Ski-Doo har gjort det igen. Lige da man troede, at deres snescootere ikke kunne blive vildere, har de taget 2026-modellerne til et helt nyt niveau. Ikke alene har de givet stort set hele sortimentet en opgradering, men de har også fuldstændig redesignet deres populære Expedition-modeller. Så hvis du troede, at du kunne holde på pengepungen denne vinter, kan du godt tro om igen.
Nyt design og platform – Expedition går all-in
De nye Expedition-snescootere bruger nu Ski-Doos REV Gen5-platform, som også ligger til grund for resten af mærkets modeller. Expedition-modellerne var de sidste, der manglede denne opgradering, og nu er de på niveau med resten af sortimentet.
Expedition er en crossover-snescooter, hvilket betyder, at den kan klare både spor og dyb sne, men den er ikke lige så ekstrem som Summit, Backcountry eller Freeride-modellerne, som er designet til de mere vovede og legesyge kørere.
Den største nyhed ved Expedition-modellerne er det nye uMotion-bagaffjedringssystem, som gør det muligt at skifte fra fast spor til dyb sne uden problemer. Det betyder, at du kan starte dagen på de præparerede løjper og derefter udforske backcountry-områderne uden at tænke på, om din snescooter kan klare det.
Masser af motorvalg – fra 85 til 180 hestekræfter
Ski-Doo har sørget for, at der er noget for enhver smag, når det kommer til motorvalg. Du kan vælge mellem seks forskellige Rotax-motorer, der spænder fra 85 til 180 hestekræfter og inkluderer både 2-takts og 4-takts muligheder.
Blandt de mest interessante valg er 900 ACE Turbo R, som leverer masser af kraft og samtidig har en imponerende brændstoføkonomi. Uanset om du er på jagt efter eventyr i dyb sne eller bare vil cruise på sporene, kan du tilpasse din Expedition præcis efter dine behov.
Summit og Freeride – lettere og mere potente end nogensinde
Ski-Doo har ikke kun fokuseret på Expedition-modellerne. De har også givet deres populære Summit og Freeride-modeller en ordentlig overhaling. Målet var klart: “Hvad hvis vi gjorde dem lettere og endnu bedre?”
Og det lykkedes. Ved at bruge lettere aluminiumsdele i både for- og bagaffjedring samt en lettere varmeveksler, letvægtslarvebånd og en ny luftfilterkasse har de skåret 14 pund (ca. 6,3 kg) af vægten.
Desuden har Summit X med Expert Package fået en ny 32-tommer skiopsætning – den første af sin slags i branchen. Dette forbedrer manøvredygtigheden og gør det endnu sjovere at skære gennem dyb sne.
High-tech features – GPS og Group Ride-funktion
Teknologi spiller en større rolle end nogensinde før i de nye Ski-Doo modeller. Alle modeller, der er udstyret med den 10,25-tommer touchscreen, har nu adgang til Group Ride-funktionen.
Denne funktion bruger indbygget GPS med topografiske kort og markerede snescooterstier. Men det mest imponerende er, at du kan se andre kørere i din gruppe – både med og uden mobil- eller netværksforbindelse. Det betyder, at du kan holde styr på vennerne i backcountry, selv når der ikke er dækning.
Det gør ikke kun turene sjovere, men også mere sikre, da man altid ved, hvor de andre i gruppen befinder sig.
Priser og modeller – noget for enhver pengepung (næsten)
Ski-Doo har gjort det klart, at de vil have en model for enhver type kører. Priserne starter ved 10.549 dollars for en basis Expedition-model og går op til 16.999 dollars for den elektriske version med alt tilbehør.
Summit-modellerne starter ved 13.349 dollars og topper ved 17.699 dollars for Summit X med Expert Package. Det er selvfølgelig uden ekstraudstyr, som hurtigt kan få prisen til at stige yderligere.
Med disse priser sigter Ski-Doo tydeligt mod hardcore snescooterentusiaster, der er villige til at betale for topklasse teknologi og ydeevne.