Connery

Test: Segway Ninebot Kickscooter MAX G30D II

Et fantastisk robust løbehjul med masser af kilometer i hjulene

5 ud af 6 stjerner

Hvis du har set en fuldvoksen, fuldskægget mand med et kæmpe smil komme kørende på elektrisk løbehjul, kan det sagtens have været mig - eller en af de mange andre danskere, der har opdaget det elektriske løbehjul som en smart lille pendlermaskine.

Over de seneste uger har jeg haft fornøjelsen at teste en række af de populære elektriske løbehjul (kickscooters) der dominerer dominerer de danske cykelstier, og den første jeg vil fortælle om, er en heftig model fra Segway-Ninebot, nemlig Ninebot MAX G30D II.

Det elektriske MAX G30D er et af de mest ambitiøse løbehjul på det danske marked - med en rækkevidde på op til 65 kilometer (ifølge Segway), er der altså krudt nok i dette løbehjul, til at det kan opfylde de fleste pendler-krav. At det så også er sjovt at køre, er en fantastisk bonus.

ANNONCE
Specifikationer: Segway-Ninebot Kickscooter MAX G30D II
  • 20 km/t
  • Op til 65 km per opladning (45 kilometer ved min daglige rute)
  • Indbygget forlygte og baglygte, LED
  • Dobbelt bremsesystem (Tromlebremse front, elektronisk bremse bag)
  • 10" hjul med slangeløse dæk
  • Op til 20% stigning
  • IPX5 vandtæt
  • Indbygget hurtigopladning.
ANNONCE
Segway-Ninebot Kickscooter MAX G30D II - Test: Segway Ninebot Kickscooter MAX G30D II Segway-Ninebot Kickscooter MAX G30D II

Konstruktion og design

Ninebot MAX G30D er et elektrisk løbehjul med en virkelig solid konstruktion. Hvis man har stiftet bekendtskab med andre (billigere) modeller fra Ninebot og Xiaomi, står G30D solidt ud, med en mere solid konstruktion. Rammen er mere fast og svejsningerne er bedre, den bedste måde at forklare det på: Mens det lader til at andre løbehjul er udviklet med fokus på det asiatiske hjemmemarked, lette mennesker med en maksimal vægt på 75 kilo, tyder det på, at Ninebot med udgangspunkt i hjemmemarkedet i USA, har konstrueret et elløbehjul, der rent faktisk også kan holde til et hårdt brug for velvoksne mænd. 

Det er i hvert fald min egen oplevelse - med en kampvægt der nærmer sig de 100 kilo, har jeg haft varierende oplevelser med løbehjul der generelt opgiver deres stats efter en vægt på 75 kilo, men Ninebot MAX G30D har på alle måder været det mest solide jeg har suset afsted på. 

Flere ting i konstruktionen af dette løbehjul taler til et virkeligt holdbart produkt. 

Den eneste ulempe, som dette resulterer i, er at el-løbehjulet vejer 19,5 kilo - hvilket er noget mere end andre modeller - og betyder at man skal have godt fast, hvis man vil klappe løbehjulet sammen og smække det i en bus eller bil. 

ANNONCE
10" hjul gør køreturen mere behagelig end de gængse 8" - Test: Segway Ninebot Kickscooter MAX G30D II 10" hjul gør køreturen mere behagelig end de gængse 8"

Hjul og bremser

Mens det ser fedt ud med skivebremser og den slags lir, går dette elløbehjul en anden vej, og det er virkeligt rart - især fordi jeg som MTB-entusiast, ved hvor bøvlet det kan være med kabel-opererende skivebremser i det lange løb. 

MAX G30D tromlebremse i forhjulet og kan motorbremse på baghjulet. Begge bremserne aktiveres ved tryk på bremshåndtaget, og det har vist sig virkeligt effektivt - især fordi motorbremsen virkelig gør sit til, at sørge for, at forbremsen ikke får overtaget og resulterer i farlige situationer. Det føles virkeligt sikkert. 

Man har med denne scooter valgt ikke at udstyre den med støddæmpning af nævneværdig kvalitet - klogt fordi det minimerer vedligehold og fejlpunkter. I stedet er den blevet udstyret med (for et løbehjul) forholdsvist store 10" hjul, der både foran og bagved et monteret med slangefri dæk. Hjulene tager ret godt fra i forhold til stødabsorberingen - dog kan man være sikker på en sand rystetur, hvis man tager den ud på en grussti. 

ANNONCE
G30D II vejer 19,5 kilo - Så det er stadig muligt at pakke den ind bag i bilen - Test: Segway Ninebot Kickscooter MAX G30D II G30D II vejer 19,5 kilo - Så det er stadig muligt at pakke den ind bag i bilen

Rækkevidde og motor

Jeg tror de fleste er klar over, at de vejledende rækkevidde-opgivelser på elektriske køretøjer skal tages med et gran salt - de er som oftest lavet under helt optimale forhold for både fører og rute, men de opgivne 65 kilometers rækkevidde for løbehjulet er stadig en god indikator for, at dette løbehjul kører væsentligt længere mellem stikkontakten, end mange af konkurrenterne. 

På min 5,6 kilometer lange rute mellem arbejde og kontor har jeg bakke-stykker med stigning på godt 15%, det er en seriøs øvelse for ethvert løbehjul, men dette har overskud nok til at holde en fart på 17 km/t på det mest pressede punkt på den lange stigning - men det trækker noget strøm.

I forhold til rækkevidden har jeg kunnet køre til og fra arbejde fire dage i træk, uden opladning - det har givet mig en reel rækkevidde på 44,8 kilometer - hvilket rent faktisk også er pænt, især i forhold til andre løbehjul, som jeg har skullet lade op hver evig eneste dag. 

Hastigheden på Ninebot MAX G30D er elektronisk begrænset til 20 km/t - det er den øvre grænse, som færdselsstyrelsen har tilladt i regelsættet for elektriske løbehjul

Løbehjulet når op på tophastigheden på ingen tid, og det gælder også for moderate stigninger. Den 350 Watt store motor arbejder velvilligt og effektivt, takket være det store batteri!

Grunden til, at løbehjulet ved lethed når 20 km/t, er at det i udlandet er dimensioneret til at kunne opnå en del mere fart. Lige knap 30 km/t, kan det rent faktisk klare - men ikke i D-versionen. 

Hvis man ønsker at gøre en MAX G30D til en baneracer og fjerne hastighedsbegrænsingen, er det rent faktisk muligt at gøre. 

VIGTIGT: Gør du følgende, bortfalder garanti, ligesom løbehjulet bliver ulovligt at køre på offentlige veje og cykelstier. Der findes apps, der kan fjerne den elektroniske begrænsning, som importøren er nødt til at lave på løbehjul, der sælges til kørsel på offentlige veje - vi har selv testet en af de mere troværdige af: Scooterhacking hedder den - og det virker helt perfekt - på en privat bane opnåede jeg en tophastighed på 29,3 km/t. 

Foruden at fungere som motorbremse, regenererer motoren også energi, når løbehjulet opbremses - eller skal holde farten ned af bakke. Det bidrager altsammen til en længere rækkevidde. Smart!

ANNONCE
Segway-Ninebot Kickscooter MAX G30D II - Test: Segway Ninebot Kickscooter MAX G30D II Segway-Ninebot Kickscooter MAX G30D II

Opladning
Ninebot MAX G30D har et ret stort batteri på 15.300 mAh (551 Wh), og det kunne man godt forestille sig, at man skal bruge en del tid på at lade op. Heldigvis har Ninebot gjort det ret nemt, og indbygget en hurtiglader i selve løbehjulet. Det betyder, at man i modsætning til andre løbehjul, hvor man har transformer-blok i sit opladekabel, kun skal tilslutte et enkelt strømkabel til denne model. Og at man derfor kan få fuld rækkevidde på det store batteri (0-100%) på lige omkring 6 timer - optimalt set natten over. 

Stigninger
Som tidligere nævnt er løbehjulet fra Ninebot ret habilt til bakker. Mens andre løbehjul sætter hastigheden voldsomt ned ved store klatreture, holder G30D ret god fart på, ved stigninger op til 20% (Dem har vi ikke så mange af i Danmark), og på min daglige pendlerrute har jeg hver eneste dag kunnet glædes over løbehjulets trækkraft.

ANNONCE
Segway-Ninebot Kickscooter MAX G30D II - Test: Segway Ninebot Kickscooter MAX G30D II Segway-Ninebot Kickscooter MAX G30D II

Sikkerhed og andre funktioner

Foruden bremserne, er der også gjort en del ekstra for at udbygge sikkerheden. Ninebot har indbygget forlygte og baglygte - og baglygten blinker hastight, når man træder på bremsen - som løbehjulsfører er det rart, at gøre lidt ekstra opmærksom på sig selv. Samtidigt er der selvfølgelig lovpligtige reflekser på siden. 

I forhold til ringeklokken, er der også tænkt videre end den ordinære cykelringeklokke, som man skal flytte på fingrene for at betjene - i stedet har MAX G30D indbygget ringeklokke i det venstre håndtag - det fungerer ved at man giver den inderste del af håndtaget et vrid - og så får man et meget tydeligt ringesignal - godt for sikkerheden, fordi man kan beholde hænderne på styret. 


Både hele løbehjulet og særligt motoren er beskyttet mod vand og regnskyl. Det betyder, at man ikke skal være nervøs for vandskader i elsystemerne, hvis man tager en rulletur i regnvejr - ikke at det er sjovt - men det er muligt, og samtidig er de store hjul med til at holde et godt greb, også på en våd cykelsti.

Ninebot MAX G30D, har som mange andre el løbehjul et stort LED-display i styret. Displayet her er lysstærkt og i farver, og er i stand til at vise hastighed, strømniveau, køretilstand og bluetooth-forbindelse. 

Løbehjulet har tre forskellige kører-modes, Eco, Drive og Sport - der bestemmer hvor meget af kraften du vil bruge under din kørsel: Jeg har konstant holdt mig i sport, simpelthen fordi jeg ikke har skullet tænke på at holde tilbage på rækkevidden. 

Kørertilstande, lys samt tænd/sluk af løbehjulet foregår fra den store trykknap der sidder lige under LED-displayet. 

I Segway-Ninbots app er der i øvrigt mulighed for at holde endnu bedre styr på løbehjulets data. 

ANNONCE
Segway-Ninebot Kickscooter MAX G30D II - Test: Segway Ninebot Kickscooter MAX G30D II Segway-Ninebot Kickscooter MAX G30D II

Ninebot MAX G30D II er et fantastisk robust løbehjul, der takket være sin solide konstruktion og sit store batteri gør sig særdeles velegnet til hverdagskørsel, som ikke kun er sjov og spas. Kvaliteten og sammenhængskraften i dette løbehjul er virkelig god. Selvfølgelig afspejles det også af prisen - den vejledende salgspris er nemlig op mod 7000 kroner - men dette løbehjul er en verden til forskel, i forhold til de mange billigere modeller der dominerer hypermarkedernes udsalgskataloger. Det er et stærkt anbefalelsværdigt køretøj. 

 

Pris og tilgængelighed

Ninebot Kickscooter MAX G30D II har en vejledende salgspris 6999,- kroner - men du finder det i skrivende stund billigst hos Homeshop og Proshop, der sælger det til henholdsvis 5939,- og 5940,- kroner.

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce