Gaming

Spilarenaen

Tjek den nye side om computerspil!

Spilarenaen
Af 26. september 2007

Spilarenaen.dk åbner for brugere pr. 1. oktober 2007. Spilarenaen.dk er nyt system som er udviklet af den svenske virksomhed E-sport Network AB.

209890

Systemet har fungeret 1 år i Sverige og har ca. 120.000 brugere med ca. 300.000 sidevisninger om dagen.

Systemet er bygget til at administrere flere forskellige former for onlinespil bl.a. Counter-Strike 1.6, Counter-Strike:Source, Counter-Strike ProMOD og Battlefield. I Danmark starter vi ud med Counter-Strike 1.6 og forholdsvis hurtigt vil Counter-Strike:Source komme med.

Som udgangspunkt er det muligt at spille alting gratis, men for at få fuld adgang til alle services skal man have et premiummedlemskab.

Der åbnes for spil pr. 9. oktober 2007 og pr. 1. oktober vil der blive åbnet for registrering og hvis man registrerer sig inden 9. oktober får man 1 måneds gratis premium medlemskab.

Følg med i den nærmeste fremtid hvor vi vil annoncerer præmier til de forskellige turneringer.

Vi vil være at finde til SLAP live 13 med masser af sjove konkurrencer og events.

Systemet har et hav af funktioner, herunder er nogle af de vigtigste beskrevet:

Formål
Formålet med dette projekt er at skabe en fælles online arena hvor spillere med alle ambitionsniveauer kan få dækket deres spillebehov. Her kan den ambitiøse spiller spille seriøse og ‘vigtige’ kampe, men også spilleren der spiller for sjov hurtigt kan komme i gang med at spille. Vi ønsker at skabe en arena hvor alle onlinespillere samles. Ydermere ønsker vi at skabe en række ligaer med fokus både på eliten og på den brede målgruppe, hvor organisation og kvalitet er i højsædet, så man som spiller kan koncentrere sig om det det hele handler om, nemlig at spille.

System
Systemet er omfattende og kompliceret, men her følger en hurtig gennemgang af det vigtigste:

Free for All
Vi har et meget omfattende “free for all” system hvor man lynhurtigt får et overblik over serverne, man skal kun klikke én gang og straks er man i gang med at spille. Ydermere er der bygget et skill/rankingsystem ind samt en medalje sektion som løfter FFA-servere op på et langt mere underholdende niveau. Alt sammen gratis for brugeren. En sidste ting som netop er annonceret i FFA-sektionen er levelsystem, så man stiger i level når man samler experiencepoints, for at få experiencepoints skal løse nogle opgaver, lidt efter samme koncept som i World of Warcraft.

Gathersystem
Et stort og brugervenligt gathersystem (et system som automatisk sammensætter hold) som gør det enkelt og nemt for den enkelte at arrangere gathers (tilfældig gruppe) og mixes (gruppe af kendte), her er rankingsystemet også indbygget, men det væsetlige i gathersystemet er at systemet arrangerer og organiserer det hele automatisk.

Liga / Laddersystem
Nemt og bekvemt system til at administrere og afvikle ligaer og ladders (rangstiger), nemt for spillere at registrere sig på hold og registrere hold samt arrangere kampe osv.

Cupsystem
Samme funktioner som Ligasystemet, men med muligheder for at oprette korte samt længerevarende cups.

Click and play
Hele systemet er opbygget på grundlag af at man har en e-sport-client kørende (et stykke downloadet software, der muliggør samspillet), denne har en lang række vigtige funktioner. Et eksempel kunne være: Når man normalt spiller online, bruger man et chatsystem der hedder IRC, her er man i kontakt med andre der også spiller. Når man så vil spille en kamp, lægger man et opslag op og afventer at nogen kontakter en for at spille. Her udveksler man så oplysninger om hvilken bane man vil spille, om en af holdene har en server; ydermere skal alle spillere have en IP til en server, og hver sit hold skal sidde på en voicekanal hvor de kan kommunikere under spillets gang. Alle disse ting tager lang tid, inden alle får de oplysninger de skal have, samt får forbindelse til serveren, valgt det rigtige hold og meldt sig klar. Vores E-sport-client tilbyder at en enkelt spiller går ind vælger ud fra nogle menuer på hjemmesiden hvordan han/hun ønsker at kampen skal foregå, samtidig vælges hvilke 4 spillere han vil spille med på sit hold; dette bliver så lagt op på hjemmesiden så andre kan se at disse gerne vil spille nu. Her kan en modstander så trykke [udfordre], og så får alle spillere automatisk besked, samt en knap hvor de kan trykke [tilslut til server], så sørger systemet selv for den server man skal spille på, den sætter de 2 hold med 5 mand på hver ind på hver sin voiceserver. Når spillerne kommer ind på serveren bliver de automatisk sat på det hold de skal spille på, og det eneste de skal gøre når de er klar er at klikke [Ready] så starter systemet selv kampen op efter de foreskrevne regler som den første mand valgte i menuerne fra starten. Simpelt!

Det vil sige man undgår:

  • Ventetid på spillere der skal komme på voiceserver
  • Ventetid på at finde en server og udveksle oplysninger
  • Ventetid på at diskutere regelsæt med modstander
  • Ventetid på at spillere ikke kommer på server
  • Ventetid på at spillere ikke opfører sig ordentligt ved ikke at hoppe på det rigtige hold når de forbinder til serveren
  • Ydermere skal spillere ikke længere selv sørge for at have server, da der altid spilles på systemets servere, og derfor er der ikke nogen der har hjemmebanefordel da alle kender serverne i forvejen, og derfor skal udebaneholdet ikke igennem en tilvænningsperiode.

Alt i alt skærer man alt det administrative væk fra spilleren, så chancerne for at noget går galt undervejs er minimale og alting går langt hurtigere.

Anticheat
Et helt nyt anticheat system som umuligør snyd, hvilket har været et meget stort problem på onlinespilsiden; her bliver der taget billeder løbende under hele spillets gang af hvad spilleren har på skærmen, disse billeder bliver taget direkte efter renderingen (genereringen af billedet) af grafikkortet hvilket gør det umuligt at snyde, fordi alle kan gå ind og se billeder på hjemmesiden af, hvordan det ser ud på modstanderens skærm.

Voiceserver / Spilservere
Man har altid selv skulle sørge for servere når man skulle spille kampe, men i vores system stiller vi automatisk servere til rådighed. Systemet er opbygget således at når man klikker på spilstart bliver man automatisk ledt ind på den rigtige server, det rigtige hold og ind på den rigtige voiceserver alt sammen kun med et enkelt klik. Dette er muligt med et meget lille antal fysiske servere.

Yderligere spørgsmål eller lign. bedes rettet henvendelse på mail [email protected]
Følg med på www.spilarenaen.dk

PlayStation har lige udgivet et gratis, nyt Gran Turismo spil

Læs også: PlayStation har lige udgivet et gratis, nyt Gran Turismo spil

Italiens største gaming-museum åbner i Rom: GAMM fejrer videospillets kultur

Læs også: Italiens største gaming-museum åbner i Rom: GAMM fejrer videospillets kultur