Connery

Testkørt: Kia EV6 - Next-level elbil fra Sydkorea

Kan Kia leve op til den håbefulde hype?

Nu er det endelig tid: En af årets mest ventede elbiler er på vej til de danske veje - her er selvfølgelig tale om EV6, den nye rendyrkede elbil fra KIA. 

Og hvorfor er det så, at Kia EV6 er så ventet?

Denne elbil er særligt interessant, fordi den er med til at sparke gang i en ny æra for den koreanske bilfabrikant: På det udvendige ses det tydeligt med det unikke design og ibrugtagelsen af Kias nye logo - og når man kigger nærmere på bilen, er det tydeligt: Den første bil fra mærket, der er gennemtænkt elektrisk - fra undfangelsen og til den næste opladerstand. 

ANNONCE
E-GMP platformen som elektriske EV6 er bygget op omkring - Testkørt: Kia EV6 - Next-level elbil fra Sydkorea E-GMP platformen som elektriske EV6 er bygget op omkring

Kia EV6 er bygget på Hyundai Motor Groups fælles elektriske platform E-GMP, en platform der med store vingeslag skal danne grundlaget for en nye generation af elbiler, fra bilkonglomeratet, og som på nuværende tidspunkt deles af den lige så ny-lancerede Hyundai Ioniq 5 - som i praksis og udseende faktisk er en ret anderledes bil. 

Kia EV6 har ligesom Ioniq 5 et ret unikt og opsigtvækkende design - men mens Ioniq 5 skaber et ret tydeligt præference-skel i designet (hot-hatch-SUV-size-look), er KIA EV6 lidt sværere at placere - og måske netop derfor har designet af denne bil også lidt lettere ved at indvinde kærlighed hos forskellige sind: På mange måder minder den lidt om det ene, det andet eller det tredje - og det er måske i virkeligheden derfor at Kia Danmarks direktør Rasmus Aagaard, står på at "EV6 er unik." Designet er helt sit eget.
 
Bilen er altså bygget på en helt ny platform der i langt højere grad end tidligere, tilgodeser EV-teknologi, og uden at skulle ligge under for ingeniørmæssige udformninger der også tilgodeser muligheden for at producere vognen med en benzin- eller dieselmotor, har EV6 nogle stærke fordele som elbil. 

Akselafstanden på bilen er næsten tre meter, og den ikke-tilstedeværende nødvendighed for kardantunneller og udstødningskanaler, betyder at bilens kabine er byget på en hel plan flade - som giver enormt god plads i hele kabinen. 

Foruden selve platformen, er teknologien også en hamerende vigtig grund til den store opmærksomhed på Kia EV6 - Som en af stadig få elbiler på markedet (Porsche Taycan er en anden, Ioniq 5 en tredje) kommer Kia EV6 nemlig med mulighed for ekstrem hurtig opladning med et 800-volts system, der betyder - hvis man kan opstøve en ladestand der understøtter den enorme kraft, at man kan lade sin elbil op på ingen tid: Kia siger, at bilen tanker 100 kilometers rækkevidde på blot fire og et halvt minut - og så er det pludseligt svært, at argumentere for at elbilsopladning er helt så ubelejligt, som man kunne gøre det til. 

800 Volts-teknologien er af gode grunde ikke så udbredt endnu - men bilen understøtter selvfølgelig også den mere udbredte 400-volts oplader - ligesom hjemmeopladning og mormor-lader kan finde anvendelse - og som det oftest er, er det formentlig hjemmeopladningen der vil finde størst anvendelse. Men 800 volt er ekstremt nice-to-have. 

Det sidste, der gør Kia EV6 til en spændt afventet bil, er selvfølgelig kombinationen af ovenstående - sammen med bilen performance og ...prisen. 

Man vil nemlig kunne anskaffe sig en Kia EV6 for en pris på "bare" 324.900 danske kroner - her er det så den mest basale standard-range model, med 58 kWh batteripakke, baghjulstræk og 170 hestekræfter - men man skal ikke mere end 50.000 kroner højere op, for at slå kløerne i Kia EV6 Performance - den model serverer en 77,4 kWh stor batteripakke, firehjulstræk, 325 hestekræfter, en rækkevidde på op til 506 kilometer per opladning og så en acceleration fra 0-100 km/t på 5.2 sekunder - det hele for - igen, "bare" 374.900 kroner. 

Om muligt vil folk finde EV6 Long Range uden firehjulstræk tiltrækkende - den dropper nemlig firehjulstrækket, og forlader sig på baghjulstræk - en lidt mindre ydelse på 229 hestekræfter og en rækkevidde på op til 528 kilometer, til en pris på 349.900 kroner. 

Man nærmer sig altså lynhurtigt nogle rigtig "sjove" modelpakker, i et prissegment, der på papiret gør KIA EV6 meget interessant. 

Derfor er KIA EV6 en af årets mest ventede elbiler. 

ANNONCE
KIA EV6 i Yacht Blue - Testkørt: Kia EV6 - Next-level elbil fra Sydkorea KIA EV6 i Yacht Blue

KIA EV6: EV on the roll!

I forbindelse med lanceringen af den nye elbil EV6, fik jeg mulighed for at tage de forskellige nye modeller på et par testkøreture i det spanske (Flybilletter og hotel betalt af KIA Danmark), og det har givet mig mulighed for at indstudere de forskellige biler lidt nærmere - især i forhold til køredynamik på de forskellige modeller - og uden helt at kunne give svar på, hvor godt de opgivne rækkevidder på bilerne holder stik - og så alligevel: For under alle omstændigheder, har det været mit indtryk, at KIA EV6 er ret god til at vurdere bilens rækkevidde - i hvert fald var den procentvise rækkevidde mellem starten af en køretur og slutdestinationen, ikke særligt langt fra den faktiske kørte strækning: Og her taler vi stejle og snoede bjergveje, med en god frisk højre fod. 

Den absolut største udfordring for køredynamikken i en elbil er den massive vægt, som de store batterier bringer til vognen. Vægt betyder simpelthen uanet meget for en bil generelt set - og med den nuværende teknologi, må vi bare anerkende det præmis, at en elbil er et tungt dyr at trække rundt med - og af samme grund, giver det derfor også god mening, at den gennemsnitlige elbil skyder lidt flere kræfter igennem hjulene, end den gennemsnitlige forbrændingsbil. 

ANNONCE
Testkørt: Kia EV6 - Next-level elbil fra Sydkorea

Kia EV6 er også tung - men overraskende dynamisk. 

Det er en overraskende god oplevelse at køre den nye Kia, og særligt den firehjulstrukne variant taler til et lille sted i mit hjerte: Ikke blot fordi den elektriske acceleration, med lydløs fart til følge er evig underholdende, men også fordi E-GMP platformen med den flade batteripakke sørger for en virkelig velbalanceret vægtfordeling, der undgår at bilen føles tung i røven - og det faktum at Kia EV6 er udstyret med nogle smukt velfungerende støddæmpere. 

EV6 er udstyret med fire forskellige standardkøreprofil - over en eco-mode med særdeles meget regenerering, et normalprogram, et sneprogram og selvfølgelig et sportprogram. Kørerprofilen ændrer med et på hele oplevelsen - og det er særligt tydeligt med speeder-responsen og styrtøjet - men også i instrumenteringen - og det er en fornøjelse at smække bilen i sport - også selvom vi her måske mere taler en elektrisk familiebil, end et svin af en performanceraket: Man får bare et smil på læben, og det er værd at tage med. 

Med i kørepræferencerne kan man også justere på hvilket niveau af regeneration man vil køre med - altså hvor modstand man vil have, som hjælper med at køre strøm på batteriet - her er tre niveauer - og så en i-Pedal tilstand, der i daglig tale kaldes one-pedal-drive - som gør det muligt at køre bilen helt igennem på kun en pedal, særligt god til tæt bykørsel - hvis du spørger mig.

ANNONCE
Testkørt: Kia EV6 - Next-level elbil fra Sydkorea

On the inside

Man kan ikke fornægte hvor revolutionerende Tesla har været for hele industrien: Elon Musk og hele virksomheden I USA har medbragt nogle fantastiske innovationer - men en ting har altid gået mig på: Det faktum at næsten al styring finder sted fra en gigantisk tablet i midterkonsollen. Til at starte med var det en fed novelty, men med tiden, og jo flere gange jeg har befundet mig i en Tesla - eller en af de øvrige fabrikanters tidlige elbiler, har det været en irritation: At skulle styre en bils funktioner gennem flere lag af menuer fra en touchskærm er upraktisk: Ikke blot fordi de fedtede fingre er et ucharmerende look - men fordi mængden af fejlklik ved rystelser og vibrationer er super irriterende. 

Heldigvis har bilen en lang historie for placering af instrumentering - og i dette henseende har KIA ikke taget den billige vej, og placeret al styring centralt: Der er fysiske knapper, dedikerede touch-interfaces og kontakter på mere intuitivt rette placeringer - alle i fin afstand fra førerpositionen. 

ANNONCE
Snedig multifunktions-linje, der fungerer. - Testkørt: Kia EV6 - Next-level elbil fra Sydkorea Snedig multifunktions-linje, der fungerer.

Men der er alligevel en lag-menu, som Kia skal have ros for: Betjeningspanelet for lydstyrke og mediefunktioner, befinder sig lige under midten i midterkonsollen - men giver men et tryk på skifteknappen, skifter alle knapperne funktion og kan nu bruges til styring af en helt ny række funktioner - heriblandt de fysiske drejeknapper, som skifter frunktion fra volumen og tuning til  temperaturstyring for aircondition - det er godt set. 

I det hele taget virker instrumenteringen og infopanelerne i bilen rigtigt godt - i stedet for at benytte en stor dashboardskærm, som strækker sig fra ratstammen og over midterkonsollen, har man benyttet to selvstændige og højtopløselige skærme, som dog følger med i et kurvet panel, der strækker sig i samme længde - jeg lagde først mærke til, at det ikke var en sammenhængende skærm, da jeg sad på passagersædet - for fra førerpositionen var mellemrummet mellem de to skærme nemlig skåret af fra udsyn ved rattet. Det er et gennemgående træk, der viser hvordan man har valgt at designe bilens kabine, så man får en lækker fornemmelse - uden at producenten har haft brug for at hælde ekstra og unødvendige dyre komponenter i bilen. 

ANNONCE
Jeg er ikke veganer - men kabinen her er, og den spiller rigtig flot! - Testkørt: Kia EV6 - Next-level elbil fra Sydkorea Jeg er ikke veganer - men kabinen her er, og den spiller rigtig flot!

Den samme slags, skal vi kalde det fornuft, går igen igennem kabinen: Overordnet set får man et indtryk af en kabine med en generel lækker materialekvalitet - men dykker man ned i en uvant vinkel ved gulvhøjde, finder man alligevel de lidt mere rå plastmaterialer i inddækningen, som medvirker til at EV6 ender med at levere så meget synlig kvalitet for pengene. 

Testbilen i denne artikel dækker en GT-line Upgrade, der fremstår særligt lækker med syntetisk dellæderkabine (Som også findes i Upgrade-pakken)

Generelt set virker det ikke til at man kan finde designdetaljer eller funktioner i bilen, som er resultat af en eftertanke.

ANNONCE
Kia EV6 kommer også med V2L-funktion - Testkørt: Kia EV6 - Next-level elbil fra Sydkorea Kia EV6 kommer også med V2L-funktion

Elbilernes powershare

Det gælder også den gode benplads og loftshøjde på bagsæderne, hvor man blandt andet finder USB-C ladere på siderne af førersæderne og nede ved bunden af armlænet et regulært strømstik til opladning af bærbar computer eller andre elektriske apparater, hvor man i gamle dage havde fundet en cigarettænder.

En ekstra funktion som er værd at nævne, er V2L funktionen - Vehicle to Load, der det muligt at trække strøm fra bilens ladestik - til eksempelvis campingudstyr eller helt overlegent at levere en nødopladning til en anden elbilist.

ANNONCE
Testkørt: Kia EV6 - Next-level elbil fra Sydkorea

Basis og ekstra quality of life udstyr

Fordi vi har at gøre med en Kia, er det nærmest en selvfølge, at udstyrsniveauet i en basismodel er ret høj, og den er god nok: Godt hjulpet på vej af den elektriske fødsel finder man blandt andet store 19" alufælge, LED forlygter, adaptiv fartpilot, varmepumpe, ratvarme, to gange 12,3" instrumenteringsdisplays, 6 højttalere med Apple CarPlay og Android Auto-understøttelse, bakkamera, trådløs telefonopladning, intelligent nødbremse, intelligent vejbaneassistent - er bare et par af punkterne på udstyrslisten for BASIS-modellen. 

Hvis man hopper på Upgrade-pakken til en merpris på 35.000 kroner får man et rigtig pænt løft, der blandt andet viser sig i kabinematerialer, Relaxion-forsæder og kabine i vegansk kunstlæder, ambient belysning, el-justerbare sæder hele bilen rundt, ventilation i forsæder, varme i alle sæder, blindvinkelassistent, og forbedrede intelligente nødsystemer med endnu flere sensorer og funktionaliteter. 

Lever Kia EV6 op til hypen? 

Stort JA. Der har været mange store ord med på vejen, i tilblivelsen af EV6, og jeg synes at KIA formår at indfri mine indledende forventninger og faktisk også at overgå dem på mange fronter. 

Jeg oplever ofte, når jeg testkører en KIA, at jeg møder folk, som er forbavsende imponerede over, at "hold da op, der er godt nok sket meget med KIA", men forbavselsen er måske slet ikke forbavsende, for Sydkoreanske Kia banker altså ud over stepperne, med et imponerende innovationsniveau og løfter roligt niveauet fra gang til gang - men EV6 er formentlig det største hop indenfor det seneste årti - og et hop, der helt klart, for dig som har en interesse i bilen, retfærdiggør en prøvetur i slæden. Der er i hvert fald ikke tvivl om, at der er value for money at finde her - så er spørgsmålet bare, om dine præferencer stemmer overens med køretøjet. Under alle omstændigheder er KIA EV6 en vildt spændende elektrisk bil. 

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce