Gear

Swytch Bike er et universalkit, der tryller din gode gamle cykel om til en elcykel

Vi tester en gadget, der for 3500 kroner er en genial opgradering!

Swytch Bike er et universalkit, der tryller din gode gamle cykel om til en elcykel
"My other ride is a Tesla" - humoren er ikke helt forladt i engelske Swytch Bike
Mikkel M. Vermeulen
Af Mikkel M. Vermeulen 17. august 2021
Galleri billede
Galleri billede
Galleri billede Galleri billede

På en god dag, kan du være heldig at finde en elcykel for i omegnen af 8.000 kroner, fra et af de billigere mærker – det er rigtigt fint, medmindre du allerede har en god cykel stående, som bortset fra hjælpen fra elmotoren, er den billigere cykel overlegen på alle kvalitetsparametre. Og her kommer Swytch Bike ind i billedet. 

Swytch Bike er et UK-baseret startup, der tilbyder cykelejere et kit, som konvertere den gamle havelåge (racercykel, mtb, cityshopper) til en moderne elcykel, gennem deres Swytch Bike Kit. 

 

Swytch er en af flere virksomheder, som har set lyset i at konvertere eksisterende cykler til elcykler, i takt med at teknologien er blevet markedsmoden og tilgængelig – og idéen er rigtig god. Så god, at den for Swytch Bike blev en realitet i 2017, da mere end 1000 personer, crowdfundede det første eBike kit via crowdfundingplatformen Indiegogo. 

Konceptet er giver både mening rent økonomisk – men også på et grønnere bæredygtigt plan: Produktionen af en ny cykel har et CO2-aftryk på over 200 kg CO2, mens aftrykket for et konverteringskit har et aftryk på 50 kg. Samtidig har masser af mennesker verden over allerede gode cykler – så hvorfor skifte hele cyklen ud, når mindre kan gøre det? 

Objektet for min test af konversionskittet: Kærestens fine - men ekstremt støvede - damecykel!
Objektet for min test af konversionskittet: Kærestens fine – men ekstremt støvede – damecykel!

Det er sådan set idéen bag Swytch Bike, og de var så sikre på at konceptet kan bruges af alle, at de sendte mig et kit til testmontering, for at se om jeg kunne trylle en gammel citybike om til en elcykel. Jeg takkede ja til udfordringen, med en vis skepsis i baghovedet: Kan det virkelig være så let?

3493523 scaled

Det kan være så let!

Swytch's eBike konverteringskit er universelt – hvilket betyder at det kan monteres på praktisk talt alle regulære cykeltyper – og virker. 
Kittet består af tre hovedelementer: Et forhjul med en friktionsløs motor i akslen, et genopladeligt batteri til montering på styret og en magnetisk omdrejningssensor, som registrerer bevægelserne i pedalerne – og fortæller motoren, hvornår den skal trække cyklen frem. 

 

Kort proces: Jeg fik tilsendt en kasse fra Swytch, med et pænt nyt 28" hjul, et batteri og en masse kabler – sammen med en udførlig monteringsvejledning – (og en youtube-video, hvis det virkelig skal udpensles) og efter 1 times skruen på cyklen, stod kærestens cityshopper klar med en helt ny elektrisk funktionalitet. 

Trin 1: Udskift det gamle forhjul  med det nye motoriserede Swytch-hjul (Husk at flytte dæk og slange med)
Trin 1: Udskift det gamle forhjul med det nye motoriserede Swytch-hjul (Husk at flytte dæk og slange med)

Step 2: Installer den universelle omdrejningssensor på cyklens krank
Step 2: Installer den universelle omdrejningssensor på cyklens krank

Step 3: Monter batteri-
Step 3: Monter batteri-“kurven” og kobl de ensfarvede kabelender sammen – Nu har du en elcykel!

3493533 scaled

Cykeltypen kalder nærmest på Swytch-oplevelsen – ikke at man ikke kunne konvertere en racercykel eller en MTB, men Swytchkittet gør sig godt til en daglig pendler-cykel, som hjælper en på arbejde uden for meget sved i tøjet – eller hjem med indkøbene fra det nærmeste supermarked, uden at overanstrenge sig unødigt. 

eBike-kittet har en arbejdsvillig motor, som leverer en trækkraft på op til 40 Nm – og holder samtidig en EU-begrænset tophastighed på 25km/t, som kan nåes lynhurtigt. 

Sættet styres fra batteripakken, som monteres på styret, med en klog lille anordning, der sørger for at pakken ikke sidder og slynger sig selv ud af position – og herfra kan man også styre hvor meget power batteriet skal sende til motoren: Vil man have lidt assistance og en længere rækkevidde – eller bare fuldkommen sofacykle, med pseudo-pedalarbejde? Op til en selv. 

Batteriet leverer en rækkevidde på op til 50 kilometer på en opladning – men den reelle distance er selvfølgelig afhængig af belastningen af cyklen – både førerens vægt, og hvor mange bakker man skal forcere, æder selvfølgelig af batteriets optimale rækkevidde – og af samme grund (og også for at tyverisikre) anbefaler Swytch, at man tager batteriet af og oplader det hver aften, efter dagens brug. Det giver mening. 

Okay, men hvad koster det?

Swytch Bikes universalkit har en vejledende salgspris på 950€, godt og vel 7000 danske kroner – hvilket er prissat i den høje ende, hvor kittet måske koster det samme som – eller mere, end den cykel du overvejer at elektrificere, og i det prisleje, er det en smule svært at forsvare. 

Men der er en måde at spare penge på: Skriv dig op til ventelisten, og få 50% i rabat! Den er god nok – for at holde lagerpriserne på et minimum, og ikke gamble for meget med at binde penge i lager, har Swytch Bike nemlig holdt fast i en prissætning, der næsten er i niveau med den fra den oprindelige crowdfundingkampagne – og det betyder, at kunder der ikke har et problem med at vente på den næste sending direkte fra fabrikken, belønnes med en anskaffelsespris på omkring 3500 – og for den pris er Swytch Bikes elektriske kit en genial gadget!

Mere info: Swytch Bike ebike universalkit

Porsche Design lancerer eksklusiv espressomaskine: 911 enheder i samarbejde med La Marzocco

Læs også: Porsche Design lancerer eksklusiv espressomaskine: 911 enheder i samarbejde med La Marzocco

bool(false)