Connery

Star Wars: Empire at War

Så er det blevet tid til igen at stifte bekendskab med en galakse langt, langt væk

5 ud af 6 stjerner
Endnu en Star Wars titel har nået os, denne gang med titlen "Empire at War".
Spillet er blevet udviklet af Petroglyph, som har folk fra mange af de andre store strategispil såsom "Command & Conquer" og "Civilization" serierne.


Historie
Star Wars: Empire at War
Spillet tager sin start i Star Wars historien fra filmens episode 4, hvor rebellerne desperat prøver at stable en modstandsdygtig styrke op til at klare sig mod det mægtige empire.
Valget ligger fra starten af med at køre kampagne for enten rebellerne eller det mægtige empire.

Som sagt er det fra filmens episode 4, hvilket betyder, at man ikke skal forvente jedi riddere rende rundt over det hele, men som de gode fans kan huske, så er der tilgengæld også et meget, meget stort objekt med i denne episode nemlig dødsstjernen, som man også kommer til at stifte bekendskab med i det senere forløb.

Gameplay
Har man spillet "Command & Conquer" og "Civilization" før, kan man hurtig sætte sig ind i, hvordan "Empire at War" fungerer, for spillet er bygget meget op med lidt lånt fra det ene og andet spil.

I singleplayer delen kan man vælge mellem tre forskellige spiltyper:

Campaign
Galactic Conquest
Skirmish battles

Campaign spilles med historien fra episode 4, hvor for hver side at vinde over den anden i tro mod filmen.

Galactic Conquest er forskellige kort, som adskiller sig på antallet af planeter og ikke har historien, ligesom kampagnen har, men målet er stadig det samme.

Skirmish battles er enkelte slag enten i rummet eller på landjorden.
ANNONCE
Star Wars: Empire at War
Tiden bruges på et 2D oversigtskort, hvor man flytter rundt på flåder og landstyrker, samtidig med at man bygger nye bygninger og enheder på de forskellige planeter, som man er i besiddelse af.
 
Hver planet giver spilleren en vis mængde penge, der bliver givet efter en bestemt tid.
Denne mængde penge kan selvfølgelig forøges ved at overtage flere planeter eller bygge miner på de forskellige planeter for at øge indtægten.

For at udvide sin kontrol gælder det derfor om at overtage andre planeter, dette gøres først ved at flytte sin flåde over den planet, der skal overtages og herefter ryger man ind i et rumslag, eller giver mulighed for at automatisk afvikle slaget med det samme, hvis man er utålmodig.

Her skiftes galaksen ud med et andet 2D oversigtskort, hvor ens egen rumflåde kommer ind fra den ene side og fjenden udenfor synsvidde i den anden side.
 
Målet er selvfølgelig at stå tilbage som sejrsherre over modstanderen.
Hvis man undervejs skulle være så uheldig at miste en eller flere af sine enheder, er der også mulighed for at få tilkaldt disse, så fremt man har nok enheder til at gøre dette.

Når rummet så er sikret, kan man så sende sine landstyrker ind og kortet skiftes nu til at være et landbaseret kort, hvor formålet er det samme; udryd fjendens styrker for at vinde.
Herefter er planeten overtaget og ekstra indtægt fra planeten gives til spilleren.

Hvor det først bliver godt, er en funktion kaldet "cinema mode", der kan bruges både på galaksekortet, til rumslagene og til landslagene. Denne funktion, som navnet siger, viser hvad der sker i biografagtig stil og især i rumslagene giver det virkelig et indtryk, der ser utroligt godt ud.

Grafik
ANNONCE
Star Wars: Empire at War
Grafikken er bestemt flot og netop muligheden for at zoome ind og ud og benytte "cinema mode" giver en ekstra forøgelse i at sidde og nyde grafikken.
Det gælder derfor om at finde sin egen vinkel at spille fra, hvis man gerne vil have et bredt udsyn over området, betyder det også at zoome ud og at de små detaljer ikke vises i lige så stor grad.

Hvor grafikken virkelig kommer i udbrud, er ved de store rumslag, hvor skibe sværmer rundt om hinanden i en dødsdans, om hvem der skal tage overdømmet, alt i mens de mindre x-wings, tie-fightere med mere som små fluer farer rundt, imens forskellig farvede laserstråler, ion-cannons, torpedoer og eksplosioner fuldender billedet.
 
Kun begræsningen på tilgængelige styrker i spillet på samme tid, sætter en stopper for et helt vildt slag med enorme hære, men den mængde, der kan benyttes, giver alligevel et fantastisk billede, når de to sider klasker sammen.

Lyd
Det er et rent lydmekka, når to rumflåder klasker sammen og laserstråler flyver til højre og venstre, alt imens eksplosioner bryder ud.
Og når det går vildt for sig på landjorden, hvor walkere kommer gående og lyden af tungt metal brager igennem terrænet, alt imens nogle modige rebeller affyrer deres missiler for at uskadeliggøre selv samme walker, eller når speedere laver den klassiske manøvre fra filmen med deres kabel for at få de store AT-AT walkere til at falde omkuld.
Dette fuldendes især, hvis man ser det i den såkaldte "cinema mode".

Multiplayer
Som at forvente af et strategispil er der selvfølgelig også multiplayer med både til internet og over netværk. Der kan spilles 4 forskellige spiltyper:

Campaign.
Land.
Space.
Land Control.

Campaign er en 2-spiller del ligesom singleplayer, hvor man skal igennem en kampagne for at opnå herredømmet over galaksen.

Land er et enkelt slag på landjorden, som man kan spille i en 4 mod 4-spillere og computerstyret spillere.

Space er et holdbaseret rumslag også i en 4 mod 4.

Land Control er ligesom Land, men denne gang holdbaseret.

Andet
Der er mulighed for at slå undertekster til.

Konklusion
"Star Wars: Empire at War" byder på mange af de gode klassiske elementer fra episode 4.
Selvom singleplayer delen ikke byder på så meget i længden, som man kunne have håbet på og de få antal officielle maps, så giver blandt andet "Campaign" for to spillere et godt ekstra pust til holdbarheden.
Sarte kritikere vil måske brokke sig over stemmeskuespillet, men man kan trods alt ikke forvente at alle roller spilles af de originale skuespillere.

Men det er rart at se Star Wars i et strategispil, som jo er en del, der ikke ligefrem er blevet udnyttet så meget som visse andre spilformer.
ANNONCE
Del

Seneste nyt