Motor
Synshallerne har talt: Her er elbilerne, der dumper mest
Tallene er særligt alarmerende, fordi ingen af bilerne er ældre end fire år.
Hvis du troede, at din elbil var en teknologisk mirakelmaskine, der kunne køre problemfrit for evigt, så er der dårligt nyt.
Nye tal fra Færdselsstyrelsen viser, at de mest populære elbiler i Danmark har en chokerende høj dumpeprocent, når de skal til syn.
LÆS OGSÅ: Godt nyt til danske bilejere – benzinprisen dykker
Og hvis du sidder bag rattet i en Tesla Model 3, så kan du allerede nu begynde at krydse fingre.
Tesla Model 3 er bundskraber
Ifølge de nyeste synsdata, som FDM har fået aktindsigt i, er Tesla Model 3 den elbil, der oftest dumper. Hele 15 procent af Model 3’erne ryger direkte i fejl-kategorien.
Men Tesla er ikke alene om at fejle. MG ZS EV og Renault Zoe ligger lige i hælene med en dumpeprocent på 14 procent.
Lidt bedre klarer Peugeot e-208, Nissan Leaf og VW UP!-eltrillingerne sig – men det er altså små marginaler, vi taler om her.
Softwarefejl tæller ikke med
Tallene er særligt alarmerende, fordi ingen af bilerne er ældre end fire år.
Man skulle tro, at de sprudlende unge elbiler ikke allerede var begyndt at falde fra hinanden, men synshallerne siger noget andet.
Og det kan endda være endnu værre, end tallene antyder.
Softwarefejl tæller nemlig ikke med i synsrapporten, og hvis der er noget, moderne elbiler er kendt for, så er det skøre bugs og mystiske fejlmeddelelser, der kan kræve en IT-supporter snarere end en mekaniker.
Én klar vinder
Hvis du vil have den bedste chance for ikke at se din elbil dumpe, er der ifølge statistikken én klar vinder: Audi e-tron.
Med en fejlprocent på kun én procent står e-tron stærkest i synshallerne.
Men før du løber ud og køber en brugt Audi e-tron, skal du lige huske én ting: Audi og VW-koncernen har massive softwareproblemer – og batterier, der i værste fald kan futte hele bilen af.
Så måske skal du bare vælge den elbil, der fejler mindst – eller den, der i det mindste ikke selvantænder.