Motor

Sjælden 1988 Porsche 959 Sport på auktion hos RM Sotheby’s

Velkendt klassiker!

Sjælden 1988 Porsche 959 Sport på auktion hos RM Sotheby’s
Foto: RM Sothesby's
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen I dag kl. 08:29

… én af kun 29 nogensinde produceret

En af Porsches mest legendariske superbiler, 1988 Porsche 959 Sport, skal snart under hammeren hos RM Sotheby’s. Denne ekstremt sjældne model er én af kun 29 Sport-specifikationer, der nogensinde er blevet produceret, hvilket gør den til et eftertragtet samleobjekt blandt Porsche-entusiaster og bilsamlere verden over.

Denne specifikke udgave er færdiggjort i Grand Prix White med gråt stofinteriør og står i fremragende stand med kun 3.757 miles på tælleren. Det er en unik mulighed for samlere at få fingrene i en bil, der ikke kun er sjælden, men også repræsenterer toppen af Porsches teknologiske kunnen fra 80’erne.

Porsche 959 Sport: Teknologisk vidunder og racermaskine

Porsche 959 blev introduceret som en teknologisk revolution i 1986 og var på det tidspunkt verdens mest avancerede superbil. Den var udstyret med et intelligent firehjulstræksystem, justerbar affjedring og lette magnesiumhjul – funktioner, der gjorde den lige så kapabel på vejen som på racerbanen.

Mens standardversionen, 959 Komfort, var en luksuriøs og højtydende gadebil, tog Sport-versionen det til næste niveau. For at gøre den mere banefokuseret skar Porsche 220 pund af vægten ved at fjerne adaptiv affjedring, aircondition og stereoanlæg. I stedet blev der tilføjet en komplet sikkerhedsbur og firepunkts-seler, hvilket gjorde bilen mere strømlinet og skarp i svingene.

Under motorhjelmen finder man en 2,85 liters twin-turbo flad sekser, der yder hele 508 hk og kan sende bilen fra 0-100 km/t på blot 3,6 sekunder – en vanvittig præstation for 80’ernes standarder. Topfarten på 339 km/t gjorde den til verdens hurtigste produktionsbil i sin tid og cementerede dens status som en legende.

En spændende historie: Fra Europa til USA

Denne specifikke 959 Sport har en interessant historie bag sig. Den blev oprindeligt købt i 1989 af Werner Funk, tidligere chefmekaniker for Porsches fabriksteam i motorsport. Funk havde planer om at importere bilen til USA, men blev forhindret på grund af strenge DOT-regler.

I stedet kørte han bilen i en kort periode i Europa, før den tilbragte størstedelen af sit liv i Schweiz og Italien. Her blev den vedligeholdt omhyggeligt og bevaret i sin originale stand, før den til sidst fandt vej til USA. Dens begrænsede kørselsdistance på kun 3.757 miles vidner om ejernes respekt og passion for denne sjældne perle.

Auktionen hos RM Sotheby’s: En samlers drøm

Nu går denne unikke 959 Sport under hammeren som en del af RM Sotheby’s kommende auktion i Miami den 28. februar. Eksperter forventer, at den kan indbringe op til 6,5 millioner USD – et beløb, der understreger bilens ikoniske status og sjældenhed.

Med kun 29 Sport-specifikationsmodeller nogensinde produceret, er denne auktion en sjælden chance for samlere at eje et stykke Porsche-historie. Kombineret med dens lave kilometertal og velbevarede stand er det ingen overraskelse, at denne auktion allerede har skabt stor interesse blandt bilsamlere og entusiaster.

Porsche 959: En legende fødes

For at forstå, hvorfor denne model er så eftertragtet, skal man kende historien bag Porsche 959. Den blev oprindeligt udviklet til Gruppe B-rally i 80’erne, men endte som en teknologisk tour de force, der satte nye standarder for performance og innovation.

Dens avancerede firehjulstræk og justerbare affjedring var revolutionerende, og den blev hurtigt en favorit blandt verdens mest krævende bilentusiaster. Den blev også et statussymbol blandt kendisser – fra Bill Gates til legendariske racerkørere – og dens indflydelse kan stadig mærkes i moderne Porscher.

Sport-versionen var den mest ekstreme udgave og blev kun tilbudt til de mest dedikerede kunder, som ønskede en mere rå og banefokuseret køreoplevelse. Med kun 29 eksemplarer produceret er den blevet en hellig gral blandt samlere.

Continental i frit fald: Fyrer yderligere 3.000 i desperat spareplan

Læs også: Continental i frit fald: Fyrer yderligere 3.000 i desperat spareplan

Mere værd end Ferrari og Toyota til sammen: Her er verdens største bilfirma

Læs også: Mere værd end Ferrari og Toyota til sammen: Her er verdens største bilfirma