Sverige har taget et stort skridt mod modernisering af sin hær med en investering på 22 milliarder svenske kroner (ca. 1,97 milliarder USD). Aftalen omfatter både anskaffelse af 44 nye Leopard 2A8-kampvogne og opgradering af 66 eksisterende kampvogne.
Læs også: BMW præsenterer Panoramic iDrive på CES 2025
De nye Leopard 2A8-kampvogne
Som en del af aftalen med den tysk-franske forsvarsproducent KNDS vil Sverige modtage 44 Leopard 2A8-kampvogne, der lokalt vil blive kendt som Stridsvagn 123 B. Disse moderne kampvogne er designet til at leve op til de højeste standarder for pansret forsvar og vil inkludere avancerede teknologier som:
- Forbedret beskyttelse.
- Ny våbenplatform.
- Opdaterede kørsels- og betjeningssystemer.
- Digitaliserede funktioner og en Auxiliary Power Unit (APU).
Leveringen af Leopard 2A8 begynder i anden halvdel af 2027 og forventes afsluttet inden 2031.
Modernisering af eksisterende flåde
Ud over de nye Leopard 2A8 inkluderer aftalen en opgradering af 66 ældre Stridsvagn 122, som er den svenske version af Leopard 2. Disse kampvogne blev oprindeligt anskaffet i begyndelsen af 2000’erne, men vil nu blive opgraderet med:
- Ny teknologi for bedre operationel effektivitet.
- Forbedret pansring og våbensystemer.
Moderniseringsarbejdet påbegyndes i 2028 og vil styrke den svenske hærs samlede pansrede kapacitet markant.
Udskiftning af donationer til Ukraine
En del af baggrunden for investeringen er udskiftningen af 10 Leopard 2-kampvogne, som Sverige har doneret til Ukraine. Disse donationer har været en vigtig del af Sveriges støtte til Ukraine, men det er afgørende, at hærens egen kapacitet ikke kompromitteres.
En bredere militær strategi
Den svenske forsvarsminister Pal Jonson understregede betydningen af denne investering og udtalte:
“Dette er en absolut nødvendig investering. Disse kampvogne vil hjælpe os med at nå vores mål om at fordoble størrelsen på den svenske hær.”
Ud over de nye kampvogne omfatter strategien en udvidelse af hæren til fire brigader og en opgradering af 90 CV90-kampvogne. CV90-projektet, som forventes afsluttet inden 2030, repræsenterer en yderligere investering på 448 millioner USD.