Det startede som en klassisk denimkampagne, men nu er American Eagles samarbejde med skuespillerinden Sydney Sweeney endt midt i en kulturkrig. Med sloganet “Sydney Sweeney Has Great Jeans” var det meste af internettet enige om, at det var et bevidst ordspil på hendes udseende. Men nu bliver kampagnen anklaget for at indeholde hentydninger til eugenik og hvid overherredømme – og kommentarsporet er blevet en slagmark.
Når “jeans” bliver til “genes”
En af kampagnevideoerne nævner, hvordan “store gener” – som øjenfarve, hårfarve og personlighed – går i arv gennem generationer. Det har fået flere brugere på især X (tidl. Twitter) til at reagere kraftigt. Ifølge kritikerne er det her ikke bare en kæk linje, men en “nazi dog whistle” – altså en underforstået reference til idéer om genetisk overlegenhed.
To lejre: Fornærmede vs. fornuftige
På den ene side står de, der mener, at det hele er åbenlyst problematisk:
“Hvis du ikke kan se, at Sweeney-kampagnen refererer til white supremacy, så er du enten uærlig eller dum,” lyder et viralt tweet.
På den anden side står dem, der mener, at kritikken er helt ude af proportioner:
“Hvis du tror, en jeans-reklame med et ordspil om Sydney Sweeneys udseende er en nazi-kode, så skal du seriøst lægge din telefon væk i en uge,” skriver en anden bruger, der også er blevet delt tusindvis af gange.
American Eagle: “Det handler om selvtillid og stil”
Trods kontroversen har American Eagle stået fast på kampagnens oprindelige hensigt. I en pressemeddelelse beskriver brandet samarbejdet med Sweeney som en hyldest til denim og individualitet:
“Sydney bringer allure, og vi leverer garderoben. Sammen skaber vi en kombination af selvtillid, attitude og en snert af ballade,” sagde AE’s kreative direktør Jennifer Foyle.
Fra Euphoria til eugenik?
Sydney Sweeney selv har ikke kommenteret på kritikken. Hun er netop nu aktuel i filmen Americana, som får premiere den 15. august, og i Ron Howards kommende storfilm Eden ugen efter, hvor hun spiller side om side med Ana de Armas og Vanessa Kirby.
Men kontroversen kommer ikke helt ud af det blå – Sweeney har tidligere været i modvind efter billeder af hendes families politiske fester med MAGA-hatte dukkede op. Dengang slog hun det hen med: “Folk lægger alt for meget i det.”
Bottom line?
Om du synes, kampagnen er fornærmende, fjollet eller bare for meget, så rammer den i hvert fald en tidsånd, hvor hver eneste reklame bliver gransket med digital lup. Er det her en overreaktion på en fjollet pun? Måske. Er det klogt at snakke om “gener” i en modekampagne i 2025? Måske ikke.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: