Connery

Spilmessen er død, længe leve Gamescom!

Pandemien og teknologien har aflivet spilmesserne. Men Gamescom bobler stadig af magi

Spillebranchen, som mange andre er i en opbrudstid. Ikke fra et økonomisk perspektiv, men fra et teknologisk og kulturelt synspunkt. 

Gamingbranchen har aldrig været større, og da slet ikke økonomisk, hvor branchen på et globalt plan er steget fra omkring 25 milliarder dollars i 2010, til rekordsættende - næsten - 200 milliarder dollars i årlig omsætning, i løbet af de seneste år. Gaming har for længst overhalet Hollywood, og der er ingen indikationer på, at filmbranchen kommer til at indhente den altomspændende gaming-industri. 

Efter netop at være hjemvendt fra spilmessen Gamescom i Köln, er det både med friske indtryk i rygsækken - men også med en del tanker i bagagen.

ANNONCE
Pandemien fik mange til at tage et grønt rør, direkte ned i gaminguniverset - Spilmessen er død, længe leve Gamescom! Pandemien fik mange til at tage et grønt rør, direkte ned i gaminguniverset

COVID paused your progress - Press Play to continue

Gamingbranchen står midt i en stor opbrudstid, der dels er forårsaget af den teknologiske udvikling.

Fysiske spil forsvinder, hardware bliver mere og mere sekundært, og online-forbindelse er ikke bare en nødvendighed, men den integrale infrastruktur. Alt dette har været længe undervejs, men det blev for alvor accelereret, da Corona-pandemien kom og rykkede branchen ud af hængekøjen i 2020.

Pandemien var generelt set en rigtig dårlig ting for hele verden, men for gamingbranchen var den en velsignelse og forbandelse. Folk strømmede til deres konsoller, PC'er og smartphones, for at fordrive tiden under lockdown, med aktiv og tidsslugende eskapisme. 

Det affødte en række nye normaler...

ANNONCE
Stay a while and listen? - Spilmessen er død, længe leve Gamescom! Stay a while and listen?

Grej i restordre, åbnede øjnene for nye muligheder

Det første resultat var umiddelbart let at gennemskue: Gaming-grej som headphones, mikrofoner, controllere og også konsoller og PC-hardware blev revet af hylderne i butikkerne, i en sådan grad at de også pandemi-ramte producenter ikke kunne følge med efterspørgslen. 

Aldrig før har vi set flere aktive gamere, og mens verden periodisk rykkede tilbage til normale tilstande, virker det til, at mængden af gamere bare fortsætter med at vokse. Og hurra for det. 

ANNONCE
En fremtid uden konsoller og krævende hardware? Den er her sådan set allerede - Spilmessen er død, længe leve Gamescom! En fremtid uden konsoller og krævende hardware? Den er her sådan set allerede

En fremtid uden fysiske spil og konsoller

Men vi - som gamere - mistede også noget under pandemien, de fysiske samlepunkter begyndte for alvor at gå i opløsning. For når man ikke kan få fat på fysiske spil, og når man ikke kan købe en ny Xbox-konsol, så må man klare sig med hvad man har: Downloadbare spilbiblioteker, eksisterende spillegrænseflader - og nye muligheder for at spille, blot ved hjælp af en controller og en internetforbindelse: Cloud-gaming fik det fornødne startskud det havde brug for.

Mens Google nåede at lancere og brænde deres Stadia-platform på få år, er særligt Xbox med Game Pass og deres Xbox Cloud Gaming (Beta) platform. Muligheden for at spille de nyeste spil, uden at have det nyeste hardware? Den lyder tillokkende. Og mens cloud gaming langt fra er mainstream på nuværende tidspunkt, tyder alt på, at det kun bliver større fremover. 

På Gamescom 2023, var en af de helt store indikatorer for dette Samsung, der til stede på messen og i samarbejde med Xbox, kunne annoncere at det længe ventede AAA-spil er tilgængelig direkte på nye Samsung-TV fra lanceringen, gennem deres Gaming Hub, med hul igennem til Xbox Game Pass.

Et latent potentiale for 20+ millioner nye gamere, så længe deres internetforbindelse tillader det - lød det fra Mike Lucero, en af de oprindelige drivere bag lanceringen af den allerførste Xbox, som nu står i spidsen for den sydkoreanske elektronikvirksomheds gaming-indsats. 

ANNONCE
Xbox er tilbage med fysiske fremvisninger - Her er det stilhed før åbningen, til årets Gamescom - Foto: Privat - Spilmessen er død, længe leve Gamescom! Xbox er tilbage med fysiske fremvisninger - Her er det stilhed før åbningen, til årets Gamescom - Foto: Privat

Online-only tog pusten fra spilmesserne og fragmenterede - det meste

Den tredje nye standard, der ramte spilbranchen, var den samme der ramte hele resten af verden: Zoom-møder, Teams-præsentationer, livestreams. 
De fysiske præsentationsflagskibe måtte droppe deres stort anlagte shows, til fordel for amputerede online-præsentationer. Resultatet blev et fragmenteret fokus. 

Mens E3-messen i Los Angeles forsøgte sig med at gennemføre online aktiviteter på egen hånd, blev de overhalet indenom af Geoff Keighley, der med den sideløbende Games Summer Fest, og den fornødne indsigt i at drive online showmanship, løb med al opmærksomheden.

Sideløbende gav pandemien fødsel til de konsolspecifikke præsentationsshows, Nintendo Direct, PlayStation Showcase og Xbox Game Showcase. Hver især af de store konsolspillere, erfarede at deres online-parader virkede. Godt. 

I en sådan grad at E3-messen i år kastede håndklædet i ringen

ANNONCE
Små mareridt - Foto: Privat - Spilmessen er død, længe leve Gamescom! Små mareridt - Foto: Privat

Gamescom er nu størst 

E3-messen var ikke den eneste der måtte stoppe foretagendet, men det var den største - desværre blev messens meget insider-fokuserede tilgang, ikke dens redning. Og de mange lukninger efterlod en enkelt af de store tilbage: Gamescom - Nu verdens største spilmesse. 

Gamescom var som de andre messer nødsaget til at aflyse deres stort anlagte messe i Køln i 2020 - og sejlede gennem i 2021 på en online-only platform, der ikke trak den helt store opmærksomhed med sig. 

Jeg deltog ikke på messen i 2022, hvor den igen var tilbage for første gang i fysisk form - men jeg har hørt fra kolleger, at den var en smule amputeret. 

Så mine forventninger til 2023-messen, var ikke helt uden bekymring:

PlayStation, Activision Blizzard og EA var ikke at finde på den fysiske messe - og allerede der var jeg en smule tøvende: Det er kæmpestore spil og fanskarer, der før i tiden fyldte flere haller, der i de tre brands var forsvundet fra messen. 

Men helt galt gik det ikke. Tilbage på messen var nemlig Nintendo, der med al sin nostalgi og nuttede japanske væsen, kørte på for fulde sejl - og Xbox, på plads med den største stand nogensinde. Et par gode trækplastre, klart. 

ANNONCE
Foto: Koelnmesse/Gamescom/Flickr - Spilmessen er død, længe leve Gamescom! Foto: Koelnmesse/Gamescom/Flickr

Gamerne gør Gamescom hel

Det der gør Gamescom unik, og forhåbentlig i stand til at overleve i en tid, hvor vi får serveret alle vores nyheder gennem livestreams og instante online kanaler, er selvfølgelig publikummet.

Gamescom, er nemlig en af de få messer i branchen, der både er åben for både almindelige besøgende og insidere fra industrien. Og mens selve industrien langt fra var troppet op fuldtallige, så var gamerne det.

Alle de offentlige haller blev stille og roligt stormet af forventningsglade gamere, der troligt havde campingstole med, for at queue up til spildemoer af endnu uudgivne titler, cosplayere i fantastiske og fantasifulde udklædninger, og nostalgikere, på jagt efter guld fra gamle dage. 

Gamescom har i år sat sigtet endnu skarpere ind, på at servicere fælleskabet, og alle de store nicher der udgør en kæmpe del af, hvad der skaber stemningen på messen.

- Retro-gaming. Et endnu større fokus på nostalgi og gode gamle dage, med en kæmpestor retro-gaming afdeling, hvor gamere - både nye og gamle kunne opdage og genopdage, praktisk talt hele gamingens historie fortalt i konsoller og retrospil. 

- Cosplay-galore. Cosplayerne, de fantasifuldt udklædte rollespilsagtige entusiaster, der udlever deres yndlingskarakterer, gennem udklædninger, har altid været en del af Gamescom - og fyldte godt til i år, hvor de både skabte en helt speciel atmosfære, men også blev omfavnet i dedikerede Cosplayer-konkurrencer og områder. 

- Større fokus på Indie-titler. Indie-nichen - der ikke længere er så lille som man skulle tro - var tildelt en hel hal, hvor små udviklere, med småbitte stande, kunne komme helt tæt på deres publikum, til stor begejstring for begge parter - et område, der var et af årets store trækplastre, og som i fremtiden formentlig bliver en endnu større satsning. 

ANNONCE
Gamescom 2023 - fordelingshallen - Foto: Koelnmesse/Gamescom/Flickr - Spilmessen er død, længe leve Gamescom! Gamescom 2023 - fordelingshallen - Foto: Koelnmesse/Gamescom/Flickr

Den fysiske forbindelse gør røvhullerne mindre

Mens alle, der ønsker at vide det, ved nærmest alt om deres spil, så snart de kan via nettet - gør Gamescom noget, som vi ønsker os mere af, men som bliver endnu sværere at finde i fremtiden: Den fysiske forbindelse, det åbenlyse og umiddelbare fællesskab, der samler i 100.000-vis af gamere, fans og entusiaster.

Og dét kan noget, det fysiske møde - sammenholdet og begejstringen findes selvfølgelig også online, men når vi fortrække fra dedikerede nicher, emnespecifikke-kommentarkanaler og mødes i virkeligheden, er der en ting glimrer ved sit fravær: Den dårlige stemning. Den overvældende overbevisning om at trolls og røvhuller kaster sig over dig, hvis du siger, udtrykker eller føler noget andet, end dem. 

Jeg siger ikke, at røvhuller ikke findes i virkeligheden - jeg siger bare, at langt de fleste af dem holder kæft, så snart de kan kobles til deres virkelige avatar - og det skaber en magi, som i dag er sjældent svært at finde online.

Røvhuller har sjældent ansigter, derude i virkeligheden.

Men selvfølgelig: Ingen regel, uden undtagelse:

ANNONCE
Opening Night Live Gamescom 2023 - Stage Invader
?si=IT8AeAkSQ_-EjOrc
Del

Seneste nyt

Annonce