Film
Sony-chef forsvarer Kraven og Madame Web: Det var kritikerne, der spændte ben for os
2024 har ikke stået i Sonys favør på superheltefronten.
2024 har været et hårdt år for Sony Pictures’ Spider-Man-univers. Med Madame Web og Kraven the Hunter som massive kommercielle og kritiske fiaskoer, er der blevet stillet store spørgsmål ved Sonys strategi med deres Spider-Man-spinoffs. Men Tony Vinciquerra, administrerende direktør for Sony Pictures, er ikke overbevist om, at problemerne ligger hos filmene selv.
Læs også: Du kender Freddy Krueger – men kender du den virkelige historie bag A Nightmare on Elm Street?
Kritikernes “komplot”?
I et interview med LA Times hævdede Vinciquerra, at pressen og kritikerne har skylden for, at filmene blev “crucified”. Han sagde:
“Af en eller anden grund besluttede pressen, at de ikke ønskede, at vi skulle lave disse film om Kraven og Madame Web, og kritikerne ødelagde dem.”
Og det er ikke helt uden grundlag, mener han. Kraven the Hunter har en kritikerscore på sølle 17 % på Rotten Tomatoes, men et imponerende publikumsscore på 74 %. Lignende mønstre ses med Venom: The Last Dance, der fik en kritikerscore på 41 %, men hele 81 % fra publikum.
En skæv forsvarstale?
Mens Vinciquerra måske har en pointe i, at kritikerne og publikum ofte ser forskelligt på film, er hans forsvar af Madame Web mere udfordret. Filmen, der også blev smadret af kritikere med en score på 11 %, har kun en publikumsscore på 55 % og blev en box office-bombe.
Selvom Madame Web har haft succes på Netflix, spekulerer mange i, at det skyldes morbid nysgerrighed – folk ville se, om den virkelig var så dårlig, som anmelderne sagde.
Stærkt talent, svage film
Der er ingen tvivl om, at talentet bag disse produktioner var stærkt.
- Sydney Sweeney, Dakota Johnson og Isabela Merced ledte an i Madame Web, og forventningerne til dem var høje.
- Aaron Taylor-Johnson, kendt for sine actionroller, var en oplagt hovedrolle i Kraven the Hunter.
- Instruktører som S. J. Clarkson (Madame Web) og J. C. Chandor (Kraven) har tidligere skabt fremragende film og tv-serier.
Så hvorfor gik det galt? Måske handler det mindre om kritikerne og mere om fundamentale problemer med manuskripterne og produktionsbeslutningerne.
En slutning på Spider-Man-spinoffs?
Med fiaskoerne for både Morbius i 2022 og nu Kraven og Madame Web ser det ud til, at Sony er ved at nå grænsen for, hvad deres Spider-Man-spinoffs kan levere. Det spekuleres, at Sony måske skruer ned for disse produktioner, hvilket mange fans anser for at være det klogeste valg.
Hvad nu for Sony?
Selvom Tony Vinciquerra insisterer på, at kritikerne bar hovedansvaret, er sandheden sandsynligvis mere kompleks. Publikum kan tilgive meget, men filmene skal stadig levere noget, der holder deres opmærksomhed – og det gjorde hverken Kraven eller Madame Web.