Motor

Testkørt: GR Yaris – Toyotas nyeste køremaskine

Født af Rally-sporten rejser den nye GR Yaris sig som en ægte lille landevejsracer

Testkørt: GR Yaris – Toyotas nyeste køremaskine
GR Yaris 2024 - Toyota

Masser af hestekræfter og lynhurtige accelerationstider er ikke længere så sjældent og eksklusivt som det var en gang. Elbilernes indtog har demokratiseret power, og det virker som om det er blevet lige ud af landevejen at lave en lynhurtig bil, der skyder afsted som en raket. Og det er det også, især når det er 'lige ud af landevejen'.

Men på min seneste biludflugt har jeg stiftet bekendtskab med noget som både er sjældent, eksklusivt og på ingen måde lige ud af landevejen, nemlig Toyotas nye powerhouse af en landevejsvenlig rallybil, der deler navn med noget som ellers er meget mondænt… Ring til doktoren: Jeg har fået Yaris.

Bilen er for en gangs skyld hverken elektrisk eller hybrid, men derimod en rendyrket benzinbil; den nye udgave af raketten GR Yaris. (Se alle fotos i galleriet)

Motor: 1.6 Turbo, 3 cylindre. Motorkode: G16E-GTS

Gearkasse: Fåes med manuel 6-trinsgearkasse eller 8-trins GAZOO Racing Direct Automatic Transmission

Træk: 4-hjulstræk – GR-FOUR AWD, elektronisk multipladet kobling med 3 drivemodes

Differentiale: Torsen LSD

Hestekræfter: 280 hestekræfter

Topfart: 230 km/t

Acceleration: 0-100 km/t på 5,2 sekunder

Støddæmpere: Front: MacPherson Strut, Bag: Dobbelt bærearmsophæng

Mål: LxBxH 3995x1805x1455mm.

Vægt: 1280 kg (Manual) 1300 kg (Auto)

GR Yaris 2024
GR Yaris 2024

Ja, fornavnet starter med initialerne GR, det står for Gazoo Racing, og biler der ruller af Toyotas samlebånd med netop det navn, er noget helt specielt – og især hvis du spørger hos Toyota. Hvis du spørger mig, er jeg tilbøjelig til at være enig: GR Yaris er noget helt specielt. En lille benzindrevet 3-cylindret turbobil, født af Gazoo Racings rallyindsatser – og ja, den har 280 hestekræfter og rykker 0-100 km/t på 5.5 sekunder, men den er også hurtig og ekstrem dynamisk i svingene.

I forbindelse med lanceringen af Toyotas 2. generation GR Yaris, var jeg inviteret til Lyon i Frankrig, for at sparke pedalen i bund på både racerbanen – og med lidt mere mådehold i de spæde alper omkring Chartreuse.

GR Yaris 2024
GR Yaris 2024

GR-eat.

Toyota er nok synonym med udpræget fornuft hos mange, og samtidig står virksomheden også i nyere tid med et ben solidt plantet i motorsporten i kraft af Gazoo Racing. Gazoo Racing (GR) så dagens lys i 2007, da koncernchef, og barnebarnet til Toyotas grundlægger, Akio Toyoda insisterede på vigtigheden af brandets plads i motorsporten – og indsatsen ser ud til at give pote, ikke blot for bilfans der siden da har set produktionsbilerne GR Supra, GR86 og GR Corolla – alle hyperpumpede nye modeller af nogle af mærkets mest elskede sports- og entusiastbiler gennem tiden – og selvfølgelig GR Yaris.

Akio Toyoda er selv en entusiastisk og hands-on motorsportsfan, og har selv under flere lejligheder kørt løb under pesudonymet Morizo Kinoshita. I organisationen og motorsportsgrene, også kaldet "Master Driver".

Det er dels Morizos fortjeneste og drive, at vi til august, endnu en gang – alt imens potente benzinbiler bliver færre og færre – også her i Danmark – kan sætte os bag rattet på en potent lille racerbil, der er født og fuldbyrdiget i rally-verdenen.

GR Yaris har ikke meget til fælles med en almindelig Toyota Yaris. Jovist, silhouetten er den samme, men så er der heller ikke meget mere. GR Yaris er 60mm bredere, 55mm længere og 95mm lavere end en almindelig Yaris, og resultatet er en lille bil, der på ingen måde skjuler, at den er født på en racerbane. Og heldigvis er der faktisk ikke noget der skuffer, andet end det faktum, at min bankrådgiver ikke er med på indkøbet af en ikke-familie-bil til den nette sum i omegnen af 800.000 danske kroner, med moms og afgifter.

GR Yaris 2024
GR Yaris 2024

Når man sætter sig bag rattet, er der masser af ting, der peger i retning af racerbanen. Den store midterkonsol, der er skarpt orienteret mod førerpositionen, den meget praktiske og minimalistiske indretning af alle betjeningspaneler og førerpositionen; 25 millimeter lavere, tættere på asfalten og i fuld kontakt på vejen.

Køreoplevelsen er fænomenal, og motorens respons er øjeblikkelig. Lyden fra den lille 3-cylindrede turbomotor er en symfoni af rå kraft og mekanisk præcision, som minder om, hvorfor benzinbiler stadig har en særlig plads i mange bilentusiasters hjerter.
GR Yaris har en 1,6-liter stor (eller lille) 3-cylindret turbomotor, der leverer 280 hestekræfter og 390 Nm drejningsmoment. Det betyder blandt andet, at den kan sprinte fra 0 til 100 km/t på blot 5,5 sekunder.

Bilen er også udstyret med et intelligent GR-FOUR firehjulstrækssystem, der kan tilpasses forskellige køreindstillinger som Sport, Normal og Eco. Det kommer med muligheden for at tilpasse bilens adfærd til forskellige kørselsscenarier. I Normal-tilstand fordeles trækket 60:40 mellem forhjul og baghjul, mens Gravel-tilstanden giver en mere ligelig 53:47 fordeling. Track-tilstanden kan justeres fra 60:40 til 30:70. Der er altså masser af forskellige detaljer, der lader dig lege med køreoplevelsen.

Toyota har også fokuseret på at holde GR Yaris så let som muligt for at forbedre både acceleration og håndtering. Med en totalvægt på kun 1280 kg, opnået gennem brug af materialer som kulfiberforstærket plast i taget og aluminium i motorhjelmen og dørene, er vægtreduktionen mærkbar.

Resultatet er en power-ratio på blot 4,6 kg per hestekraft, hvilket får GR Yaris til at overgå andre populære 'hot hatches' som VW Golf R, Renault Megane RS, Audi S3 og Hyundai i30 N.

GR Yaris 2024
GR Yaris 2024

Det mest imponerende ved GR Yaris er ikke kun dens acceleration og topfart, men især hvor dynamisk den håndterer sving. Med GR-FOUR trækket der konstant justerer kraftfordelingen mellem hjulene, føles bilen som en forlængelse af ens egen krop. Den følger dine bevægelser med en præcision, der er usædvanlig for biler i miniklassen. På racerbanen i Lyon var det tydeligt, hvor stor en indsats Gazoo Racing har lagt i at finjustere bilens chassis og affjedring for at opnå optimal balance og kontrol.

Interiøret i GR Yaris afspejler dens racerbils-DNA. Sportsstole med fremragende støtte, et kompakt sportsrat og en instrumentering, der er fokuseret på præstation, gør det klart, at denne bil er bygget til at køre hurtigt. Samtidig er der moderne komfort og teknologi med funktioner som et infotainmentsystem med touchskærm, Apple CarPlay og Android Auto, og et helt fornuftigt højttalersystem. 

Der er også leget med funktionen på det digitale plan. Alt efter dine præferencer og om du er til trackday eller bare skal pendle til og fra arbejde, er der et væld af forskellige designs til det digitale instrumentbræt – her kan du selvfølgelig få klassiske runde visere, men du kan også få en gradueret omdrejningsbar, der lyser dig i hovedet når det optimale tidspunkt for et skarpt gearskift melder sig på banen. 

GR Yaris kommer i udgangspunktet i to forskellige varianter – den med manuelt gear og den med automatgear. Jeg har prøvekørt bilen med begge gearkasser og det er for en gangs skyld virkelig svært at udpege en favorit. Det manuelle gear er kontant, men præcist og noget så tilfredsstillende, når man lynhurtigt kobler ud, trækker sin mellemgas og losser videre på pedalen – det er sjovt, men man kommer også virkelig på arbejde hvis man forsøger at komme hurtigt igennem et snoende bjergpas eller på racerbanen – den automatiske gearkasse med 8 trin er selvfølgelig også en forstærket sag der kan holde til resten af bilens opsætning, og den gør bilen til et seriøst legetøj, hvor man bare kan fokusere på at tage sine linjer rigtigt og nyde køreoplevelsen og omgivelserne bare lige en anelse mere.

I virkeligheden tror jeg at valget mellem automatgear og manual i en GR Yaris, sagtens kan følge dine præferencer fra motorsportsspil som Gran Turismo og den slags – i hvert fald hvis du som mig, kommer fra en generation der er vokset op med den slags. Smag og behag.

GR Yaris er vildt fed! På landevejene, specielt i de snævre og snoede alpeveje omkring Chartreuse, føles GR Yaris hjemme. Den kombinerer det bedste fra to verdener: rå rallykraft og præcision med en tilpas mængde komfort til daglig brug. Fra det øjeblik man sætter sig bag rattet, mærker man at bilen er skabt med passion og dedikation til køreglæde. Prøv selv! 

GR Yaris 2024
GR Yaris 2024

GR Yaris på danske plader for…

Nu er det jo ikke sådan lige til at sætte en pris på køreglæde, men det skal vi alligevel – eller det har Toyota allerede gjort. 

GR Yaris kan blive din på danske plader for 744.990 fra indstigningsmodellen Sport. En tilføjelse af den automatiske 8 GR-DAT gearkasse koster en merpris på 65.000 kroner, og det samme gør Premium-udstyrsmodellen med den opgraderede komfortpakke. GR Yaris introduceres hos danske Toyota-forhandlere fra august måned 2024.

Forsikringsselskab advarer motorcyklister: Denne ting er skyld i flest ulykker

Læs også: Forsikringsselskab advarer motorcyklister: Denne ting er skyld i flest ulykker

Kina forbyder udtryk som “intelligent kørsel” og “autonom kørsel” i bilreklamer

Læs også: Kina forbyder udtryk som “intelligent kørsel” og “autonom kørsel” i bilreklamer