Spring Breakers [Anmeldelse]

Spring Breakers er 100% stå-drengerøvs underholdning, så det sprutter!

SF Film - Spring Breakers [Anmeldelse] SF Film
Spring Break: Den ene uge på året, hvor Amerikas fremtid glemmer alt om lektier og moral og overgiver sig til sex, drugs and alcohol. Mange vælger at tage til stranden (hovedsageligt Florida), hvor tusindvis af festglade gymnasieelever mødes fra hele USA og fester non-stop. For de fire veninder Faith (Selena Gomez), Candy (Vanessa Hudgens), Brit (Ashley Benson) og Cotty (Rachel Korine), ser spring break dog ud til at blive en kedelig fornøjelse. De mangler nemlig penge. Men Candy og Brit har en idé. Sammen med Cotty røver de en lokal café, en gerning der efterlader dem høje på adrenalin og så er det af sted til Florida. Faith er den søde/uskyldige pige i gruppen. Hun går i kirke og ved intet om røveriet, før bagefter, hun ønsker bare at komme væk fra hverdagens grå og triste omgivelser og opleve noget nyt.
Da pigerne ankommer til Florida er det alt, hvad de har drømt om af endeløse fester, sol, strand og frihed. Om dagen fræser de rundt på scootere og ligger og slikker sol på stranden og om aftenen fester de på livet løs, men under en særdeles vild fest bliver de anholdt for at drikke alkohol og tage stoffer. De fire veninder tilbringer derfor natten i spjældet, men bliver til deres overraskelse løsladt, da deres kaution bliver betalt.
Udenfor politistationen venter gangster rapperen Alien (James Franco). Han tager pigerne med til sit hjem, der er fyldt med penge og dyre ting. Faith føler sig utryg ved situationen og vælger at rejse hjem, mens de tre andre lader sig forfører af alt Aliens bling-bling og danner et sygt bånd med ham, hvor de sammen går de på plyndringstogter og dyrker gruppesex i jacuzzien. Men spørgsmålet er, hvor længe de kan leve i fantasien om det evige Spring Break?
Filmens stil er på en og samme tid hypnotiserende og pisse irriterende. Instruktøren Harmony Korine gør brug af en meget flydende og poetisk fortælle stil, hvilket gør, at han springer rundt i handlingen og visse replikker bliver gentaget, ret mange gange, noget der altså godt kan gå en på nerverne i længden.
Filmen undgår dog at blive kedelig på noget tidspunkt, mest af alt fordi James Franco er vildt underholdende som den vanvittige Alien og pigerne i 99% af tiden kun er iført bikini eller mindre. På overfladen er Spring Breakers blot en film om nogle sindsforvirret teenagepiger, der keder sig og går amok, men under overfladen er filmen en kommentar på vores samfund og dennes forskruede moraler. Der er en grim og ubehagelig virkelighed i kernen af filmen, som vi kun kan indse, når det sættes i stærk kontrast til den rosenrøde teenagedrøm, i form af Britney Spears sange og unge babyfaced Disney stjerner.
Drengerøvs faktor: 100%

Original titel: Spring Breakers
USA, 2012