Motor
Tesla taber sag i Norge: Skal betale millioner i kompensation til vrede kunder
Tesla er kendt for at sende softwareopdateringer ud til deres biler, men hvad sker der, når en opdatering gør din bil dårligere i stedet for bedre?
Det fandt 118 norske Tesla-ejere ud af på den hårde måde, da deres Model S pludselig blev langt langsommere at lade op.
Men de fandt sig ikke bare i det – de gik i retten. Og nu har Tesla tabt.
Fra smart opdatering til massiv forringelse
Tilbage i 2019 rullede Tesla en softwareopdatering ud, som de anbefalede alle Model S-ejere at installere. Ingen problemer der, ikke?
Det skulle bare være en rutinemæssig forbedring. Men efter kort tid opdagede ejerne noget, der lugtede af fusk: Deres biler ladede pludselig 30% langsommere.
En Tesla med en langsommere ladetid er lidt som en Lamborghini med to gear – ikke helt det, man har betalt for.
Norske Tesla-ejere var mildest talt ikke tilfredse og bad producenten om at rulle opdateringen tilbage. Tesla svarede med et iskoldt “Nope, det kan vi ikke.”
Læs også:
Kunderne tog kampen op – og vandt
Efter først at have prøvet at få Tesla til at skifte batterierne eller rulle opdateringen tilbage uden held, valgte 118 Model S-ejere at tage sagen i retten.
De krævede 50.000 kroner (ca. 35.000 kr.) i kompensation hver.
Første gang de var i retten, tabte de. Men som enhver god viking ved, så giver man ikke op.
De anlagde sag igen – og denne gang var det Tesla, der måtte bide i det sure æble.
Retten fastslog, at Tesla havde krænket kundernes rettigheder ved at ændre bilens ydeevne uden at informere dem.
Tesla forsøgte at appellere, men det blev afvist, og dommen er nu endelig:
Hver af de 118 ejere får udbetalt deres 35.000 kr., og Elon Musk må nok endnu en gang erkende, at Europa tager forbrugerrettigheder lidt mere seriøst end han selv gør.
Tesla skal nu punge ud, men lad os være ærlige: Med en markedsværdi på over 4 billioner kroner er 4 millioner kroner i kompensation næppe nok til at få Elon Musk til at miste søvn.
Læs også: