse - fra bagsæderne mærker man en del mere til bilens bevægelser - og særligt på motorvej, kaster bagsæderne en del kontrabevægelser, når man kører over mere ujævne passager ved høj hastighed. 

ANNONCE
MG4 Electric - Testkørt: MG4 Electric MG4 Electric

Som alle andre elbiler er bilens rækkevidde opgivet efter WLTP-foreskrifter, og de 435 kilometer på opladningen skal hentes i en blandet, blød kørsel uden ret meget motorvej. MG4 Electric er ikke direkte ineffektiv, men heller ikke lige så glad for at presse store kW-kilometer ud af batteriet som eksempelvis konkurrenten Renault Megane E-Tech

Opladningen på MG4 Electric er af en forventelig standard - hjemmeopladningen kan udføres med op til 11 kW, mens hurtigladeren opererer pænt nok med en peak-styrke på 135 kW - nok til at trække bilen fra 10-80% på en god halv time. Intet revolutionerende her, men gennemprøvet ladeteknologi, som de fleste nok kan få til at passe ind i hverdagens billede. 

ANNONCE
MG4 Electric - Testkørt: MG4 Electric MG4 Electric

MG4 Electric bejler til interesserede elbilskøbere med en lav pris og en lang udstyrsliste, og det er ikke en forfærdelig bil - men heller ikke et fantastisk bekendtskab. Den nye platform løfter dog helhedsindtrykket af hvad en MG også kan være, og så er det et rigtigt pænt træk, at man ikke skal begynde at hive ekstra bunder af tusindekroner sedler frem, for at få adgang til elektronisk udstyr og intelligente programmer, som bilen rent faktisk er født til at understøtte. 

For under 300.000 kroner er MG4 Electric et godt bud på en elbil - men man bør gøre sig selv en tjeneste at teste nogle af de lidt dyre konkurrenter, for helt at gøre op med sig selv, hvilke kompromiser man vil indgå, for at få fingre i en god og gennemsnitlig hverdags-elbil. 

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce