Testkørt: Land Rover Discovery Sport
Vi har testkørt Land Rovers Discovery Sport HSE
For et stykke tid siden, desværre inden sneen ramte landet, fik vi lov til at låne Land Rovers Discovery Sport i et par dage. Land Rover mærket går tilbage til 1948, og lige siden starten har deres speciale været funktionelle firehjulstrækkere, i en ganske holdbar kvalitet.
Når vi i dag ser Land Rovers køre rundt inde i byerne, kan det for nogen sende tankerne i retningen af en trang til at føre sig frem - for andre repræsenterer det frihed og muligheden for at tage eventyret hen, hvor end man ønsker.
Vi har testet vogntøjet af til både hverdagskørsel, men også lidt eventyr.
Bilen I ser på billederene er end Land Rover Discovery Sport HSE SD4 2.2 Diesel 190 (HK). TD4 modellen her er udstyret med en 9-trins automatgearkasse. Det er en eksklusiv model i den kompakte SUV-klasse.
Rummelig indefra og ud
Discovery Sport fylder meget. Men der er også rigtig god plads. Bilen er udstyret med 5+2 sæder, fem normale sæder, og 2 ekstra "børnesæder", der kan klappes op i det store bagagerum.
Bilen har en akselafstand på 4,59 meter, og måler 2,17 meter fra sidespejl til sidespejl. Frihøjden er på 239 mm. Med 2. sæderække lagt ned, er der lastrum med plads til over 187 centimeter i længden.
Størrelsen giver Land Roveren et godt overblik over trafikken, og er generelt et ekstremt komfortabelt bekendtskab. Den daglige kørsel understøttes af hjælpesystemer som Lane Departure Warning, der via et kamera foran bakspejlet holder øje med trafikken ved udsyn og siderne, den indikererer hvornår der er plads i sidebanen, og giver en let advarsel ved vejbaneskift. Der er også trafikskilts-genkendelse, så man lige har en ekstra foranstaltning for ikke at cruise ud i for høje hastigheder.
Underholdning og strøm er heller ikke noget, et moderne menneske skal skæres af fra, derfor er bilen udstyret med fire 12 volts-stik og seks (!) USB-udtag. Og bare rolig, der er power nok, til at man kan tilslutte sin foretrukne spillekonsol (Hvem sagde pimp-my-ride?)
Fodgængeren beskyttes!
Sikkerheden er der gjort meget ud af. Foruden ovenævnete hjælpesystemer er den udstyret med automatisk nødbremsesystem og masser af airbags. Ja faktisk er det i så stor en bil, måske ikke en selv, man skal være mest nervøs for i tæt bytrafik. Derfor er det også en fin lille foranstaltning, at de bløde trafikanter ved mødet med en Land Rover Discovery, har en ekstra sikkerhedsforantaltning; i form af en fodgænger-airbag. Jo den er god nok.
Off road
Hvis man ikke har kørt en Land Rover andet end på almindelige landeveje, kan man hurtigt få indtrykket af, at det bare er en stor og eksklusiv herskabsvogn, ikke at der er noget galt i det. Men. For dælen hvor har den bil bare nogle esser gemt i ærmet.
Med approach-, departure- og breakover-vinkler på hhv. 25, 31 og 21 grader, Land Rovers særlige Terrain Response®-teknologi og evne til at forcere vand i op til 60 centimeters højde har Discovery Sport de bedste on- og off-road egenskaber i sin klasse. Active Driveline-systemet skifter mellem to- og firehjulstræk og sikrer reduceret brændstofforbrug og forbedrede on- og off-road egenskaber.
Og det virker bare. Jeg trillede vognen ud på en lang, og hullet skovsti, og smed indstillingerne mod grus-kørsel (Grass, gravel & Snow). Straks ændrede maskinen attitude, og bestemte sig for at være vildt responsiv mod underlaget, og firehjulstæk tog over, og styrede hjul med en finesse jeg ikke før har oplevet.
Land Rover Discovery Sport - Off Road
Land Rover Discovery Sport er en luksusbil, ja, men det er en yderst funktionel luksusbil - og idéen med at den er skabt til eventyr er ikke bare en fjern drøm, den er faktisk ret håndgribelig.
Den eneste grund til at jeg ikke med det samme stalder min garage op med sådan en sag, er prismærket. En fin million, hvis man gerne vil have den helt store udstyrspakke - men så mangler der heller ikke noget.
Fakta om testbilen
Mærke: Land Rover
Model: Discovery Sport HSE
Motor: SD4 2.2 Diesel, 190 hk
Transmission: 9-trins automatgear.
Ekstraudstyr: Fixed Panoramic Roof, Privacy glass, Xenon Headlamps (incl. headlamp power wash), elektrisk bagklap, mm.
Pris, testbil: 1.181.800,- kroner
Land Rover Discovery Sport fås fra 703.000,- kroner