Motor

Techart præsenterer ny Cayenne: Masser af kræfter og et udseende, der deler vandene

Kulfiber en masse!

Techart præsenterer ny Cayenne: Masser af kræfter og et udseende, der deler vandene
Foto: Techart
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen 2. marts 2025

Den nyeste udgave af Techarts Magnum-version af Porsche Cayenne er landet, og den er alt andet end diskret. Med hele 930 hestekræfter under hjelmen og en overdådig brug af kulfiber er det en bil, der ikke går ubemærket hen. Samtidig er designet så markant, at det nok skal få folk til enten at elske eller hade den ved første øjekast.

Kulfiber overalt og ekstreme karrosseridele

Techart har ikke holdt sig tilbage, når det kommer til brugen af kulfiber. Faktisk består en betydelig del af bilens karrosseri nu af det lette materiale, herunder alt foran A-stolpen og hele den bageste del af bilen. Magnum-versionen byder på aggressive kofangere, brede sideskørter og massive bredbody-skærmforøgere, der får bilen til at fremstå endnu mere muskuløs.

På bagenden kan man vælge mellem forskellige vinger, hvor valget står mellem vild og endnu vildere – naturligvis også i kulfiber. Der er desuden mulighed for at få enten fire udstødningsrør i hjørnerne eller et nyt centerplaceret udstødningsdesign, som kræver Techarts specielle Sport Exhaust System.

Indvendigt kaos eller kreativ frihed?

Når det kommer til interiøret, er Techart åbne for nærmest enhver form for tilpasning. For at vise deres fleksibilitet har de valgt at præsentere en noget kontroversiel kabine i turkis med lilla detaljer. Det er ikke for alle, men det viser, at Techart lader kunden få frie tøjler til at designe interiøret præcis, som de ønsker det.

Uhyggelige præstationer

Det er ikke kun udseendet, der er voldsomt. Under hjelmen finder man Techarts Power Kit, som inkluderer nye turboer og en række andre justeringer for at presse maksimalt ud af drivlinjen. Resultatet er 930 hestekræfter og 811 lb-ft drejningsmoment, hvilket giver Cayenne’en en acceleration fra 0 til 100 km/t på blot 2,6 sekunder. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 330 km/t, hvilket placerer den i samme liga som mange hyperbiler på markedet.

Forskellige versioner til forskellige smag

Techart tilbyder fire versioner af deres modificerede Porsche Cayenne:

  • Magnum, der inkluderer det markante karrosserikit.
  • Magnum Sport, som også har det centerplacerede udstødningsdesign.
  • Magnum Unique, hvor kunden har mulighed for at skabe sin egen unikke kombination af farver, materialer og ydeevne.
  • Magnum First Edition, som er en begrænset udgave på kun 25 eksemplarer. Hver af disse vil have unikke designdetaljer og præstationsopgraderinger.

Prisen? Nok lige så ekstrem som designet

Techart har ikke offentliggjort priserne på de forskellige Magnum-varianter, men det kræver nok en temmelig stor tegnebog at få fingrene i denne Cayenne. Med den ekstreme styling, eksklusive materialer og de uhyrlige præstationer er det næsten sikkert, at prisen vil matche bilens vilde udseende.

Techarts nyeste skud på stammen deler allerede vandene med sit kontroversielle design og ekstreme ydeevne. Den appellerer næppe til alle, men for dem, der ønsker en SUV, der både kan vælte konkurrenterne og dele meningerne på parkeringspladsen, er den nye Magnum Cayenne et oplagt valg.

Xiaomi Electric Scooter 5 Max: Det vildeste, afdæmpede el-løbehjul til byen?

Læs også: Xiaomi Electric Scooter 5 Max: Det vildeste, afdæmpede el-løbehjul til byen?

Skoda fyrer 6.000 ansatte: Elbilerne sender økonomien i bakgear

Læs også: Skoda fyrer 6.000 ansatte: Elbilerne sender økonomien i bakgear